lillemy83 Skrevet 20. desember 2008 #1 Skrevet 20. desember 2008 gutten min på 6 uker sliter med kolikk.. det begynner som værts på kvelden. i går begynnte han å ILSKRIKE kl 20.00 og skrek til kl 5.30 i dag tidlid. det er nesten 10 timer i strekk!!! er det normalt å skrike så mye i strekk når de har kolikk? har aldri opplevd lignende før! han sov kansje 15.20 min iløpet av de 10 timene. dette var en helvetes natt for å si det mildt=( har prøvd kiropraktor og akkupunktur,men ingen effekt=( er det noen som har vært i samme tilfelle og med kolikk barn som skriker så lenge om gangen? pliis gi meg noen råd..orker snart ikke mer=(
Gjest Skrevet 20. desember 2008 #2 Skrevet 20. desember 2008 Ammer du???? Tanteunge min hadde kolikk i 3 mnd på rad å gråt fra 18.00-23.00 hver kveld i de 3 mnd... Han sov ikke stort på et døgn.. Vi kjøpte han en hoppedisse som han fikk sitte rett opp å ned i med støtte i ryggen å på hodet. Han fikk sitte forann tven å uten strømpebukse.. Han roet seg mye bare på det. Han likte også når han fikk sitte i bæresele på magen til mamman. Mamman hans sluttet tvert å amme etter 3 mnd å det var som å se en annen gutt..Han sov hele natta å var blid som en sol hele dagen. Du burde prøve et par dager med MME å se om han evt blir bedre eller verre av dette.
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 20. desember 2008 #3 Skrevet 20. desember 2008 Uff, jeg føler så med deg! Vet ikke om jeg kan hjelpe, tulla hadde ikke kolikk, men hadde endel luftplager i begynnelsen. Vi anskaffet meitai og hun roet seg veldig da hun fikk sitte i den, godt inntil meg. Jeg merket også at hun rapet en del, så det virket som om hun fikk mye luft ut av magen. Jeg anbefaler at du prøver enten en meitai eller et sjal. Hos oss gjorde det underverker da hun var på sitt verste. Det var da pga KISS (låsninger i nakken), men som sagt hadde hun også noe problemer med luft i magen.
lillemy83 Skrevet 20. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. desember 2008 takk for svar=) ja jeg ammer.. men har prøvd noe morsmelk erstatning,men det virker som han blir værre av det=( så tør ikke annet enn å amme nå... jeg spiser heller ikke noe spesielt som han burde reagert på.. huff ikke nekelt detta her.. blir han like ille i natt,så ringer jeg legevakta! ikke normalt at han skriker i 10 timer i strekk=(
H&M pluss tre små Skrevet 20. desember 2008 #5 Skrevet 20. desember 2008 Uff, jeg føler så med deg for vi opplevde akkurat det samme. Jeg begynte til slutt å gråte selv for jeg var så frustrert og lei meg for at jeg ikke kunne trøste min egen sønn. Men det gikk over og her er hva vi gjorde.... Først gikk vi til kiropraktor som løste opp en meget stiv nakke og rygg. Dette hjalp litt, men siden han hadde mye vondt i magen så ble vi henvist til osteopat (de jobber litt mer med det muskelære). Og dette hjalp!! Det viste seg at han hadde fått et press i nakken da han ble født og akkurat det området styrer fordøyelseskanalene. Førte til at magen ikke fungerte optimalt, så hun utførte en trykkbehandling. Samtidig som vi gikk til behandling så begynte jeg å skrive ned alt jeg spiste. Klarte på den måten å utelukke ting som han ikke tålte (nøtter, løk og epler). Etter fire behandliger så ble han bra og et nytt liv begynte for oss begge. Så jeg anbefaler på det sterkeste å gå til osteopat. Hvis du vil ha noe som kanskje vil fungere med en gang, så prøv sukkersvann. Gi det når han gråter (blir vel ikke noe problem) og det pleier å lindre for en liten stund. Lykke til da!! Mange klemmer fra oss.
eple3 Skrevet 20. desember 2008 #6 Skrevet 20. desember 2008 UFF, jeg føler sånn med deg!! Vi har også hatt en unge med masse mageproblemer, men hun skrek aldri så lenge som 10 timer i strekk, var vel 8 timer på det værste - det er jo uutholdelig, både for liten og for stor.. Vi brukte bæresjal på de værste toktene, da klarte hun etterhvert å sovne da jeg gikk rundt med henne (satte jeg meg ned var det på'n igjen) - kan anbefales. Var til kiropraktor pga låsninger i nakken (muligens KISS/KIDD) og det hjalp litt men det ble ikke helt bra. Har desverre ikke så mange gode råd - prøv å få mulighet til å hvile/bytte på å gå med barnet for en blir jo ganske utslitt av det hele.. Sukkervann kan gis som lindring der og da, noen har effekt og andre ikke. Minifom kan også brukes, men har det ingen effekt etter 3 dager skal man kutte det ut (nye retningslinjer da det inneholder stoffer som ikke skal gis unødvendig) Ellers kan du lese litt om det her og kanskje få noen nye tips: http://www.barnelegene.no/publisher/publisher.asp?id=19&tekstid=168 Det med at de ikke tåler mye stimuli stemte iallfall her hjemme - hun var ganske "irritabel" og reagerte på mye lyd og stimuli - viktig å prøve å ha ro rundt barnet, og særlig ifm amming. En veldig liten trøst er å høre at det "går over".. selv om det jo gjør det hos de fleste. Hos oss har ikke spising og mage fungert 100% problemfritt før nå (5 mnd), og de første 3,5 mnd var vi stort sett hjemme.. Barnelege mente hun har hatt en forbigående melkesukkerintoleranse, og det som burde ha vært prøvd (som vi ikke visste da..) var mme basert på soya for å helt unngå melkeprodukt til henne, selv om jeg gikk på melkefri diett. Lykke til
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 20. desember 2008 #7 Skrevet 20. desember 2008 Siden han ble verre av mme, så kan det jo være at han er laktoseintolerant evt har kumelkeallergi. Prøv å unngå ALT som har melk/melkeproteiner i, i 2 uker og se om du får noe bedring. Det er iallefall verdt et forsøk..
trollmor & trollungene Skrevet 20. desember 2008 #8 Skrevet 20. desember 2008 Vi hadde det sånn i 4.5 mnd så jeg føler med deg! Vi forsøkte også alt av behandling og tiltak uten bedring. Har du forsøkt å kutte ut alt av melk i kosten ettersom du ammer. Gutten min er nå 1.5 år og har fått påvist melkeprotein allergi. Legene antar at kolikken var såpass kraftig pga allergien. På apoteket kan du kjøpe nutramigen mme, men noen reagere også på den. Vi har fått resept på neocate mme men den er ganske dyr. Venter en liten en til i disse dager og har allerede kuttet ut alt av melk i egen kost for å være føre var denne gangen. Legene antar at også nestemann vil ha de samme problemene.
Gjest Kjeksmonsteret Skrevet 20. desember 2008 #9 Skrevet 20. desember 2008 Vår gutt skrek døgnet rundt i to mnd. Når han sov var det bare tyve minutter om gangen. Vi prøvde ammete, kiropraktor, mme, sukkervann.. Men tilslutt så jeg meg nødt til å kutte ut alt av melkeprodukter. Han ble mye bedre, var som natt og dag. Nå er han nesten 9 mnd og vi har fått tatt prøver av han. Det viste seg at han ikke tåler egg. Så nå kan jeg spise melkeprodukter igjen, det er deilig det =) Masse lykke til, vet det er tungt nå..Men det går over
1 Skrevet 20. desember 2008 #10 Skrevet 20. desember 2008 Føler veldig med deg..Vet selv hvor vanskelig og slitsomt det er med kolikkbarn. Man blir nesten gal av skriking og for lite søvn. Og ikke minst synes man så inderlig synd på babyen. Selv prøvde vi det meste i forsøk på å få bort kolikken. Mei-tai, endring av kosthold (levde på knekkebrød og saft i over en måned), kiropraktor, osteopat, støvsuger, sukkervann osv. Man blir jo helt desperat etter å finne noe som hjelper, så var villige til å prøve det meste av de rådene som ble gitt. Til oss var det amme-te kjøpt på apoteket som gjorde susen. I tillegg roet hun seg da vi kjørte bil med henne. Så frem til vi oppdaget teen, var vi ute på veiene og kjørte natt etter natt. Så ut i fra mine erfaringer vil absolutt anbefale å forsøke amme-te. Til oss hjalp det etter dag en. Og da jeg begynte å drikke amme-te dagen lang, ble hun helt rolig, takk gud..Vet imidlertid om andre det ikke har hjulpet til, men synes det er verdt et forsøk. Trøsteklem fra meg:)
temine Skrevet 20. desember 2008 #11 Skrevet 20. desember 2008 Jenta vår hylgråt hele døgnet såfremt vi ikke trilla eller kjørte bil. Prøvde "alt" innen kosthold, kutta ut ditt og datt...spiste til slutt nesten ingenting. Ikke noen løsning det heller. Fotsoneterapi hjalp, men hun ble like ille igjen ett par dager etter behandlingen. Gikk til lege for å utelukke noe annet, og han ba oss prøve Paracet ett par kvelder, og det hjalp utrolig. Skulle heller ikke gi henne mat hele tiden, for ved magesmerter kunne det blir værre om magen hele tiden hadde mye å jobbe med. Hun fikk kun hver 3. time om jeg ikke var sikker på at hun gråt av sult. Til sist klarte kiropraktoren å få henne bra, på 4. forsøk. 10 timer i strekk er mye, og det trenger ikke bare være magevondt, en det blir en ond sirkel med smerter, gråt og til sist helt overtrett. I tillegg fåpr de mye luft i seg når de gråter, og det gjør magen værre igjen. Ikke noe særlig, hverken for foreldre eller baby. Håper dere kan finne deres egne triks etter hvert, aller helst en behandling som virker. Gutten vi fikk nå hadde bare litt vansker med å få opp rapen, noe som gav han luft i magen. Han hadde god hjelp av fenikkel te. Det skader ikke å prøve i alle fall. Kok en ts fenikkel i 2,5 dl vann i 2-3 minutter. La trekke i 5 minutter, sil av og avkjøl. Gi 2 ml ca 10 min før hvert måltid. Du skal se virkning etter ca ett døgn+/-. Teen er holdbar 2 døgn i kjøleskap. Jeg fryste ned i isbitposer og tok opp en dagsrasjon hver morgen. Lykke til, føler med dere.
Cognac Skrevet 20. desember 2008 #12 Skrevet 20. desember 2008 Min gutt skrek i 3 1/2 måned. Det ble litt bedre da jeg kuttet alt av melke og osteprodukter, men ikke helt bra. Så jeg gav han bare nutramigen i fire døgn, og pumpet meg de dagene, og så begynte å amme igjen, men fortsatte med nutramigen ca annethvert måltid i noen dager til, og trappet gradvis ned med mme, og tilslutt bare amming igjen (+ grøtintro ved 4 mnd). Men etter de fire dagene med bare nutramigen ble det en helt ny gutt Noe av det jeg synes var mest slitsomt var alle de kloke konene som kom med alle mulige råd, har du prøvd ditt, har du prøvd datt, du må gå til kiropraktor/alle mulige terapauter, ikke spis ditt, ikke spis datt... blæh... Mye bedre å kunne lese om råd her inne og så plukke ut det du har troen på selv... Lykke til iallefall...og noen trøstende ord...det går over (selv om det virker uendelig lenge til de tre månedene er forbi...)
-lucy- Skrevet 21. desember 2008 #13 Skrevet 21. desember 2008 å så grusomt så grusom!!!! jenta vår skrek også så mye, jeg synes ofte det gikk nesten ett døgn i strekk, jeg tenkte hele tida at NÅ, nå må ho være så trøtt at nå må ho sovne, men nei, føltes som ho aldri sov, og bare grein....og når andre sa det går over, kunne jeg ikke fatte at vi en gang skulle komme dit. nå er ho 6 mnd og sover for tida 17 timer i døgnet... o lykke lykke lykke etter at det gikk over da ho var 9 uker. det vi gjorde, som holdt griningen i sjakk: - minifom, det hjalp veldig, vi ga det før hvert ammemåltid, selv om det ikke anbefales overalt, vi orket ikke la være - bæresjal, da sovnet hun nesten alltid - kjøkkenvifta (stod der med henne i bæresjalet, humpet opp og ned og leste avisa), eller la henne der i vognbaggen opppå konfyren og lirket henne ned på gulvet v vifta når hun hadde sovnet - vugge, etterhvert, og vugget henne i søvn - gikk på brostein med henne i vognen - trillet ved en foss, for å få denne susen - trillet vogna over dørståkk inne - sukkervann, hjalp av og til - la sammenrullet håndkle under beina når hun skulle sove (tips fra fysio) - la henne mye på magen (som hun synes var pyton) - magemassasje da hun var 9 uker gikk vi til barnefysioterapeut ute imhof i oslo som er ekspert på dette, og hun ble merkbart MYE bedre på dagen. hun hadde stivnet veldig og dette ble løst opp og hun beg før første gang å sove ordentlig på dagtid. da ble hun mer utvhild og tålte smertene bedre også, og hun sov seg gjennom kramnene, kom små vin i søvne. da skjønte jeg at søvnmangel også var med på en vond spiral. det er det verste jeg har opplevd. det eneste positive er at når det endelig gir seg, blir bare livet så FANTASTISK!!!! jeg fikk masse energi, fikk gjort masse jeg ville - alle sier man ikke får gjort noe, men hun beg jo å sove og gråt ikke bare, masse deilig alenetid og masse smil og latter. hold ut!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå