Gå til innhold

Hvor lenge er det "greit" å bysse trollene i seng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini har vært en drøm å legge hele tiden egentlig, bare lagt henne i senga og så sovnet hun etter å ha fått dytta på plass smokken 2-5 ganger.

Nå derimot, begynte rett før hun runda 5 mnd, står hun i bro i senga, sperrer opp øynene, hikster og hyler og tårene spruter, og naboene tror vel at vi denger stakkars lille. Eneste måten å re henne ned på og få henne til å sovne er å bysse. Og bysse, og bysse og bysse litt mer.

Er litt redd for "ødelegge" alt enda mer, var jo himla deilig for både henne og meg da hun greide å sovne selv..

Skrevet

Kjenner meg igjen i det du skriver. Småtten er 4 mnd, og har vært "umulig" å legge de siste ukene. Snudde brått fra en dag til en annen, og slik har vi det fremdeles. Det jeg gjorde i kveld ved legging, var å legge han i vogga (som jeg flyttet inn på soverommet), for å bryte rutinen. Innbilder meg at mye av det er psykisk, at barnet blir vant til å gråte når hun/han skal legge seg, og gjør det av ren rutine. Tror jeg da... ihvertfall, har ikke store grunnlaget for å si at ting har bedret seg, men i kveld når vi la småtten så fant han søvnen selv i vogga. Dette har ikke skjedd på kjeeeempelenge, så kanskje han bare ikke likte senga mer?:) Jaja, vi får se! Men byssing av store bebiser er slitsomt i lengden. Har du prøvd opp-ned-metoden? Den funker her, gjerne 10 runder opp og ned før han sovner men, bedre enn å høre på hylskrik konstant. En annen ting som er lurt, er å ha en bamse som gir trygghet, og en sang du synger som han kjenner igjen, og gir trygghet.

Lykke til ;-)

Skrevet

Bamse funker ikke lenger :-(

Hun bare drar den opp mot ansiktet og inn i munn, og da forsvinner smokken og hun blir enda sintere..

men kanskje jeg skal prøve vugga i morgen.

Har jo akkurat satt den inn på rommet hennes fordi juletreet trengte plassen i stua :-)

Skrevet

heisann.. tidligere "SommerBarniMagen her.. (bytta nick når snuppa ble født... om du husker meg da..:)

men vi hadde også slik med snuppa.. har alltid vært flink til å sovne selv på kvelden.. gjerne fra 1900- 7 på morran, helt hæææærlig..

men så 4 1/2 mnd snudde det hele opp ned, ved HVÆR eneste gang hun skulle sove måtte vi bære, bysse å vugge henne til hun sovnet.. slitsomt!!

har en musikkbamse som hun elsker som hjalp litt på men ikkje alltid nei.. og om hun sovnet så våknet hun i 21 tiden og var klar for lek og morro fram til halv ett.. slitsomt å ikke ha kveldene for seg selv lengre jah!

men nå har hun sin siste hvil i 17 tiden i en time, slik at hun klarer seg igjennom 2 timer med lek, kveldsgrøt, bad og pupp, så er det inn på rommet og i seng.. skriker hun er det opp og litt trøst så ned igjenn... ellers så har hun musikkbamsen som til tider roer henne...

så sitter jeg ved sengen å stryker henne tin det virker som om at hun kanskje sovner... men jeg har vært streng på at hun ikke skal ut av rommet.. ser ut til at dette funker *håpe, håpe*

virker som om at det er flere av oss som har slitt/sliter med dette ved 4-5 måneders tiden..

ble kanskje litt langt og rotete.. men håper det ble litt til hjelp.. lykke til..:)

Skrevet

Hei hei :-)

Jada, husker deg! Virker som det er ganske vanlig problem ved den alderen ja, har funnet noen andre innlegg om akkurat det samme nå.

Har en musikk-uro over senga hennes med rooolig musikk og dyr som går sakte rundt og lyser i taket, og den roer henne ned når alt er som værst, men ikke i mer enn 15 min. Og det er vel ikke helt bra med all den stimuleringen sånn når de er trøtte heller, men er det eneste som kan roe henne til tider.

Har fått til de siste dagene nå at siste luren er avsluttet innen halv fem, så er det vask og stell og mat (grøt) og så er det seng og da slutter idyllen.

Tenkte jeg skulle prøve å legge henne i vugga i dag i stedet, kanskje det hjelper. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...