Anonym bruker Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Har en fin liten gutt på 18 mnd,men han sier ikke mange ordene.Mamma,pappa,lys,æsj,ja,nei, hører om barn på samme alder som sier lange setninger.Hvordan ligger det ann hos deres små?
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Hun sa ikke mange ord på den alderen. Nå er det to mnd til hun er 2 år, og hun er begynt å lære mange ord. Men hun setter ikke sammen ord eller noe ennå. Søskenbarnet hennes som er like gammel snakker i hele setninger. Stor forskjell på dem.
Linchen Skrevet 20. desember 2008 #3 Skrevet 20. desember 2008 Mange ord, men mest ettords-setninger. Ditte der = sitte der, er vel den lengste setningen he he.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2008 #4 Skrevet 20. desember 2008 Jenta vår prater hele tiden, men det meste er det ingen som skjønner... Jeg forstår mer enn andre, det kan komme setninger, men med ingen rene ord i... "De-i digga-de (babyen ligger der"), memi (mer melk)... Hun kan ikke si mange vanlige ord som de fleste kan (pappa, lys, ja osv.) Men jeg vet hun ikke er seint ute, for jeg forstår så pass mye, og det viktigste er jo dessuten at de forstår mye. Gjør de det, kommer språket når det passer de små.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 20. desember 2008 #5 Skrevet 20. desember 2008 Hun er 19mnd nå og kan veldig mange ord, men har ikke så god uttale. Har noen få 2 og 3ords setninger. Hun er godt utviklet språklig, men har vært sånn midt på treet motorisk, og er en "rolig betrakter". Du skal ikke være bekymret, for det er så stor forskjell mellom barna i denne tiden. Jobber på småbarnsavd i barnehage, og det er flere over 2 år som ikke sier noe særlig. Plutselig i løpet av 3-4 uker skravler de hele tiden og kan mange nye ord og mange setninger. Det er vanvittig morsomt å se, og de har da sugd til seg lærdom den tiden de har pratet lite.
ifie Skrevet 20. desember 2008 #6 Skrevet 20. desember 2008 Gutten vår er nå snart 19 mnd, og har heller ikke særlig mange ord. Han sier mamma, pappa, nei, ja, bil, fly, lys, ned, eple, hør, se og litt forskjellig småtteri Mange av ungene på samme alder i barnehagen snakker mye! Heldigvis er han flink til å gjøre seg forstått, og forstår det aller meste av det vi sier, så det er helt greit at han ikke bruker så mange av "våre" ord
2 gutter og 1 jente Skrevet 20. desember 2008 #7 Skrevet 20. desember 2008 min kar er 19 måneder, og han har ikke mange ord. Det kan vell delvis skyldes at han har 2 språk rundt seg siden pappaen er engelsk. han sier:se, der, hei, bye, nei, bø... disse ordene sier han stadig, i tillegg har han sagt tørst, horse og en to tre og lignende når han hører vi sier dem... men jeg er ikke bekymret, det kommer etterhvert, og vi driver ikke med noe terping på han. Han er en smart liten kar, og mora har snakketøyet i orden, så det kommer nok:)
2 gutter og 1 jente Skrevet 20. desember 2008 #8 Skrevet 20. desember 2008 ja, også mamma og pappa og dadda såklart!!! hvordan kunne jeg glemme det?
Gjest Skrevet 21. desember 2008 #9 Skrevet 21. desember 2008 Dette er så ulikt! Å si få ord er akkurat like normalt som å si mange ord. Når de er blitt 4-5 år så snakker alle omtrent like bra uansett, alle vanlige barn lærer å snakke, sppørsmålet er bare når :-) Samme med å gå og andre ting. Mini på 18 mnd er den av mine som snakker mest for alderen, han er langt framme språklig, men om noen år vil jo forskjellene være utgjevnet uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå