Lykke X 4 Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Jeg og min samboer har vært sammen i 3 år. Vi har et felles barn på snart 1,5 år og så har jeg et barn fra før på 9 år. Idag kom det gaver fra min svigerbror og hans nye samboer. De hadde bare gitt julegave til vårt minste barn og oss, og unnlatt å gi noen ting som helst til vår eldste som altså ikke er svigerbrors "biologiske onkelbarn". Dette synes jeg er fryktelig trist på vår eldste gutts vegne. Føler virkelig at de ikke ser på han som en del av familien. De burde heller unnlatt å gi gave til oss voksne, og heller sendt gutten vår en pakke. Jeg er så sint! Hva hadde dere gjort i min situasjon?
lillebøllaspringmadrass Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Jeg hadde takka for gavene, og nevnt rolig at neste år, om de ville gi gave da, så hadde det vært fint om de ga til begge ungene i steden for til en, og til dere. Si at han er så stor at han får det med seg, og at dere betrakter dere som en familie, selv om han biologisk ikke er samboern din sin... Sakt det som det er rett og slett, men på en hyggelig måte.
♥REBECCA♥ Skrevet 19. desember 2008 #3 Skrevet 19. desember 2008 dette er jo dårlig gjort da, og han eldste gutten er jo såpass stor at han vill jo da bli såret..
minimegogtrollet Skrevet 19. desember 2008 #4 Skrevet 19. desember 2008 det aller første jeg hadde gjort var å gått ut og handla en gave til den eldste som jeg hadde lata som var fra svogeren din m/familie. Så forstår ikke han dette iallefall ! Så hadde jeg sikkert takka fint for gavene og spurt om vi skulle gi til alle neste år, som ble foreslått i første svaret du fikk. Huff, av og til er mennesker så følelsesløse...
Frøken*Fryd har blitt veggpryd Skrevet 19. desember 2008 #5 Skrevet 19. desember 2008 En jeg jobber med gjør også dette. Samboeren til sønnen hennes har en gutt fra før, og han får ingen gave av min kollega. Hun sier at hun syns det er urettferdig for de andre barnebarna, for han som er "uekte" barnebarn får jo fra sine ordentlige besteforeldre og da får han så mye mer enn de andre dersom hun også skal kjøpe gave til han. Forsåvidt et ok utgangspunkt, men tror ikke helt denne gutten skjønner dette, og han må jo synes det er litt urettferdig. Det hadde iallefall jeg gjort da jeg var liten!
nati, knotten & lille karamell Skrevet 19. desember 2008 #6 Skrevet 19. desember 2008 Gir onkler og tanter på din sønns side (pappas familie) gaver til deres felles sønn?
Gjest Skrevet 19. desember 2008 #7 Skrevet 19. desember 2008 fikk han julegave sist jul da? i mine øyne så blir det så feil å utelat et barn..d er jo ikke guttens feil at mamman finner seg ny mann og får en ny familie på den siden..gutten skal da også va like velkommen inn i den familien som mamman
zavanna Skrevet 19. desember 2008 #8 Skrevet 19. desember 2008 Helt enig med hun andre her, at du må kjøpe noe til sønnen din og si det er fra svoger. Få han til å takke pent for gaven han fikk av dem Er ikke særlig rettferdig det der og det er ikke barna sin skyld heller.
lchristin-nydelig tulle Skrevet 19. desember 2008 #9 Skrevet 19. desember 2008 jeg hadde tatt min gave og bytta til en gave til eldste mann. er ikke sikkert dem tenker sånn på det. jeg har to barn fra før, og forventer ingen gaver til mine barn fra min manns bror. man har nok å kjøpe til, men det er snakk om flere barn.. min søster gir heller ikke noe til min manns barn så ser ikke sånn på det. her syns jeg ungene får så masse gaver lell, men her får dem MASSE. sønnen din får kanskje fra den andre familien sin? om han ikke får det stiller situasjonen seg helt annerledes....
lego Skrevet 19. desember 2008 #10 Skrevet 19. desember 2008 Først må jeg innrømme at jeg ikke har lest alle svarene skikkelig! Jeg er stemor til en jente på 10, har vært det i 7 år nå, og vi har også ett felles barn på 3 år. Vi, hverken min samboer eller jeg forventer at MIN side av familie skal gi gaver til henne. Noen av de gjør det, og noen gjør det ikke. Setter veldig stor pris på de gavene hun får fra min side, men jeg forstår også at som velger å ikke gi henne det. Hun er ikke av den grunn mindre verdt i VÅR familie, men vi kjøper heller gaver til henne fra "de andre" Hun får også masse gaver fra moren sin side (og evnt fra stefar sin side, vet jeg ingenting om) og det betyr at uansett så får hun minst like mange gaver som fellesbarnet vårt. Og det hadde igjen blitt fryktelig urettferdig ovenfor felles om vi skulle ha kjøpt gaver fra de i min familie som ikke gir til henne. MEN jeg er enig i at svogeren din burde heller ha gitt en ting til 9 åringen enn å gi til dere.
lego Skrevet 19. desember 2008 #11 Skrevet 19. desember 2008 men vi kjøper heller gaver til henne fra "de andre" det skal være IKKE i den setningen... gikk litt fort der, beklager...
Lykke X 4 Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #12 Skrevet 19. desember 2008 Takker for alle svar. Eldstemann fikk gave sist jul, ja. Men de har tydligvis kuttet han ut i år... 9 åringen har ikke særlig stor familie på farssiden. Og de gir gave til minstemann også. Så det blir ikke slik at eldstemann får mest. De ønske rikke å forskjellsbehandle barna, og det synes jeg er veldig snilt av dem. Jeg har et stetantebarn, og han får gave på lik linje med stebroren sin. Det faller som en selvfølge for meg. Ikke barnas skyld at mamma og pappa går i fra hverandre og de får stefamilier. Forventer ingenting av den øvrige familien til min samboer, men jeg gjør faktisk det av hans foreldre og søsken. de er jo vår nærmeste familie.
Gjest Skrevet 19. desember 2008 #13 Skrevet 19. desember 2008 jeg mener at alle barn i familier skal behandles likt av alle rundt seg...uansett om de er halvsøsken eller ikke..det er vondt for et barn å bli utelatt. nei jeg ville snakket med samboer om dette og hva han mener...og fortalt hva jeg mener...så fått samboer til å tatt det opp med sin bror.
*juble juble* Skrevet 20. desember 2008 #14 Skrevet 20. desember 2008 jeg er av den oppfatning at barna må lære seg at ikke alt alltid er likt for alle, selv i en familie. Jeg er i samme situasjon selv, og har ingen problemer med å forklare at minstens tante ikke er hans tante osv. Men at begge er like verdifulle. Det er noen som gir til begge, så er det noen som gir til bare en av de. Barna takler det helt fint!!! Jeg syns ikke man kan tvinge folk til å kjøpe gaver til all verdens barn.(for å sette det på spissen) Det er jo en økonomisk side ved dette her også.
Gjest Skrevet 20. desember 2008 #15 Skrevet 20. desember 2008 Jeg synes det er urettferdig at ikke stenevøen får julegave. Jeg har en stenevø på 11, og han får julegave fra alle i slekta mi, untatt fra min mormor. Mamma synes det er flaut at moren hennes utelater en fordi han ikke hører til. Og spesielt for det er et annet steolderbarn som alltid har fått julegave. Derfor prøver mamma alltid å dekke over det.
Storebror & Lillesøster Skrevet 20. desember 2008 #16 Skrevet 20. desember 2008 Dette er en vanskelig situasjon,er selv stebarn og har et. Som regel får disse mye mer en andre så jeg må si at det er vanskelig og velge hva man skal gjøre,for barna forstår det kanskje ikke slik som vi voksne,men jeg syntes altid det var en bonus når jeg fikk "ekstra gaver" fra onkler,tanter og besteforeldrene som egentlig ikke var mine,så jeg forventet de ikke og hadde ikke bnlitt lei meg,for jeg fikk jo gaver fra mine onkler,tanter og besteforeldre som ikke broren min fikk av. Men syntes det er litt forskjell på hvem de bor hos ogå,om de bor hos moren og det er morens nye kjæreste og familie så blir de godt kjent,mens her er det faren sitt barn og hun bor hos moren og er her 2 hver helg og 1 gang i uka,så de treffer ikke henne så ofte,flere som ikke har sett henne mer en ett par ganger så noen av den gir og andre ikke,det syntes jeg er opp til dem for jeg mener det er bonusgaver,hun får i tilleg fra sin familie som ikke min sønn får av og stefars familie så de får igrunnen mer. Vi kjøper også for lik sum til dem selv om gutten min da får felles fra mamma og pappa 1000 kr og hun får det fra pappan og meg og av mamman i tillegg. Om dere syntes det er urettferdig så spør om de kan gi gave til gutten din i stedet for dere.
siggen2 Skrevet 20. desember 2008 #17 Skrevet 20. desember 2008 jeg hadde sendt gavene i retur-hadde vært kjempe sint og skuffet! Har selv en datter "fra før"vi har en gutt sammen og venter en baby til-for vår familie er vi en familie uansett-ketchup er tykkere enn blod!Hadde ikke klart å være så fornuftig,som mange her-har de så lite vett at ikke de skjønner selv at en gutt på ni år har følelser-og foreldrene også-som nå vet hvem som betyr mest-så er de ikke verdt bryet....
nati, knotten & lille karamell Skrevet 20. desember 2008 #18 Skrevet 20. desember 2008 Jeg synes kanskje foreldre til disse barna er litt hårsår. Vi som er stebarn ser det ikke på den måten som foreldre gjør. For det første fikk jeg presang fra min fars familie i tillegg til min mors familie....skulle jeg i tillegg fått fra min stefarsfamilie? Mine søsken får ikke presanger fra mine onkler å tanter på min fars familie, men min farmor og farfar gav dem julegaver en gang i blant. Husker også at dersom jeg feirde jul sammen med min stefars familie så fikk jeg også julegave....noe som egentlig er en helt grei ordning. Sett fra et barns perspektiv så tror jeg neppe et barn på 9 år husker hvem og hvem de ikke får gaver i fra. De har det så artig med å åpne presanger og leke med sine nye ting at hvem de er fra egentlig blir litt likegyldig. Synd å si, men slik er det nå en gang med jul:) Tror ikke du ska legge for mye i det....slutt å lag problem over noe barnet sannsynligvis ikke ser på som et problem (sett fra en som er stebarn selv).
Gjest julestjerneblinkestjerne Skrevet 20. desember 2008 #19 Skrevet 20. desember 2008 Kan det være de generelt bare gir gaver til de aller minste i slekta? Altså at det ikke bare gjelder dere? Folk har jo veldig mange forskjellige løsninger på dette med julegaver vet jeg i forhold til barn, alder osv. Kan jo være det ikke har noe med at barnet ikke er biologisk i familie mener jeg... Sånn for å forsøke å avdramatisere.... Kan det være en mulighet tror du?
Onna Skrevet 20. desember 2008 #20 Skrevet 20. desember 2008 Jeg har en halvbror som har to barn og to stebarn. Jeg har aldri gitt gaver til hans stebarn. Jeg kjenner dem ikke en gang. Det får da være måte på hvor mange gaver man skal gi.
lillespirenmin Skrevet 20. desember 2008 #21 Skrevet 20. desember 2008 jeg har to stebarn og en felles. Stebarna skal ha med seg alle pakkene fra sin mor og stefar+ besteforeldre tanter og onkler på den siden til oss når vi skal feire jul. i tilegg får de jo fra oss og besteforeldre,tanter og onkler på pappas side. Vår felles får kun fra oss,besteforeldre,tanter og onkler på begges side. Altså synes jeg det holder. Barn trenger ikke få dobbelt opp,de får nok fra sine egne besteforeldre og tanter/onkler synes jeg...
♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 21. desember 2008 #22 Skrevet 21. desember 2008 alle eller ingen. jeg hadde sendt tilbake de gavene med den beskjeden, og sagt alle eller ingen. her så får min sønn bursdag og julegaver og blir behandlet topp av min svigerfamilie som ikke er min sønns boilogiske familie. og når vente rjeg og min samboer førstemann sammen, og hele hans familie vet at de to barna skal ikke merke at den ene er "uekte" der er alle barna like mye verdt, og skal behandles likt. Søsknene oss imellom på begge sider, kjøper ikke gave til hverandre, men kun til barna. og regelen er at når barnet er konfirmert/15 år, så får det ikke julegave av onkler/tanter. da er de "voksne" ett sted må man stoppe gaveoverforsvømmelsen hehe.. dette er noe alle barna er klar over når det nærmer seg, og sånn er lissom reglene. aldri vært noe problem. men altså: hvem som er biologiske onkler/tanter/besteforeldre eller ikke, har INGENTING og si... det er og blir familie uansett. skal man gi BARE broren sin og ikke svigerinna si gave fordi ho ikke er BIOLOGISK søster??? hjelp...
moder3 Skrevet 21. desember 2008 #23 Skrevet 21. desember 2008 Fy F.. Samme om han får gaver fra den andre delen av biologiske familien sin vel, når noen bevisst utelater å gi gave FORDI han ikke er biologisk familie?? Jeg hadde blitt råforbanna (ikke av det materielle, men tankegangen). Smålig. Støtter deg fullt ut der ja!
moder3 Skrevet 21. desember 2008 #24 Skrevet 21. desember 2008 Om det hadde plaget meg å "måtte" gi noe til noen, så hadde jeg heller gitt en felles gave til familien i stedet for til hver enkelt minus noen. Men heldigvis ser jeg det ikke slik, jeg synes det er mye artigere å gi enn å få, noe jeg oppfatter at de fleste gjør..
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 21. desember 2008 #25 Skrevet 21. desember 2008 Jeg velger å svare på denne, enda jeg da ikke har lest alle svarene, men skummet igjennom de fleste.... Jeg har skilte foreldre, og har alltid får gave fra "stefamilien" hver jul og bursdag..... men har aldri tenkt noe over de, for når noen blir sammens med noen som har barn fra før så MÅ man ta ansvar for det barnet også! Man kan ikke bli sammens med en dame/mann som har barn fra før av og forvente å ikke ta del i ansvaret.... Jeg har en sønn fra før av, han er nå 6 år. og han har en veldig stor familie siden jeg og bf ikke er sammen... Både jeg og bf har etablert oss på nytt med ny familie på hver siden. Jeg venter barn nr 2 nå så fram til nå så har ikke vi hatt noe noen slik situasjon enda... men jeg VET 150% sikkert at når vår sønn feirer jul hos bf så får han julegaver og bursdags gave og slikt av bf nye kones familie... Og det har han gjort på min manns familie også! Min svoger har alltid kjøpt noe til han... men jeg forventer ikke noe av svogeren min men jeg vil helt ærlig si at jeg forventer av svigers... Nå feirer vi jul annet hvert år med sønnen og han får julegave selv om vi ikke er hos svigers... siden vi er hos mine foreldre når eldstemann er med oss (siden det er hans "ordentlige" familie, selv om han er en del av familien til svigers også!) Blir noen sammens med noen med barn så blir familien utvidet da evt med barn eller slikt..... og man må behandle alle likt....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå