Gå til innhold

Hvor mye kan man forvente/forlange ac pappaen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hva jeg kan "kreve"...og hvor mye jeg an forlange at han skal være hjemme i helgene (han har blitt invitert t en kompis på julekos og øl¨i kveld)..eller hvor mye han må trå til etter jobb..

kjenner at det er godt med litt bære/bysse/roe avlastning på kveldene og helgene...

noen av dere som har noen erfaringer eller synspunkt???

Skrevet

Heihei =)

Godt spm da ..hos oss er jeg jo hjemme hele dagen ...mannen min har trappet masse ned på jobb ...og er hjemme i helgene sammen med oss ,vi er jo liksom blitt en liten familie nå,viktig å respektere hverandre og kuttte by maset synes jeg da...(nå er vi lei byen og da ,og er 30 år sååå...har vell litt med det å gjøre og)Men er det noe som skjer så er det planleggeing for begge ...sjekke om det passer osv ....

nja sånn da han komme rhjem fra jobb hviler han litt ,spiser så hjelper han meg mye med bebis ,innimllom er kanskje dårligere ,og super flink andre ganger ...men han hjelper til hvertfall ..=)))

det er viktig at du får litt avlastning og...ikke minst fri tid ..koble litt av ...din jobb er jo 24 /24 så det er godt med hjelp ..

Skrevet

Synes du kan "kreve" å få den avlstningen du trenger, det de ikke forstår er hvor tungt det er å passe lite barn 24-7, så man bør ikke forvente så mye. Men klart d kommer helt an på mannen å da, noen er heldige, å har menn som hjelper til hele tiden.

Hjemme hos oss er far kun hjemme i helger, da har en morgen han må stå opp med lillemor og en kveld han må bade henne å kle henne for natta, dette har jeg forlangt av han, noe må jo han gjøre også.

Når han forstår at d er viktig og deilig å være sammen med barnet kommer han til å gjøre ting frivillig, men det kan ta tid.

Så for å oppsumere meg du kan kreve, men ikke forvente. :)

Skrevet

ehh - dere er vel likestilte foreldre?

pappaen og mammaen er like viktige i forhold til dette synes jeg.

På dagtid er det jo den som har perm som har ansvaret, men når den andre foreldren kommer hjem så er det vel likt!

MEN jeg har registrert at mange mammaer pirker på måten pappaene gjør ting på og det blir helt feil. Vi har forskjellige måter å gjøre ting på, men ingen av dem er nødvendigvis feil.

Den som er hjemme ser imidlertid barnet mye mer og må derfor fortelle hva som har skjedd i løpet av dagen, så får man komme fram til hvordan man skal løse det som oppstår!

begge har behov for litt babyfri innimellom, så det må gå litt på omgang

Skrevet

Mannen min spør meg om "lov" når han blir invitert ut på noe eller blir bedt om å jobbe utover kvelden. Jeg slipper heldigvis å si nei, for hvis jeg sier at jeg er sliten prioriterer han å komme hjem. Likevel faller hovedansvaret på meg, fordi det tross alt er jeg som kjenner henne best og har blitt varmest i trøya. (Og på en måte nyter jeg det litt også.) I begynnelsen sa han imidlertid ofte "jeg syns jeg er flink til å hjelpe deg" - og da fikk han klar beskjed om at det ikke var meg han hjalp, men at omsorg til barnet vårt er et fellesprosjekt! (Var veldig hormonell;)

Folk er jo forskjellige, men for meg er det viktig å av og til få gå meg en tur uten snuppelure, hvis du også har behov for litt alene-tid syns jeg du skal være tydelig på det. Ingen er tjent med at mor går i veggen.

Skrevet

aaah, evig diskusjonstema her i heimen ...

Ideelt sett: den i permisjon har ansvar om dagen, og delt 50/50 naar begge er hjemme ...

Mannen min mener han er saa sliten etter jobb at han maa faa slacke (han jobber i snitt 10-12 timer om dagen), mens jeg mener at den ene timen han har sammen med datteren vaar pluss helgen burde han da tatt seg mye av henne ;-).

MEN vi har annenhver leggedag og det funker saa fint! Anbefaler det virkelig. Det er den eneste tingen jeg krever av han, ellers gjoer jeg absolutt mesteparten og han er mest lekepappa ...

Naar jeg skal i jobb og han er hjemme, skulle jeg gjerne latt ham gjoere alt, men saa slem er jeg rett og slett ikke :-(. (pluss at jeg jo selvsagt oensker aa vaere sammen med snuppa).

Men enig med de over: baade mamma og pappa trenger litt babyfri innimellom!

Skrevet

Hei. Jeg tror det er viktig og snakke om dette ganske raskt, eller lage visse "regler" for hvordan man vil ha det. Jeg respekterer at mannen min er sliten etter jobb, og lar ham få hvile, men han må vise nurket oppmerksomhet, gi kos etc iløp av kvelden. Forlanger også å få dra ut noen timer innimellom alene. Trenger det for å ikke bli gal :) hehe. Dette med helger etc er litt uvisst her enda. Men mener det at det er likestilling. Vil ikke ha en pappa som er ute nesten hver helg, sover lenge etc mens jeg er hjemme. Skal prøve å få til at vi drar ut sammen etterhvert, har noen kvelder hver for oss, og resten er vi hjemme alle sammen. Bytte på å stå opp tidlig og sent, spise sammen m.m. Jeg føler det er viktig å dele mest mulig på ansvaret iallefall i helger, for det ER faktisk like slitsomt som en jobb innimellom, og alle har behov for å bevege seg litt fritt.

Skrevet

Hei. Jeg tror det er viktig og snakke om dette ganske raskt, eller lage visse "regler" for hvordan man vil ha det. Jeg respekterer at mannen min er sliten etter jobb, og lar ham få hvile, men han må vise nurket oppmerksomhet, gi kos etc iløp av kvelden. Forlanger også å få dra ut noen timer innimellom alene. Trenger det for å ikke bli gal :) hehe. Dette med helger etc er litt uvisst her enda. Men mener det at det er likestilling. Vil ikke ha en pappa som er ute nesten hver helg, sover lenge etc mens jeg er hjemme. Skal prøve å få til at vi drar ut sammen etterhvert, har noen kvelder hver for oss, og resten er vi hjemme alle sammen. Bytte på å stå opp tidlig og sent, spise sammen m.m. Jeg føler det er viktig å dele mest mulig på ansvaret iallefall i helger, for det ER faktisk like slitsomt som en jobb innimellom, og alle har behov for å bevege seg litt fritt.

Skrevet

En skulle jo tro at disse fedrene ønsket å tilbringe vært ledige minutt med sine søte små når de har fri fra jobb siden det tross alt er deres barn også! Og måtte "kreve" noe skulle jo strengt tatt være unødvendig av samme grunn. Men det betyr ikke at man skal gi opp alt sosialt selv om man har fått barn. Hva med å snakke med far? Avklar hverandres forventinger og inngå "avtaler" så slipper den ene (eller andre) unødvendige skuffelser. Husk at ingen er tankelesere.

Skrevet

Jeg skjønne at dere andre kanskje har litt eldre bebier enn meg. Snuppa er bare 6 uker,så det er ikke snakk om rutiner i forhold til legging eller morgener enda. Jeg føler kanskje at jeg er urettferdig som reagerer på at han vil ut,men jammen hadde jeg også trengt det!!

.Skjønner at det er vanskelig siden jeg fullammer og hun er så og si limt til puppen. Men når gråte/skrike/hyle toktene kommer på nattestid tar jeg henne fordi han skal på jobb,men burde det ikke har vært slik at far tar litt ansvar i helgene eller på kveldstid likevel? Tror han føler at han ike duger siden han ikke har pupp å tilby...:-)...

Skrevet

Tror det i så fall at du på en fin måte viser ham hvordan og heller ikke kritiserer når han gjør ting på sin måte.

Her fikk vi en egentlig uønsket start i og med at jeg svevde mellom liv og død en stund etter fødsel. Han fikk dermed masse kontakt

Skrevet

Står i Gro Nylander boka at far kan gjøre alt i forhold til babyen bortsett fra å gi pupp. Men så skal det sies at pupp er en utrolig stor del av hverdagen til et nyfødt/ lite spebarn, derfor faller mye på mor. Men jeg merker nå som pjokken blir større og større, bidrar far mer og mer.

Her i huset er det pappan som leker med pjokken etter middag frem til kveldsstellet, samt han bader pjokken nesten hver kveld og tar på pysj. Dette fordi pappen gjerne vil gjøre det, er jo kun et par timer han har med sønnen sin pr.dag i uka. Jeg syns det er utrolig godt å kunne få litt fri på ettermiddagene også, er krevende å være mor:-) På natten ammer jeg hver 3.time, og hvis det er skriking innimellom måltidene tar pappan seg av dette. (han er mester i å få han til å roe seg fort og sovne igjen!)

I helgene er jo likestilte, og deler likt.

Når pjokken var bitteliten (før leggerutiner), så var det også pappan som bysset og bærte hovedsakelig på kveldene. Det står anbefalt i bøker, fordi mor lukter melk,og da vil barnet bare ha pupp.

Innimellom legger pappan seg på gjesterommet, hvis han trenger å "komme seg" hvis for lite søvn. Vi snakket åpent om hvordan vi syns det skal være, og blir enige. Barnet er jo like mye pappan sitt som mor sitt, og det ville forundre meg om ikke far vil bidra til det lille vidunderet og ta del i dets liv ;-)

Skrevet

Her i huset er det omtrent som lillespire skisserer. Pappaen tar henne med en gang han kommer hjem, og så deler vi på det resten av kvelden. Ofte så tar han henne en time på kveldstid slik at jeg får sove litt ekstra, og i tillegg står han opp med henne i helgene. Han er veldig ivrig, og flinkere enn jeg til mange av gjøremålene.

Enkelte fedre ser på dette som jobb og kvinnens ansvar, har jeg inntrykk av, derfor er det greit å finne ut av slike ting før en får barn slik at man er enige.

Skrevet

Når mini var 6 uker ble det vel naturlig til at jeg hadde han mest, pga ammingen. Men veldig mye byssing ble gjort av pappaen på ettermiddag/kveld, som de sier over her kan det være lurt pga melkelukten fra mor. I tillegg hadde vi fast at han sto opp med han om morgenen i helga. Jeg fikk sove lenge, han kom bare inn til meg for pupp. Så kunne gjerne få sove til 10-11, utrolig deilig :)

Ellers så har det vel aldri vært sånn at jeg har måtte kreve eller forlange noe. Nå er mini 7 mnd, og pappaen har vel vært på byen med kompiser 2 eller 3 ganger, og det unner jeg ham! Ellers er han hjemme hos oss hver kveld, vi er veldig hjemmekjære begge to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...