Gå til innhold

Tvillinger, nei bare en, trillinger da?

Gladveijta

Anbefalte innlegg

Første gang på ultralyd trodde de at det ble tvillinger.

Jeg var bare i uke 4 eller noe.

Kom tilbake 3 uker senere. Da var det liv i bare en. Og jeg betrygget meg med det.

Så begynte jeg å bekymre meg.. Hjertet hadde jo ikke begynt å slå, kanskje det var dødt?

1 uke senere kommer jeg tilbake, altså i dag, TRILLINGER :o Vistes helt klart og tydelig.

Førstegangs-alene-trillingmor?

Hørtes dessverre drygen ut for meg. Vil jeg noen gang klare det. Selv sliter jeg psykisk i utgangspunktet.

Jeg ba om abort. Tar tabletten i morgen.

Gjør jeg det riktige? Tror ikke de ville ha hatt det bra hos meg likevel. Ikke 3. Tror ikke jeg noen gang kommer til å klare å ta vare på så mange alene.

Fortsetter under...

Jeg kommer ikke til å råde deg til noe, dette er en avgjørelse du desverre må ta helt selv. Men jeg vil anmode deg på det sterkeste å snakke med fagfolk, lege, sosionom ol før du bestemmer deg. De kan hjelpe deg å få satt ting i perspektiv, hva du event har krav på av hjelp, oppfølging osv.

Utover det kan jeg bare si at jeg føler med deg og ikke misunner deg det vanskelige valget du nå må ta.

KLEM

jeg klarer ikke helt å ta dette innlegget seriøst, av flere grunner.

du var på ultralyd uke 4 og så tvillinger? til meg så de ikke mine tvillinger i uke 4 eller 5, først på 6, og da sa legen det var kanskje mulig å se de på uke 5, men 4 er uaktuelt.

I tillegg skriver du "TRILLINGER :o)" med smiletegn og greier, to linjer under at du skal ta abort.

Og ikke minst: Mifegyne, som er trinn 1 av en medikamentell abort fåes ikke under NOEN forutsetning med hjem, den får du i hånden på gynekologisk avdeling mens en sykepleier ser på at du tar den og svelger den. dette fordi det ikke skal være mulig å ha med en slik tablett hjem, og bruke den på andre/seg selv senere.

Hilsen sykepleier på gynekologisk avdeling

:o = sjokkert smiletegn

De sa det mest trolig ville bli tvillinger i uke 4.

Jeg fikk med hjem, slik at jeg kunne få gjort det før jul.

Tar jeg det i dag, lørdag, så får jeg tatt abort mandag.

Tirsdag er det jo allerede lille julaften.

Sykepleieren gav den til meg, og ba meg om å ta den til et viss klokkeslett i dag. Så mulig det finnes unntak?

Kjenner faktisk denne jenta, og kan bekrefte at de så to ved første ul, en ved neste og nå tre. Støtter henne uansett hva hun gjør. Men som hun sier, tre er litt for mange, selv om det kan hjelpe henne psykisk..

Du "vilsågjernehaBIM", vi mennesker er forskjellige, så når fosteret, og antall vises, er vel ulikt fra den ene til den andre..

Sittet mye og tenkt på deg siden jeg fikk sms'en av deg i går pia.. Og jeg er fortsatt sjokket.. Men er du og faren som må ta valget. MEN:

Støtter deg UANSETT pia.. Det vet du.. Glad i deg:)

Annonse

beklager, Mifegyne gies ikke under noen forutsetning med hjem, aldri. man møtes opp på gynekologisk sengepost for å få den, uansett om det er lørdag eller søndag. Dette er det sendt ut nasjonale retningslinjer på, fordi det har skjedd misbruk av legemidlet da det først kom (i USA var det flere tilfeller der jenter som fikk de utdelt for å ta med.ab, som sørget for at andre tok de, mot sin vilje og barna døde.)

Det er ikke engang alle sykehus i landet som får lov å gi denne tabletten, og sykepleieren har etter spesielle retningslinjer konkrete måter de skal observere at vedkommende som skal ha tabletten svelger den.

Og "sjokkert smiletegn"?? hva er det å smile for at du skal ta abort på trillinger?

Der tror jeg jammen du dreit deg ut litt. 2prinsesser?1spire sier hun kjenner HI, men hun sier at det er hun og barnefaren som må ta valget om abort eller ikke. Men i første innlegg skriver da virkelig HI at hun er alenemamma? Hvorfor er faren plutselig inn i bildet da?

Tull eller ikke- dette er et valg personen selv må ta.

Og får man trillinger - får man krav på mye hjelp,

det gjør ikke vi med tvillinger.

Hos meg var det også "kanskje" tre i begynnelsen, men var inne og fikk påvist en SA ganske tidlig. Det var da vi fant ut at det var to stykker og at det muligens var en tredje som falt bort.

Hadde det vært en, to eller tre - ville vi vært like lykkelige.

Annonse

er også sykepleier på gynekologisk poliklinikk. jobbet i mange år på sengeposten på gyn. vi har nettopp fornyet prosedyrer ifht aborter. vi har ALDRI sendt med pasienter mifegyne hjem, og kommer ALDRI til å gjøre det heller. de pasientene som skal ta det i helger osv, må komme innom sengeposten. evt poliklinikk i uka! og vi/jeg har vært med og samlet inn prosedyrer fra ca 15 sykehus som foretar medisinsk abort. og INGEN sender med mifegyne hjem. det kommer nok ikke til å skje i framtiden heller.

• 2 uker senere...

Spørsmål:

Hei!

Jeg var nylig gravid med trillinger.

Men valgte å ta abort.

Jeg fikk med meg tabletten hjem for å ta den på en lørdag for så å komme tilbake på sykehuset på mandag.

Etter å ha diskutert på forumet i BIM så er det flere som sier at det ikke er lov til å få med den tabletten hjem.

Er dette tilfellet? Finnes det noen lover på dette?

Mvh Jente19 som aboterte.

(Abort)

Svar:

Hei!

Det vanligste er at medisinsk abort foregår på sykehus. Men enkelte sykehus har tilbud om medisinsk abort hjemme. Det er foreløpig som en forsøksordning ved Haukaland sykehus i Bergen, Ullevål og Førde sentralsykehus. Flere komme rnok etter.

Vi har abortlov og pasientrettighetslov. Men innen de fleste fagfelt er det forskning, utvikling og rutiner endres, slik at dette er lov. I Danmark er det mest vanlig å ta abort hjemme.

Hilsen jordmor

• 1 måned senere...

hehe morsom tråd, hvis d gikk ann å få den tabletten med hjem så hadde ting blitt galt.

da kan jo hvem som helst få den å gi den til noen andre.

sorry hi, du har ikke peiling.

sykepleieren sitter å ser at du tar den å du må svelge den foran hun.

hehe men morsom er du

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...