Gå til innhold

Når legger dere den 3 måneder gamle babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor lenge sover han/hun?

Jenta mi sover ikke kjempelenge om gangen enda, så vi legger oss ca kl 23, så skal hun ha mat ca 05-06, sover videre til mat igjen ca kl 09, så sover vi litt til til ca kl 11-12 når hun skal ha mat igjen. Da står vi opp. Dette har vi gjort i ca 2 uker. Dårlig døgnrytme, ja jeg vet, men er så sinnsykt deilig å ta igjen 2,5 måneder med tapt søvn!

Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden snuppha mi var 3 uker har hun sovet på eget rom..Hun legger seg 23.00 å sover til 08.15...

Hun ammer fra 08.15-08.30 å sover videre til 11.30....

Dette har hun gjort siden hun var 3 uker å nå er hun 3 mnd..

Jeg ammer 1 time i strekk på kvelden før hun sovner å på morgonen er det bare en liten puppesup før hun sovner igjen..Klokka 11.30 er hun blid å fornøyd å klar for å kose å prate med mamma og pappa..Rundt 12.00 ammer hun lenge igjen å tømmer puppene til mamman som har melkespreng til den store gullmedalje.

Skrevet

Lillemann legger seg rundt 18.30-19.00, da er han som regel stuptrøtt... Men han får mat rundt 23 når vi legger oss, og har ca 2 amminger på natta... Han sovner fort etterpå heldigvis. Han virker blid og fornøyd på dagen, så jeg tror nok han får nok mat... Vil gjerne vente lengst mulig med grøt... Andre med erfaringer?? Han blir 4mnd i jula..

Skrevet

Vi hadde også en lignende døgnrytme fra gutten vår var cirka 1 måned til han var 2-3 måneder (han er nå 4,5 måned). Begynte da å savne litt "voksentid" på kvelden, og begynte da å legge ham litt og litt tidligere på kvelden. Nå starter vi kveldsstellet klokken 19 og han er i seng cirka 1930. Sånn rundt klokken 20 sover han. Det er da umulig å vite hvor lenge han sover. Et par netter den siste uka våknet han igjen allerede klokken 23. Andre ganger våkner han i 1-2 tiden, og andre ganger sover han helt til 4-5. Morgenen begynner som oftest litt før 9, men innimellom får han det plutselig for seg at det er morgen klokken 5 eller 7 også.

Skrevet

Vi har en baby med fantastisk godt sovehjerte. Legger seg samtidig som meg, i 22-tiden, og sover da ca. 8 timer sammenhengende. Våkner så for mat ca. hver 3.time frem til han våkner for dagen i 10-tiden :)

Er 2,5 mnd nå - og jeg tenker nok at vi snart må begynne å legge han i 19-tiden, samtidig som storebroren.

Skrevet

Her i huset styrer gutten selv hvordan han vil sove :)

Han legger seg ca klokka ni for natta. Og da sover han til halv fem, halv seks, halv syv. Alt ettersom når han må "på do". våkner når han må bæsje. Da skifter vi på og spiser før vi sover noen timer til.

Er godt fornøyd med det opplegget...

Skrevet

Vår lille gutt er ca tre mndr nå, og de siste par ukene har vi startet stell, mating og legging ca i nitiden. Godt med litt voksentid på kveldene nå... :-)

Vi la ham også på eget rom da vi begynte å legge ham på denne tiden, rett og slett fordi han "bråker" så mye når han sover (snorker, surkler osv.) og holdt meg våken mye mer enn han selv var våken. Nå våkner han stort sett mellom fire og seks engang, får litt mat og sover videre til mellom åtte og ti. Han er stort sett ikke klar for å stå opp før i ti-tiden, da ligger han og småprater i sengen sin en stund... :-)

Enkelte dager er han såpass trøtt om kvelden at vi velger å legge ham i åtte-tiden, da våkner han i halv to - tiden istedet. Så vil helst holde på ni-tiden som leggetid litt til, og prøve oss på å justere leggetiden med 15 min om gangen... Blir en avveining dette, mer tid med sambo om kvelden, eller sove ekstra godt om natten! ;-)

Synes jenta di er flink som sover 6-7 timer i strekk - prøv å legge henne i titiden et par kvelder kanske, og se om ikke hun sover ganske lenge da også? :-)

Skrevet

Med førstemann hadde vi det sånn som deg HI i ca 4 mnd, det var sååå deilig å slumre til 11-12 (gjør jo aldri det nå lenger, med to små under 3 år, hehe..). Så la vi ved 22 tida en stund før hun rundt 6 mnd begynte å selvregulere seg til tidligere leggetid. Vi gjorde ingenting, men jeg antar at økt fysisk aktivitetsnivå gjorde at hun ble tidligere trøtt og hadde behov for mer nattesøvn :o)

Minsten er 6,5 mnd nå, og har lagt seg kl 19 siden hun var ca 3 mnd. Hun også "bestemte det" selv, plutselig var hun trøtt i den tiden, så vi forsøkte å legge. Og det funka som rakkern, så vi har fortsatt :o)

Skrevet

har en gutt som akkurat har fylt fire måneder. Han har siden han var to måneder lagt seg mellom klokka 18 og19 på kvelden og sovet helt til klokka 6-7 på morningen. fra tre måneders alder har det gått tre timer mellom hvert måltid. dagenen ser ca sånn ut:

klokka 6 ca pupp er våken en times tid

klokka 9 ca pupp er våken til ca ti-11

klokka 12 ca pupp sovner igjen ca 12.30 og sover til 14

klokka 15.pupp er våken til 4-5 sover en liten dupp på en halv time ca

klokka 18 pupp og kvledsstell

klokka 18.30-19 natta.

Vi har latt han styre rutinene selv og det har gåttt kjempe fint, gjorde det også med eldstemann og min erfaring er at det går seg til etter hvert som de vokser. med eldstemann sto jeg heller ikke opp før i 11-12 tida på dagen var så deilig att, nå er det litt verre siden eldste skal opp også. Så bare nyt det så lenge du har sjansen:)

Skrevet

Vi legger gutten vår ca kl 20.00 (pluss/minus 1 time, ettersom hvordan resten av dagen har vært. Følger hans rytme). Noen ganger våkner han for mat etter 1 time, andre ganger sover han noen timer, og da vekker jeg ham for å amme før jeg legger meg. Han våkner som regel ca 04.30 for mat, og deretter ca 8.30. Da starter vi dagen. For noen uker siden la vi ham for kvelden samtidig som vi la oss (ca 23). Da brukte han lang tid på å falle til ro, og kavet og gråt mye. Tydeligvis har han vært overtrøtt, fordi han har sovet for lite tidligere på kvelden. Da vi begynte å legge ham i sengen en del tidligere sovnet han mye raskere...

Synes du skal sove til formiddagen med god samvittighet. Er jo kjempeviktig at du er uthvilt :-)

Skrevet

Snuppelure er 3 måneder og har hatt lik døgnrytme ganske lenge. Legger seg ca 2030 og sover da sammenhengende til klokka 0700 ca. Hun får flaske. Når hun har spist klokka 0700 tar jeg henne opp og steller og kler henne, så leker vi og synger til ca klokka 08.30 - og så sover hun i vuggen i stua til 11.00.

Jeg trives best med å ha en døgnrytme som er forutsigbar og litt lik andres - derfor står vi opp når den laaange natta hennes er over. Selv legger jeg meg klokka 2300, så jeg får mer enn nok søvn.

(NB jeg ammer ikke, det medvirker nok til at hun sover lenge om natta.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...