Gå til innhold

Hvilke rettigheter har alenemamma...?

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg her... Jeg skal selvfølgelig snakke med nav og arbeidsgiver, men føler meg såpass blank på området at jeg vil hente inn litt informasjon her først :)

Jeg er 35 år, blir alenemor i mai-09 (min første), har hatt fast jobb siden 2003, tjener ca 350000 i året. Nå har jeg gått delvis sykemeldt siden mai08 pga nakke/skulder-problemer, men dette skal vel ikke gå ut over svangerskapspenger så vidt jeg har forstått (sykemeldt 60%). Men har det noe å si for neste års feriepenger?

Hvilke rettigheterhar jeg når barnet blir født? Penger,stønader,bidrag fra far? evt andre ting....

Og hva med permisjon, kan man forlenge denne med lønn når man er alenemor?

Hvilke permisjonsrettigheter har far når han ikke bor sammen med mor og barnet? (han er i samme kommune). Jeg er ikke interessert i å ta fra far noe han har juridisk krav på, men jeg kommer ikke til å gi bort noe som jeg har krav på heller...

Faren ser vel helst at jeg ikke var gravid, men har ikke krevd abort. Jeg er veldig usikker på hvor mye samværsrett han vil søke om, men jeg tror ikke det blir mye. Vi samarbeider desverre dårlig allerede, og jeg tror ikke det blir bedre framover, men man kan jo håpe...

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139317448-hvilke-rettigheter-har-alenemamma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du finner info om dette på nettsidene til NAV

Det som er aktuelt for deg er utvidet barnetrygd, underholdsbidrag/bidragsforskudd, og kanskje overgangsstønad/stønad til barnetilsyn.

Når mor er alene om omsorgen får hun automatisk fedrekvoten. Dvs du får permisjon på enten 54 uker med 80 % lønn eller 44 uker med 100 % lønn. Hvis du får sykepenger og feriepenger utbetalt direkt fra arbeidsgiver får du feriepenger som normalt. Hvis du får utbetalingene fra NAV er det begrensninger på feriepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...