Gå til innhold

Junior vil ikke sitte bakovervendt i baksetet!!! Hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 7 mnd, og vi har akkurat byttet til stort sete. Men han vil ikke sitte bakovervendt i baksetet. Er hylskrik HVER gang. Tidligere hadde vi han i forsete (kunne koble fra airbagen) og da var alt helt greit.

Har lurt på om vi skal sette han forovervendt i baksetet istedenfor. Vet det ikke er anbefalt, men er det lovpålagt å ha de bakovervendt opp til en viss alder?

Skrevet

Sønnen til en venninde av meg var sånn. De satte han forovervendt, og det ble helt stilt. Da hadde han hylskriki på hver biltur i 9 mnd. Det er vel ikke anbefalt, men de selger jo seter som kun er forovervendt så det er jo ikke forbudt.

Skrevet

En baby på 7 mnd er for liten til å bestemme selv hvordan han skal sitte. Selv om det ikke er forbudt å ha de forovervendt bør jo foreldre være fornuftige nok til å velge den tryggeste løsningen - så får de heller tåle skriking til barnet er blitt vant med å sitte sånn !

Skrevet

så enig med "2 små gutter"!!

Skrevet

Jeg hadde satt han fremovervendt jeg! Ikke snakk om mer en noen få % tryggere å ha bakovervendt enn fremovervendt, Jeg hadde blitt stresset og mer ufokusert med å ha et hylende barn i baksetet hele kjøreturen.

Skrevet

Jeg vil tro det er en grunn til at det faktisk er ULOVLIG i sverige å ha de forovervendt opptil en viss alder ( søk på google hvis dere vil). Sverige er kommet myyye lenger på sikkerhet når det gjelder det meste..! ville absolutt hatt barnet bakovervendt!!!

Skrevet

her kan du se en test av dette!

Skrevet

Det er lovpålagt å ha barnet bakovervendt frem til barnet passerer 9kg. Etter det er det fritt frem å v elge selv.

Personlig ville jeg aldri satt et så lite barn fremovervendt, det strider mot all forskning og statistikk. Ikke minst gjør det hverdagen til ditt lille gull mye mer utrygt.

Jeg anbefaler deg å lese på

http://sikringavbarnibil.blogspot.com

www.tryggtrafikk.no og gå videre inn på barn i bil

Hvorfor har dere ikke det nye setet bakovervendt i forsetet? Det er uansett tryggere enn forovervendt i baksetet.

Skrevet

Selvfølgelig er det det tryggeste å ha setet bakovervendt, men de få gangene lillegutt har hylt i bilsetet, så blir jeg ekstremt stresset og ukonsentrert på kjøringen, er jo ikke akkurat trygt det heller...

Skrevet

Prins 08+aprilprinsesse 09; Det er ikke ulovlig å ha barn forovervendt i baksetet i Sverige heller, men det er ikke lov å ha de forovervendt i forsetet hvor det er airbag. I baksetet er det ikke noe forbud, men det er anbefalt at de sitter bakovervendt, samme som i Norge. Men siden det ikke er noe forbud hadde jeg valgt å ha barnet mitt forovervendt i baksetet hvis hele bilturen blir et eneste stress for sjåføren!

Skrevet

Men om jeg forsto HI rett så er dette et problem som er oppstått nylig ifb at det har kjøpt nytt setet og i tilegg flyttet setet til baksetet.

Da kan det være at det nye setet er litt skummelt. Man ser jo brått mye mer enn det man gjorde i babysetet. I tilegg så har jo barnet blitt flyttet fra en plass i bilen hvor det hadde full oversikt over sin nærmeste omsorgsperson til en plass man ikke ser den personen lenger. Og 7 mnd`ers alder er jo gjerne en alder man er litt skeptisk og begynner å få seperasjonsangst. Og da kunne det kaskje vært et forsøk å sette det nye setet i forsetet slik at barnet fikk kontakt igjen.

I tilegg er det slik at selv om mange vet hvor viktig det er at barn blir sikret bakovervendt i bilen til det er minst 4 år, så er det dessverre slik at mange ikke vet dette. Og for de det gjelder så er det viktig å bli opplyst slik at man kan ta et veloverveid valg for seg og sine basert på kunnskap fremfor tro.

Skrevet

Takk for svar. Vi kommer til å flytte setet fram en periode for så å prøve i baksetet igjen senere, når han har fått vendt seg til det nye setet. Vi vet så absolutt faren ved å ha et så lite barn framovervendt, men uansett hva man hadde gjort i en sånn situasjon, er det farlig. Farlig for barnet ved en eventuell kollisjon hvis det sitter framovervendt, og farlig hvis barnet skriker under hele kjøreturen fordi det stresser opp og forstyrrer sjåføren. Eneste jeg tenker på ved å ha setet i forsetet,er at det vil stenge en del for sikten. Er jo ikke akkurat små de setene.

Og vi vil jo HELST ha barnet vårt bakovervendt, det er jo det tryggeste.

Skrevet

slapp nå av!:) Det er jo i det hele tatt kjempe farlig å ta med barna ut i bilen! Så om de sitter forover eller bakover vendt er jo en liten sak oppi dette her da. Hvis man skla være sååå fokusert på sikkerhet så ville jeg bare droppet hele bilen. Har dere tenkt på at kanskje gutten bli bilsyk? Veldig lett å bli bilsyk i bakovervendt sete. Det kan jo føre til gråt...

jeg mener nå dere bare bør slappe helt av, sett han forovervendt og husk det at dere ikke kan beskytte mot alt her i verden:)

Skrevet

hvor mye veier han?er han under 9 kg er det ike lov å sitte fremover...

Skrevet

Jøss, blir nesten litt sjokkert her jeg. Barnet er 7 mnd og får selv bestemme å sitter forovervendt. Jaja.... alle barn i alle aldre har sine meninger og jeg kan forstå at det kan være frustrerende at han hyler når dere kjører.

"Gamlemor" i meg kommer frem av dette innlegget og tanken på hvordan kommer det til å være når barnet er 5 år? 10? 15?

Om foreldrene alt nå lar barnets ønsker gå foran sin egen viten og barnets sikkerhet.

Hilsen gammel mor

Skrevet

Ok . mange av dere er ekstremt bastante.

Jeg er nemlig den mammaen til lillegutt snakket om. Han eldste var satt bakover vendt i baksetet fra fødsel, da han var 3 mnd byttet vi ut det babysetet vi leide for et besafe 0-18 kg og satte også det bakovervendt. Vi var også da (6 år siden) fullstendig klar over at barna helst skulle sitte bakovervendt. Men da gutten ble 6-7 mnd begynte bråket. Og siden vi hadde ganske liten bil var en av oss nødt til å sitte ved siden av han når vi kjørte alle 3, så det var ikke fordi han var alene han gråt.

Da vi skulle på sommerferie var han 8 mnd, og vi hadde stoppet 3 ganger i løpet av 40 min biltur, vi hadde prøvd mat, sang, ja alt. Da snudde vi han og da ble han plutselig helt fornøyd, og da satt jeg ikke lenger vedsiden av han lenger heller. Det er ikke et valg man tar enkelt, og man prøver det meste. For oss var det ikke fordi han satt i et nytt sete eller et annen plass i bilen, han ble nok rett og slett uvel.

Så til HI, ville først prøvd å sette han i forsetet der han satt før i den nye setet, funker ikke det ville nok jeg og snudd barnet.

Jeg har heldigvis en liten gutt som syntes det er helt greit å sitte bakovervendt. Men vet hva du sliter med

Skrevet

Jeg mener at det er både uansvarlig og livsfarlig å sette små barn i forovervendt bilsete!!!! De kan faktisk knekke nakken, og det er vel litt bedre å høre på litt skriking enn at barnet ditt må kjøre rullestol resten av livet? Eller i verste fall dør???

Jenta vår vil ikke alltid legge seg om kvelden, og har perioder der hun gråter når vi legger henne... men jeg lar henne ikke være oppe å leke for det.....

Skrevet

Du kan sikkert bruke det gamle sete en stund til, sette det i baksetet, slik at han blir vant med å sitte bak før han får nytt sete? Vi har ikke tenkt på å kjøpe nytt sete engang, og gutten vår er også 7 mnd:p

Du kan jo også kjøpe dvd spiller, da blir det plutselig mer gøy;) Han er jo vant til å se dere, er vel det som er problemet!?

Skrevet

Nå er det ikke 100% sikkert å sette barn bakovervendt i baksetet heller, så si at det å sette barn forovervendt i baksetet betyr det samme som invalide eller døde barn er litt usakelig. Grunnen til at HI lurte på å snu barnesetet var fordi kjøreturen ble stressende for den som kjørte, det hadde nok ingenting med at babyen skulle få det som den ville å gjøre..

Skrevet

Om jeg ikke tar helt feil så har du HI 3 gutter??

Kan ikke de eldre gutta underholde mini litt da?

Sett opp et speil slik at du kan se han i ditt speil, gi han leker, syng, sett opp dvd spiller eller noe.

Jeg ville uansett ikke snudd han så tidlig.

Sjangsen for at det skal skje en ulykke er jo liten, men jeg tenker HVA om, HVIS osv.

Tenk at bare en liten smell kan bli fatal for så små barn om dem sitter fremovervendte.

Jeg hadde aldri greid å tilgi meg selv for det hvertfall ://

Skrevet

HI, jeg forstår at det er stressende og slitsomt og leit at babyen din hyler hver gang han sitter i bilen, men du kan da ikke ha han forovervendt! når barna sitter forovervendt, og man må bråbremse feks, vil de få en vannvittig sleng på naken, og deretter få hodet smelt i seteryggen, det er farlig! sitter de bakovervendt vil de presses mot seteryggen ved bråbrems og få litt kast forover når bilen stopper opp, det er trygt. For min del skal babyen min sitte bakovervendt frem til han er så stor som mulig, helst 4 år, men jeg håper det går greit til han er 5. Da er de sterkere i nakke og klarer å holde hodet sitt bedre. 7 måneder er altfor ungt å vende. Du får heller kjøre småturer ofte med gubben eller deg i baksetet ved siden av baby og snakke/leke med ham slik at han blir trygg. Hvis baby får nok sleng ved bråbrems kan han faktisk knekke nakken. Prøv alt, og hvis ingenting hjelper får han bare skrike, heller en sur unge enn en død unge.

Skrevet

dere som er så bastante i svaret om at babyen må sitte bakvendt har ikke opplevd et hylskrikende barn i baksetet, uansett hva som ble gjort.

Skjønner HI veldig godt

Skrevet

å jo da, jeg har hatt skrikende unge i baksete, tro meg! alene i bilen med ungen, kjørte på ringen, det var tett trefikk og stempe både her og der, ungen skreik som pokker,men jeg gikk ikke bak i bilen og hentet ham frem heller. trygghet fo baby står over alt annet for meg, og jeg hadde blirr mer stressa av å ha baby fremovervendt bare for å holde fred i bilen. ungen dør ikke av å gråte, men kan dø av å knekke nakken!

når det gjelder sikkerthet i bil er jeg bastant, og det syns jeg alle andre mødre burde vært å!

BAKOVERVENDT REDDER LIV!

Skrevet

Ja enkelte ganger ja, men når unger begynner å hyle hver gang du skal ut å kjøre!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sånn hadde jeg det i 3 mnd med min eldste, og da måtte 1 sitte ved siden av han når vi var ute å kjørte alle 3.

Helt enig om at det er det beste og tryggeste ikke tvil der, men alternativer vårt var å aldri kjøre bil.

heldigvis har jeg en gutt som trives bakvendt denne gangen

Skrevet

Svarer her jeg.

Jeg har hatt det på samme måte, han som nå er 4 år skreik på hver eneste biltur, om det var snakk om 2 minutters kjøretur eller timesvis.

Siden tassen har 2 storesøsken med helgepappa som bodde 15 mil unna kjørte vi ca 100 mil i uka fra dag 1 av hans liv.

Han skreik og spøy om hverandre, men jeg snudde ikke setet før han var 2,5 år. Og gutten blei blid som ei sol.

Så hylende barn i bil er noe jeg kan :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...