Gå til innhold

Treningsprogram etter fødsel....


Marita81*Overtid..... Igjeeeen

Anbefalte innlegg

E det noen der ute som sitt på ett bra treningsopplegg for etter fødselen? Har jo en haug med opplegg- men sef ingen som e tilpassa tel opptrening etter fødsel? Noen som har peiling på kor en kan få fatt på dettan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

juhu, bare meg igjen....:)

 

Du kan jo kontakte en fysioterapeaut? Hvis du kjenner en er det jo best..

 

Ellers så gjelder jo de samme treningsprinsippene etter fødsel også, etter de seks ukene, med ekstra fokus på bekkenbunnen da. Bare begynn litt forsiktig. Og vent med rett mage til ting er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...ja, men e jo greit å dele litt synspunkt, erfaringa og sånn;) Men e det ikkje skremmanes at vi nesten bærre e to her inne ??? Står det såh dårlig tel med helsenorge ;) ? hehe...

 

Ja, e veldig opptatt av bekkenbunnen- va ikkje flink nok med det sist- såh ble mykje "xtraarbeid!!"

Skal høre med ho som har sotte opp treningsprogrammet mett tidliare....tenkte bærre om det va nåhn som hadde ett bra ligganes- og gud kor æ gleda mæ tel å spreng, dra på tima, spinning etc etc ....;) hehe... 9 daga tel termin nu da ;) temmelig lei ;)

Går det bra med dæ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra, er i alle fall gravid enda. Uke 10 nå, så to til så kan jeg slappe litt mer av.

 

Tror denne linken er litt vanskeig å finne, så det er nok en medvirkende faktor til at det er lite folk her, så er det mange som gir fan når de er gravide da...synd men sant.

 

Hvis ikke får du ta kontakt så kan jeg lage ett program til deg? Samarbeide med fysioterapeauter for et år siden da jeg hadde fått min forrige og utviklet mor/barn trening, så har en god del greie på det.

 

God jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg finner så lite informasjon om dette på nettet.... og skal jo være ærlig og si at jeg med min forrige ikke satte dette veldig høyt. Men dette er noe jeg gleder meg veldig til nå og håper og komme igang med treningen igjen toppen 1 mnd etter fødsel....og da snakker jeg om trening- ikke turgåing etc- det satser jeg på at jeg klarer fra dag en ;) hehe...

Men føler bare noen plasser at man ikke kan gjøre noe- leste blandt annet at man ikke skulle hoppe/løpe eller gå fort på 3 mnd!!!! Dette kan jo ikke være rett?" Har du peiling klarfornr2? (Eller noen andre for den sags skyld....? )

PS- Termin imorgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktet en av fysioterapautene fire uker etter fødselen forrige gang, jeg holdt på å bli gal av og ikke bevege meg. Jeg trente helt fram til fødselen og var avhengig av trening for og ikke få vondt i ryggen min.

 

Hun mente jeg burde vente seks uker, basert på egne erfaringer, hun har født to unger selv. Jeg følte jeg var i bedre form enn henne og da kommer kroppen seg fortere, det vet man jo. Så jeg tok meg en halvtimes joggetur. Turen gikk greit, men bekkenbunnen min var jo ikke helt med så ble en "våt" tur , for å si det som det var.

 

Da seks uker var gått startet jeg styrketrenig. Ventet en stund ekstra med rett mage, men ellers trente jeg akkurat som før, kanskje med litt mindre belastning på styrke.

 

Jeg tror det hoppe/gå greierne må ha med bekkenbunnen og gjøre. Du vil nok lekke, men ellers vet jeg ingen gode grunner til hvorfor man ikke skal gjøre det, så lenge fødselen var grei? Kroppen reparerer jo seg selv raskt.

 

Hele svangerskapet får vi beskjed om å bruke kroppen som parameter for hva vi kan og ikke kan gjøre, tror da vi kan bruke dette etterpå også. Hvis du er tilknyttet et treningssenter ville jeg benyttet meg av de letteste timene først bare for å kjenne hvor formen ligger, og tatt det der fra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, tror nok helt sikkert det har med bekkenbunnen og gjøre. At man er veldig nøye med å trene denne riktig...;)

Ja, er med i Elixia og veldig fornøyd med hun som har hjulpet meg med mitt siste program- så må nok ta meg en tur til henne nå som dette blir unnagjort.

 

Joda- skal nok klare og holde meg til turgåing og slikt den første tiden- men kjenner bare at det skal bli godt å få av kg..... Men nå er jeg jo der jeg skal være med å være lei- og med litt xtra mye god mat i julen er motivasjonen på topp ;9 Nå håper jeg bare h*n holder seg inne i ca 48 timer til ;)

Da har jeg gjort mitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare tipse om et bra treningskonsept for oss som har fått barn, nylig eller for en stund siden...

 

Jeg har selv vært med på ikke bare ett, men to kurs og fikk resultater jeg er kjempefornøyd med.. Jeg fikk opplæring om øvelser, hjemmetrening, matveiledning og masse gode oppskrifter, men det beste var at en ikke behøver barnevakt for barna er med alle gangene og fungerer som "manualer" på enkelte øvelser..

 

Se www.mommyandme.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er også ganske forundret over hvor liten aktivitet det er på denne siden.

 

Er ikke ekspert på dette området, men har jobbet med trening i 13 år og har selv trent meg gjennom (snart) to svangerskap.

 

Er du i form er det ingen grunn til å gjøre ting spes. annerledes verken under graviditet eller etter førdsel. Det absolutt viktigste er jo å ha kontroll på bekkenbunnsmuskulatur, som selvfølgelig får kjørt seg under en fødsel. Så knip i vei.

Etter fødsel må man se ann formen, en tommelfingerregel sier 6 uker, men det er ingen grunn til å ikke trille tur eller trene lett med vekter før det. Men man bør kanskje vente til aktivitet som belaster bekkenbunnen mye til man har kontroll. DVS. vente med vanlige mageøvelser, løping og tunge løft. Og svømming pga. inf. fare.

 

Selv har jeg trent gjennom begge svangeskap (er i uke 27 nå) og startet 3 uker etter fødsel sist gang. MEN, knipeøvelser begynte jeg med dagen etter fødsel:-)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må ikke snakke....off...jeg er like sur på gubben nå hver gang han drar på trening....Har ikke nubbesjans trene nå- er 8 dager over termin og klarer ikke sitte rett i ryggen- symfemål på 40 og 33 xtra kg har gjort sitt til at jeg higrer etter å komme tilbake til trening igjen ;)

 

Hadde du noe spesielt program dem første 6 ukene ? eller brukte du bare knipeøvelser og daglig mosjon med vogn ?

Så tipset ditt- men bor i Porsgrunn slik at det blir langt- men for ett bra tiltak ;) Skulle vært flere slike;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...