Gå til innhold

Da begynner jeg med grøt/velling til småa. Er bare 3,5mnd..men jeg orker ikke disse nettene lenger!:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun var "flink" og spiste kun 1, av og til 2, ganger om natten før. Nå de 2siste ukene har hun krevd mat hele natten omtrent. Får siste måltid litt før kl 21. Legger seg og sover da som regel greit til kl 1-2. Da begynner det... Hun får mat kl 2, så skal hun ha mat igjen kvart over 3, kl 4, kl 5, halv 7.... Må i tillegg opp ett par ganger for å gi henne smokken også. Jeg får ikke sovet i det hele tatt på natten.Får som regel sovet fra 23 til1-2... Blir gal!:(

Så nå har jeg bestemt meg for å begynne med grøt for å se om det hjelper. Jeg orker ikke dette lenger..:(

Andre med gode erfaringer etter oppstart med grøt?:)

Skrevet

Da min datter var baby for over 20 år siden, var det "obligatorisk grøtoppstart" ved 3,5 mnd, noen ble anbefalt å starte tidligere hvis babyen viste tegn til å få for lite mat.

Når jeg nå altså fikk en attpåklatt 20 år senere, ble jeg helt forbauset over alt hysteriet omkring oppstart med fast føde. Mange av innleggene her inne ang urolige barn ville for 20 år siden blitt besvart med at barnet vel holdt på å sulte ihjel og derfor var urolig...

Hvis babyen blir mer urolig og begynner å våkne ofte på natta (gjerne ved 3 mnd alderen) er det fordi den trenger mer mat! Og MM/MME er gjerne ikke lenger nok for mange små.

For 20 år siden startet jeg med grøt da datteren min var 2,5 mnd etter anbefaling fra helsesøster. Denne gangen startet jeg da lillegutt var 3 mnd. Og det var tydelig at han trengte det!! Nå sover han godt, er blid og fornøyd - fordi han er mett!

Det sies at magen ikke tåler fast føde så tidlig, men ungene i "gamle dager" tålte det godt - og jeg tror ikke babyene i dag er sååå mye annerledes.

All "lærdom" her i livet går i bølger, og trenden nå er altså å vente med oppstart av fast føde så lenge som mulig. Om 10 år er det sannsynligvis helt feil å vente så lenge.

Start opp med grøt du, og se hvordan det går. Mest sannsynlig blir babyen din mett og fornøyd!

Skrevet

Åh, tusen takk for fint svar!!:) Dette trengte jeg å høre!:) "Alle" sier jo at jeg bør vente til hun er minst 4mnd, helst til hun er 6mnd...men jeg synest det er verdt å prøve nå og se om det hjelper! Jeg fullammer.. Håper virkelig grøten hjelper på søvnen hennes!:)

Skrevet

Jeg vil også bare si meg helt enig med den over om dette. Jeg begynte ganske tidlig med grøt med nr 1 og det fikk jeg høre på helsestasjonen hvor dumt det var og at jeg burde kunne full amme til han var 6.mnd. har gitt blaffen i de hver gang jeg. var inne til 5 mnd kontroll nå i forrige uke og da spurte helsesøster om hvordan han var til å spise og slikt. jeg sa at han spiste 3 grøt måltid om dagen og 3 pupp + 1 mme i tillegg. hun ble ganske paff og spurte om jeg ikke ville høre med henne først om det med å innføre grøt, jeg spurte om det ikke var jeg som bestemte det og følte at det trengtes. da sa hun ikke mer. så jeg tror av og til at mange blir usikre og føler seg utilstrekkelig når de begynner med grøt for tidlig. Jeg blandet grøtpulver i mm de første gangene, men han gikk fort over til 6.mnd grøt pga lite næring i den 4.mnd grøten. kos det med å gi grøt, eneste er at jeg erfarte å innføre den tidlig på dagen så vi slapp eventuelle magevondter på natten.

Skrevet

Så fantastisk for oss førstegangs at det fins noen erfarne som deg som har litt mer perspektiv på sakene! Jeg har ikke begynt med grøt enda, men lar meg nok stresse litt av ammefokuset siden jeg ikke ammer selv. Moren min blir irritert på at jeg legger så mye i det at jeg ikke kan amme, for hun har flasket opp to barn og ammet de to andre. Hun mener at hun har vært like god mor for oss alle 4 og, og at vi to som er ammet ikke har vært mindre syke enn de to andre. Heldigvis er vi mennesker mer robuste enn vi ser ut til fra starten av. Har forøvrig sett unger vokse opp på mariekjeks (i jobbsammenheng), og selv om det ikke er til å anbefale ser jeg at de vokser opp de også. (Huff ikke misforstå det siste - jeg mern altså at det er viktig med sunn mat til barn, men likevel...)

Skrevet

Det er ikke hysteri, men 20 års lenger erfaring viser at så små barn ofte har for dårlig utviklet tarmsystem for å tåle mat. Dermed

ender det lett med enda dårligere netter og forstoppelse fremfor drømmenettene mange ser for seg grøtstart skal føre til.

Virker som mange her tror at leger og hs anbefaler fullamming frem til 6 måneder for å være slemme eller ødelegge nettene, men grunnen er jo

at det funker best for veldig mange sarte mager.

Uansett er det jo ikke farlig å prøve med noen skjeer grøt.

Skrevet

Vil gjerne få påpeke at det ikke er alt helsevesenet har anbefalt som har vist seg å være så bra. Soving på magen, for ekesempel. På føden ga de forresten mitt nyfødte barn vann rett fra springen, og det er vel ikke heller helt etter boka. Forøvrig er jeg HELT enig med deg i at man stort sett skal stole på fagfolk, da de vil våre små vel og skal være oppdatert vedr hva som er best for dem.

Skrevet

Ang det med soving på magen: Da jeg fikk barn for over 20 år siden var det helt påbudt at baby skulle sove på magen. Både personalet på barselavd og helsesøster maste veldig på at jeg måtte forsøke å få datteren min til å sove på magen fordi det var veldig riktig!

Så viste det seg at det ikke var fullt så bra, og man gikk tilbake til slik det var før, barna skulle sove på rygg.

Dette er vel bare ett eksempel på at såkalte "sannheter" går i trender. Det som er helt riktig i dag, viser seg å ikke være fullt så riktig om noen år.

:-)

Skrevet

Jeg skal ikke legge meg opp i om du gir velling/grøt eller ikke, men vil bare kommentere det med at for 20 år siden sa de det var greit å gi grøt så tidlig. Jeg har en bror på 22 år, han er i dag EKSTREMT matintolerant. Han er så ille at han i perioder har vært 50 % sykemeldt (det var da han gikk på skolen, så det var veldig vanskelig for han). Nå har de endelig funnet ut alt han ikke tåler, så nå fungerer han greit så lenge han spiser riktig. Det verste han kan få i seg er mel, særlig hvetemel (han er ikke glutenintolerant, det er noe annet han reagerer på). Dette innebærer ikke bare de typiske matvarene med mel i, men han må holde seg unna pølser, alle sauser o.l. som det er hvetestivelse i.

Nå til poenget: legene i dag mener at hans matintoleranse skyldes for tidlig innføring av grøt, som den gang var i 3 måneders alderen.

Så personlig hadde jeg ikke tatt sjansen, ikke pga redd for kolikk-netter noen måneder, men pga redd for et liv med intoleranse....

Skrevet

Jeg har dessverre ikke god erfaring ved grøtstart når lillebror var nesten 4 mnd. Magen hans tålte det ikke, han fikk mageknip og jeg hørte det hyyyle i magen hans om kvelden. Jeg fullammet ved siden av, og han fikk noen skjer med tyn tynn grøt i 16-17 tiden om ettermiddagen. Nettene våre ble verre, så vi kuttet ut grøten etter noen dager og begynte på igjen noen uker etterpå.

Nettene har "Gått seg til" nå, han spiser ikke lenger hver time, men hver 2-3 time. Han er snart 7 mnd og spiser grøt til lunsj og kvelds, samt middag i tillegg. jeg tror noen bare trenger mer mat enn andre.

(+ litt ekstra kos..:)

Skrevet

Må bare si at jeg synes det er mye hysteri rundt å gi grøt til småbarn, og det er synd at det går galt med noen, men jeg må bare få sagt at det er mye som kan gå galt med unger. Man kan ikke låse seg inne heller i fall man skulle falle på isen med ungen på armen! Min helsesøster sa at det er pga en felles regel som kom som skulle gjelde for de fleste landene i europa at grensen ble satt til 4 mnd, men at jeg kunne gi fra 3,5 mnd hvis jeg ville. Og det gjorde jeg! Nå er vi oppe i en full porsjon grøt som han får hver kveld, og han er 4,5 mnd. Jeg fikk også de nettene som du prater om og da jeg begynte med grøt, gikk han ned til å spise 2 ganger om natten igjen :) Men helsesøster sa også at det kunne lønne seg å vekke babyen i 7-8 tiden hver morgen for at han skulle få et "ekstra" måltid på dagen. Da kunne det hende at han kom til å spise et måltid mindre på natten. Men jeg anbefaler å begynne med samksprøver tidlig på dagen i fall magen reagerer! Min lille tålte ikke maisgrøten så bra, men risgrøt går ned på høykant!

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg tror det er viktig å huske på at barn er forskjellige og har forskjellige behov. Prøv for all del med grøt på jenta di og se hvordan det fungerer for dere. Om hun skulle få mye mageknip eller lignende er det jo bare å kutte det ut igjen. Synes ikke du skal bekymre deg for at hun kan utvikle alvorlige matintoleranser o.l selv om det kanskje skjer med en og annen en sjelden gang. Sannsynligheten for at hun havner i en bilulykke er sannsynligvis mye større, men det betyr jo ikke at du må unngå å ta henne med på kjøretur...

Lykke til med grøtstarten. Vil gjerne høre hvordan det fungerer for dere!

Skrevet

samme som med deg..han begynte å våkne annen hver time på natta for å få mat. hadde da fra før sovet 5-6 timer i strekk

Jeg begynte med flaske med litt grøtpulver i (velling)

Og da begynte han å sove 3-4 timer. Så ble jo mye bedre. Nå er han 4 mnd. og har fått dette siden han var 3,5 mnd. For en liten uke siden så økte jeg mengden siden han drakk opp alt (laget 100ml) Nå drikker han 160-180ml pluss jeg ammer han halvtime før eller etter mat alt ettersom.

Nå sover han som regel 6-7 timer i et strekk

Har lagt seg rundt 8 siden han var 3 mnd. Så nå våkner han sån ca 2-3 tiden og får pupp, så sover han til halvåtte-halvni varierer litt.

Han er mere fornøyd på dagen også, og sover bedre da. Så her hjalp det å få litt ekstra næring :)

Skrevet

Har ei jente på 3mnd, hun er veldig sulten. Har dere noen erfaring med litt grøtpulver i melka? Og evt. hvor mye man skal ha i? Litt tidlig med grøt synes jeg, hun er født 3 uker for tidlig og har hatt litt kolikk.. Vil ikke gjøre det værre for henne stakar..

Skrevet

vil også tilføye at med nr 2 som jeg hadde samme "problemet" med hun begynte jeg med grøt 1 uke før hun var 4 mnd. Var på HS noen dager etter jeg hadde begynt og sa det som det var til HS.

Vekta på jenta mi hadde flatet ut, og jeg hadde nok melk, men alikevel var det ikke nok for henne. Så HS var helt enig i min avgjørlse med å begynne med grøt. Hun fikk grøt og ikke velling da på kvelden. Og samme skjedde med henne. hun begynte å sove som før igjenn, og neste gang jeg var på HS så hadde hun lagt på seg som hun skulle. Og hs sa det var nok grøt hun trengte.

Skulle jeg kun gitt henne grøt til 6 mnd hadde mi sultt ihjel iallefall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...