3rOK Skrevet 20. desember 2008 #1 Skrevet 20. desember 2008 Har prøvd å gi grøt nå i over en måned, men fremdeles vil han ikke spise. Bare gråter, noen dager kan det gå greitt, men sjelden. Har prøvd ulike tidspunkt Har prøvd både før og etter pupp Men han nekter... Uff, syns det er så dumt. Kan ikke natt-avenne før grøten blir fast kveldsmat. Fruktmos spiser han greitt. Noen med tips og gode råd - please!!!!!
Hilde-29har nå 2søte små Skrevet 20. desember 2008 #2 Skrevet 20. desember 2008 Ikke alle barn som liker grøt..vet om flere som aldri fikk ungen sin til å spise det.prøv med middag istedet?eller brødskive kanskje?i bittesmå biter..mi første slukte grøten fra hun var 3,5 mnd gammel,mens han minste som vi nå prøver å få til å spise det,ikke er fullt så ivrig på den.
Yo&La+spire Skrevet 20. desember 2008 #3 Skrevet 20. desember 2008 Han er jo ikke 6 mnd engang, så du trenger vel ikke bekymre deg for nattamminga...Mange fullammer helt til 8-9 mnd og det går greit så lenge du har mye melk:) Bare gå sakte frem, prøvd ulike merker og typer, lag kjemmelaget med frukt osv. Han spiser nok tilslutt!
lille sprelle Skrevet 21. desember 2008 #4 Skrevet 21. desember 2008 ikke stress. her var hun 7 mnd før grøt gikk greit. Hipp fullkorn m/eple var den som ble redningen.... la småtten leke med brød så lenge og vent til han er klar!
anibe Skrevet 21. desember 2008 #5 Skrevet 21. desember 2008 Nøyaktig det samme her; snart 6 mndr og liker ingen typer grøt. Prøvd og blande med puré som er en slager, men uten hell. Men hun spiser derimot div. type middager - kan du ikke prøve en litt sen middag istedet?
maxime75 Skrevet 21. desember 2008 #6 Skrevet 21. desember 2008 hei, jeg hadde samme problemet fikk ikke i han noe bare litt fruktmos. prøvde middagsglass og men blir spyttet ut,men nå etter 2 mnd spiser han nå nesten en porson grøt etter at jeg byttet grøt merke. meg prøvde alt blande med fruktmos banan osv. var bare å kjempe med ungen for å få ned en skje. Men jeg fant en annen grøt fra hipp fra 4 mnd med ferken og banan som blandes med vann og han gaper og synes det er så godt;o) i allefall de 3 dagene han har fått den nå. Den er vanskelig å få tak i her jeg bor har jeg bare sett den på coop xtra.
Krøvvel Skrevet 21. desember 2008 #7 Skrevet 21. desember 2008 Jeg synes du stresser og er bittelitt egoistisk med hensyn til nattamminga. Prøv heller med annen mat. Fruktmos f.eks. kan du jo bare fortsette med. Og husk at man skal bare begynne med en liten teskje kjempetynn grøt. Bland den gjerne med morsmelk så det er en kjent smak. Ideelt sett skal man ikke begynne med grøt før ved 6 mnd- og der er dere jo ikke enda. Så jeg skjønner ikke hvorfor du stresser. Når det gjelder nattamming synes jeg det er egoistisk og teit å avvenne ved 6 mnd.
*bubbs* Skrevet 21. desember 2008 #8 Skrevet 21. desember 2008 Det er jo noen som ikke liker grøt. Jeg likte ikke det da jeg var liten og mamma fullammet meg til jeg var 8 mnd. Det gjør vel ikke noe å nattamme litt enda? Han er jo så liten!
Tonen Skrevet 21. desember 2008 #9 Skrevet 21. desember 2008 Det er slett ikke alle eksperter som er enige i at barn på et halvt år ikke trenger nattmat. Husk at å sove hele natten vil si 5-6 timer sammenhengende. Dersom barnet feks får morsmelk når man selv legger seg og så et tidlig morgenmåltid i sengen før barnet ev. sover et par timer til syns jeg bør være til å leve med. Men dette med grøt og mat generelt kommer nok etterhvert:) Barnet må jo ikke nødvendigvis spise grøt heller. Du kan prøve med ulike middager, og ved 7 mnds alder spiser mange brød. (sjekk ev. med helsøster om barnet likevel får i seg nok jern uten jernberiket grøt..?) Det er hvertfall viktig å ikke lage stress og mas rundt spisingen. Barnet merker fort dårlig stemning. La barnet sitte på fanget ditt og smake på din egen mat om h*n viser interesse for det. La det grise litt. Gi barnet en kokt brokkolibukett eller brødskalk å holde i hånden og smake på. Så kommer det nok av seg selv etterhvert!
Tigerbabe Skrevet 22. desember 2008 #10 Skrevet 22. desember 2008 Det tar tid for en liten baby å venne seg til fast føde. Tror ingen spiser en full porsjon grøt dagen de fyller 6 mnd. Begynn helt i det små med å introdusere grøt, kanskje bare en teskje om gangen, så tar det seg opp etterhvert. Det eldste barnet brukte laaang tid før hun vente seg til mat, og jeg stresset heller ikke med det. Ammet bare som før og tilbød hun fast føde, og så bestemte hun selv om hun ville ha og hvor mye. Ta det med ro, det går seg til etterhvert! :-)
SusyQ Skrevet 22. desember 2008 #11 Skrevet 22. desember 2008 Da snuppa var 6 mnd begynte vi så smått med en og en teskje grønnsaksmos blandet ut med morsmelk til det hadde suppe konsistens. Grøt først er par måneder senere. Ikke stress, og ta det i småens eget tempo. Press og dårlig stemning kan få det til låse seg helt. (PS: Fast føde er ikke noe magisk formel for nattesøvn. Er ikke uvanlig å nattamme det første leveåret.)
Sjokoholikern Skrevet 22. desember 2008 #12 Skrevet 22. desember 2008 Som sagt, ikke stress! Babyen er jo ikke seks mnd engang, og skal helst ikke ha noe fast føde før fyllte seks mnd... Og de som ikke ammer om nettene i denne aldersgruppen er bare heldige! Har ingenting med mere fast føde å gjøre, ikke etter min og min barselgruppe sin erfaring hvertfall.... Når det er sagt, så har jeg også en jente som ikke likte grøt i begynnelsen. Men hun er veldig glad i fruktmos og most banan, så da tok jeg litt grøtpulver og vann i mosen og økte litt etter litt over en lang periode. Men hun vil ikke spise om det blir for tykt. Nå er hun snart 7 mnd, og spiser to måltider (ett med bare fruktmos, og ett med kveldsgrøt), og får melk 1-2 ganger iløpet av natten hennes (19-7) La barnet selv bestemme tempoet, tvinger du han kan han oppleve mat som noe negativt, og får matnekt. Lykke til! Og husk, ta det med ro!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå