Gå til innhold

Ny i jobben..dårlig samvittighet ovenfor arb.giver??

maeve er tobarnsmamma<3

Anbefalte innlegg

Begynte i ny jobb i midten av september, tre måneders prøvetid( så er altså ferdig med den nå).

Det som er saken er at jeg og samboeren min har snakket om å begynne å forøke å få barn. :) Nå er det jo ikke slik at alle er så heldige at de blir gravide med en gang, men tenk om jeg skulle bli det tenker jeg!

Sitter da og tenker på at eg kommer til å få dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver dersom jeg "rett etter" å ha begynt i ny jobb går hen og blir gravid.. Forstår ikke at jeg går å stresser med dette nå , jeg er jo ikke gravid engang! :)

Flere som tenker som meg?

Hvor lenge hadde dere vært i jobb før dere ble gravid?

Takker for svar!

Fortsetter under...

Hei

Jeg begynte i ny jobb i august. Har et halvt års prøvetid så er ennå ikke ferdig med den. Uansett, vi har prøvd en stund, også samtidig med at jeg begynte i ny jobb. Utsatte ingenting pga det. Veldig glad for det. Vi har ikke lykkes til nå, og neste mens begynner jeg på pergo (hormoner som stimulerer eggstokkene)

Bare å sette igang syntes jeg. Sjelden det klaffer på første forsøk. Dessuten, du slutter jo ikke. Du blir borte i et år. Du har forsatt mange år igjen å jobbe når du er tibake.

Lykke til !!!

Jeg begynte å prøve 1 mnd før jeg begynte i ny jobb. Jeg brukte 1 år på nr 1 og vi fant ut at vi bare skulle begynne. Jeg ble gravid 4 mnd etter jeg begynte i jobben. Har ikke dårlig samvittighet. Jeg er kvinne i rett alder og de er jo klar over at det kan skje. Har ikke sagt noe på jobben ennå da, og kommer til å vente lenge. Men tipper de ikke blir spesielt overrasket.

Jeg får jo jobbet ennå noen måneder til før jeg skal ut i permisjon da, så tror nok det går greit.

Har dere lyst på barn, så bare å kjøre på. Det blir aldri noe bedre tidspunkt, verken for deg eller jobben din uansett.

I tillegg så er jo vi ansatte forberedt på at det kan skje endringer i vår jobb også. Det kan jo skje nedbemanninger og alt mulig rart, så arbeidsgiver er nok ikke noe mer "lojale" mot oss... Hvis du skjønner hva jeg mener... Man gjør det jo ikke mot hverandre...

Gjest Nordavind fra sør

Jeg har også litt dårlig samvittighet. Selv om fornuften sier at jeg ikke trenger å ha det. Jeg begynner i ny jobb i slutten av januar og prøver å bli gravid nå. Håper jeg er det alt:) Jeg tenker som så, at jeg kommer forhåpentligvis til å være en god og stabil arbeidstaker på denne arbeidsplassen i mange år fremmover i tid.

• 2 uker senere...

Hei!

Eg har nettopp begynt i ny jobb (fast) no etter nyttår i helsetjenesten/hjemmesykepleie. Å nå er eg 8 uker på veg. Når kan eg fortelle det til arbeidsgiveren min? Føler det blir dumt å fortelle det en uke etter eg har begynt.. Har 6 måneder prøvetid, noe som eg kanskje ikkje klarer å gå siden magen har blitt bra stor med begynnende ryggplager allerede.

Annonse

Jeg synes du skal dytte den dårlige samvittigheten din langt bort! Arbeidsgiver har ansatt deg fordi de ville ha nettopp deg til jobben. De har nok tatt i betraktning at du er ung og muligens i rette alder for å få barn. Sånt skjer hele tiden.

Da jeg fortalte det på jobben - var akkurat ferdig med seks måneders prøvetid, gratulerte sjefen min meg stort. Hun sa at sånt må vi bare ta høyde for når vi ønsker unge folk inn i bedriften. Hun var litt betenkt og lurte forsiktig på om jeg tenkte å komme tilbake etter endt perm - og det skal jeg jo selvsagt!!!!!

For alt du vet kan det ta flere måneder før spiren sitter. Da vil du irritere deg over DET i stedet. Nei, tenk om muligheten for klaff er denne måneden og så ikke før om lenge igjen. Kjør på! Jobben har du jo uansett. Masse lykke til!

Ikke ha dårlig samvittighet! Skjønner at du føler på det, men i ditt liv må det ikke være arbeidsgiver som styrer en sånn viktig og personlig ting. Dessuten betyr ikke en graviditet at du forsvinner fra jordens overflate! Du kan mest sannsynlig jobbe mange måneder gjennom svangerskapet, og etter permisjon kan jo du komme tilbake. Dette med graviditet er noe enhver arbeidsgiver med kvinnelige ansatte i rette alderen bør ta høyde for.

Og til slutt: Etter å ha vært i jobben i de måndene du tross alt har vært der, har du jo i det minste fått kommet inn i jobben før du eventuelt får fokus på en baby i magen.

Har nå jobbet ca et halvt år hos min arbeidsgiver. Ble gravid etter 4 mnd, og fortalte da jeg var litt under 3 mnd på vei. Har møtt stor forståelse, og tror nok de egentlig ventet at det ville skje.

• 1 måned senere...

Skjønner akkurat hva du mener. Jeg har jobba i 1 år og 3 mnd. og selv om vi ikke starter helt fram til sommern så føler jeg fortsatt på det. Gleder meg utrolig til det koselige året hjemme med småen, men er også redd for å "gå glipp" av ting på jobben. Jobber i et ganske mannsdominert firma og er redd for at de skal se på meg annerledes under en eventuell graviditet/etter fødsel. Nå er jeg en av gutta og har jobba en stund for å få det slik. I tillegg har jeg hoppa forbi en del folk på rangstigen med lenger ansenitet, og jeg har også blitt fortalt at de har "planer" for meg. Føler at jeg svikter dem hvis jeg skulle være vekk i et år. :-( Men vet jo det at det aldri vil passe å få barn. Bare vanskelig å tenke annerledes.

• 3 uker senere...

Overhode ikke!! Som en annen nevner her også så er de ikke mer lojale ovenfor oss! Har jobbet og slitt i mange år og jobbet masse overtid da jeg jo ikke hadde barn hjemme etc. Har nå fått høre at jeg sansynligvis blir permitert når permisjonen er over F*** og der sitter de yngre som har vært ansatt kortere enn meg og blir ikke rørt. Nei, du er iallefall "trygg" mot å miste jobben når du er gravid og i permisjon..og denne "krisen" skal jo være over innen den tid - så kjør på sier nå jeg:)

Lykke til!!

Ja jeg får vel bare skyve den samvittigheten min langt bort, for nå er jeg gravid :) Har vel ikke blitt noe bedre siden jeg faktisk ble gravid, er 4+2 idag, og har ennå en stundffør jeg må si noe til arbeidsgiveren min.. Får bare håpe at de tar det greit, har vel ikke så mye valg sånnt sett :) Jobber en bedrift med mye kvinner, så det tror jeg gjør ting lettere..de vet jo hva det går i! :)

• 3 uker senere...

jeg begynte i ny jobb for 6 mnd siden men går bare i ett vikariat. skal begynne i ett nytt vikariat snart.! men har ikke sagt noe til sjefen enda for da er jeg redd jeg ikke får den jobben=(

har jeg rett på penger da mens jeg går hjemme med ungen?

har jo ikke noe fast.!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...