montho Skrevet 20. desember 2008 #1 Skrevet 20. desember 2008 Jeg har blitt utredet,hatt laparoskopi.prøvd og bli gravide i laaang tid nå..De har funnet ut at jeg har endometriose.jeg har en sønn på 4,5år.men neste steg er prøverør. jeg gruer meg egentlig til det for det er mange som sier det er så vondt å ta ut egg osv? kan noen fortelle meg hva som skjer? når jeg leser på nettet om det så høres det ut som en veldig tung prossess med nesespray,sprøyter osv...må alle ha sprøyter?må vi sette den selv?er det til15 000 man må dekke selv? så mange spørsmål som surrer i hodet. blir sliten av det men det viktigste er å bli gravid igjen!
Nea og juniors mamma Skrevet 20. desember 2008 #2 Skrevet 20. desember 2008 Hei. Jeg gjorde en ICSI i år og hadde full klaff på første forsøk og må derfor si at alt var det verdt Meeen, selvfølgelig noen ubehageligheter er det definitivt og det kan ingen si noe på. Nesespray og sprøyter gjelder så og si alle (har ikke hørt noe annet). Nesesprayen skal nedregulere din syklus slik at klinikken/sykehuset kan kontrollere den neste best (du kommer da i en kunstig overgangsalder). Før sprøytestikking skal du ha hatt en menstruasjon slik at kroppen er klar for en ny syklus. Bivirkninger ved nesesprayen er for de fleste forskjellige. Jeg fikk dem alle, hodepine, svettetokter, kviser.....mm. Sprøytestikkingen er for å stimulere eggstokkene til å modne så mange egg som mulig uten å overstimmulere deg. Du følges opp med UL hvorpå de ser hvordan utviklingen går og endrer doseringen ut i fra us. Stikkingen er ikke vond, høyst litt ubehagelig. Den gjøres sub cutant (i underhuden) på magen og vi (jeg er sykepleier) lærer til og med opp barn til å stikke seg selv i magen feks v diabetes så ikke bekymre deg for det. Det vondeste er definitivt ved uttak. Sykepleier sitter klar til å gi deg smertestillende (morfinpreparat) i veneflonen like før legen stikker, men du vil kjenne at nålen går igjennom øverst i kjeden to ganger (skal jo hente ut egg fra begge eggstokkene). Merkelig følelse også, var våken men helt svimmel. Legen forklarte via ul.skjermen hva som skjedde og jeg prøvde så godt som mulig å følge med....helt ruset .) Hadde imidlertid ikke noe ubehag i ettertid og du får muligheten til å sove ut "rusen" før du drar. Fikk beskjed om å ta det med ro de kommende dagene, men ellers leve som normalt. Innsett to dager etter var som en vanlig gyn.us. Håper jeg ikke har skremt deg men det er faktisk helt overkommelig for de fleste. Det er jo en liten pris å betale for å bli gravid når det ikke funker på naturlig vis. Ønsker deg lykke til og en riktig god jul
Nea og juniors mamma Skrevet 20. desember 2008 #3 Skrevet 20. desember 2008 Å ja, taket er 15000,- for tot tre forsøk + event. fryseforsøk (om du får nok embryo til bruk ved neste) + det du må betale for prosedyrer på sykehuset/klinikken. Staten overtar bare deler av medisinene og ikke noe annet. Mao, klaffer det på første kommer dere under 15000,- uansett
Tia :o) Skrevet 21. desember 2008 #4 Skrevet 21. desember 2008 Hei du! Jeg har hatt to uttak som ikke har gjort vondt i det hele tatt! Har hatt en runde med kort regime, dvs. bare sprøyter i ti dager, om jeg ikke husker feil, og en runde med langt regime med nesespray og sprøyter. Hadde gruet meg veldig til sprøytene, men det gikk over all forventning!! Tror jeg kan si med hånden på hjertet at jeg knapt kjente stikkene! Dette er ikke noe å grue seg til, og jeg ønsker deg lykke til på ferden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå