Gå til innhold

Dere som har barn som våkner tidlig om morningen? litt tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jg har ei jente som har funnet ut at ho skal starte dagen sin noen dager mellom 5 og 6.. og noen ganger før 5, hva gjør jg får å få ho til å sove igjen på morraen, prøver lissom å si til ho at d er natta nå og alle sover enda, men d hjelper ikke!

så trenger litt råd eller tips, er det mulig ho bare er inne i en fase?

Skrevet

vi sier hun får ikke stå opp... stortsett så ligger hun da inne hos oss i sengen vår og da ligger hun å slapper av til vi står opp. om hun våkner før 6 så står vi ikke opp.... og det går greit...

Skrevet

Er hun uthvilt? Eller sur og grinete da?

Har ikke noen gode svar. Jeg har hatt det slik i 7 år, men hun våkner ikke så tidlig. En gang mellom kl 6 og 6.30. Men hun er bare en morgenfugl. Våkner og er klar for å starte dagen, blid og fornøyd. Har prøvd å legge henne seinere, men hun våkner til samme tid. (hun skal få igjen når hun blir tenåring og vil sove lenge. Da skal jeg vekke henne med 2 pannelokk:-)

Skrevet

Er hun uthvilt? Eller sur og grinete da?

Har ikke noen gode svar. Jeg har hatt det slik i 7 år, men hun våkner ikke så tidlig. En gang mellom kl 6 og 6.30. Men hun er bare en morgenfugl. Våkner og er klar for å starte dagen, blid og fornøyd. Har prøvd å legge henne seinere, men hun våkner til samme tid. (hun skal få igjen når hun blir tenåring og vil sove lenge. Da skal jeg vekke henne med 2 pannelokk:-)

Skrevet

tror det verste du kan gjøre er å legge henne seinere, da frarøver du jo henne mye søvn,spess om hun fortsatt våkner 5-6...

søvn avler søvn! :)

mi har holdt på slik i maaaange mnd, og siden jeg har hatt skole har det gått greit, men forrige uke gikk jeg til streik mot henne, hun må legge seg igjen og finne søvnen selv når hun våkner så tidlig! så jeg tok på grinden på sprinkelsengen igjen og nekter å gå inn å ta henne opp i 5-6tiden. første morninge jeg gjorde det la hun seg fint igjen sovna og var rolig til halv 10!! da begynte hu å rope på meg. og dette har hun gjort nå en uke, noen dager våkner hun ikke engang før 8-9tiden. :) virkelig effektivt, og hun er så mye våknere og bedre humør og lettere å ha med å gjøre nå enn da:)

jeg legger henne halv 7.. og noen dager sover hun midt på dagen...

Skrevet

Hei! Gutten vår på 2 år våkner også i 5-tiden i perioder. Og da er han langt fra uthvilt, men grinete og trøtt. Det nytter ikke å prøve å legge ham ned igjen, eller å ta ham i senga til oss, da blir han bare helt hysterisk og vil stå opp. Det er utrolig frustrerende og slitsomt ja!!

Nå har jeg lest litt rundt det blant annet i Karin Naphaugs bok "Sov godt! : søvnoppskrifter for barn 0-8 år" som anbefales. Har funnet ut at jeg rett og slett må ta en liten skrikekur på ham på morningen. Enten bare gå inn hvert 5. minutt og si at det er natta fremdeles, eller ta nedtrappingsmetoden til Naphaug. Første gangen skal man da gå inn, legge de ned, si at det er natta og gå ut. Neste gang går man inn, ber barnet legge seg ned, sier at det er natta og går ut. Neste gang stopper man midt på gulvet, ber barnet legge seg ned, sier at det er natta og går ut. Og så videre, til slutt går man ikke inn en gang, men står utenfor døra og sier at det er natta. Og det skal gå litt lengre tid mellom hver gang.

Jeg velger nok første varianten. Kvier meg litt, for gutten min har alltid vært så grei å legge, og på natten, så vi har sluppet å ta noen sånne runder tidligere. Men nå er det helt tydelig at det må til, for dette sliter både på ham og oss. Hadde han vært våken og opplagt kl 05 så hadde jeg gjerne stått opp med ham, men det er han ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...