Gå til innhold

Da har jeg også blitt flaskemamma, og GUD så deilig d er!! Har derfor endel spørsmål til dere andre erfarne flaskemammaer..=)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at mini plutselig fikk puppeskrekk for et par uker sida, og produksjonen begynte å synke, har jeg nå kasta inn ammehåndklet og blitt flaskemamma på heltid.. Og må bare si at; GUD så deilig d er å slippe ammestresset!! Både mamma og baby koser seg så mye mer m måltidet nå m flaska enn m puppen.. Snuppa elsker flaska, og smiler og prater masse underveis i måltidet, istedet for hyl, skrik og "marking" ved puppen=)

Har derfor endel spørsmål ang flaskemating... Mini er jo bare 10 uker, og bruker ofte ganske lang tid på et måltid.. Liten magesekk, og må ofte rape og trykke endel luft underveis i måltidet. Derfor tar jeg ofte litt mindre porsjoner av gangen, f.eks først 80 ml, og deretter nye 80 ml, i samme flaske. Det må da gå greit, rekker vel ikke å gro så voldsomt m bakterier nedi der på så kort tid..? Eventuelt tar jeg en stor porsjon, og varmer den opp på nytt underveis i måltidet, siden den av og til rekker å bli kald igjen før mini er mett.. Det har hvertfall gått greit til nå..

Og hvordan er d best, og kjappest, hehe, å lage melka? Er d greit å ha en termos m varmt kokt vann stående, og en flaske kaldt kokt vann i kjøleskapet, og så blande disse to til passe temp i flaska? Leste nemlig noe inne på flaskeposten om at who hadde kommet m nye retningslinjer på dette..Vannet skulle ikke være kaldere enn 70 gr tror jeg, og så skulle man kjøle raskt ned i isvann el lignende.. Syntes imidlertid dette hørtes fryktelig tregt og tungvint ut.. Noen m erfaringer?

Andre nyttige flasketips mottas m takk=)

Skrevet

de gangene jeg gir flaske så koker jeg opp vannet..har i pulver, har i vannet, og spyler flaska i kaldt rennende vann etterpå. Synes det går veldig greit jeg. Evt legge flaska i en kasserolle med kaldt vann. men springen er like kjapt.

Skrevet

Mitt beste flasketips er: www.flaskeposten.no

Ut over det så bruker vi termos + kaldt vann (ferdig oppmålt) på flaske-trikset. Hele døgnet, når man er på tur, ja.

Vannet kokes til barnet er ca 3 mnd etter det kan du ta kaldt fra springen. (ALDRI varmt/lunka fra spring).

Skrevet

Først av alt: Så supert at du og mini trives med flaska!!! Har vært mange innlegg her inne om at enkelte (bla undertegnede) har strevd med vonde følelser i forbindelse med å måtte gi opp amminga!

Snuppa mi og er treig med måltidet - jeg har et stort glass (kaffe-glass) med varmt vann i, og opp i der setter jeg flaska når hun har en pause i måltidet. Som du kanskje vet skal ikke melka spises når det har gått mer enn en time etter tilbereding. Å la tempen droppe for mye for så å varme opp igjen tror jeg ikke er så lurt, Å lage to rasjoner i samme flaske mener jeg imidlertid må være greit, når det er i samme måltidet. Kan ikke se hva som er forskjell på det og på å ha melka lenge i samme flaske.

Da jeg ringte Nestlè for å spørre hvorfor deres pulver skal blandes i 40C sa de at de er kjent med WHO-koden, men at de er uenig i at det er noen særlig fare for bakterievekst dersom måltidet inntas med en gang. I tillegg er det næringsstoffer i NAN som drepes hvis vannet er for varmt. Jeg har valgt å stole på dem, og blander pulveret i på ca 40C.

Jeg har kokt vann på termos + kokt vann i kjøleska, og syns det går veldig radig! Det som har vært mest stress med å være flaskemor har vært redsel for å stå i en situasjon der jeg ikke kan mette barnet mitt (i starten) og vasking og koking av flasker.

Skrevet

innkjøp: 5-6 flasker, dispenser til å oppbevare pulveret i når du skal ut (3 porsjoner), liten thermos og vannkoker og malt ekstrakt . Da er du dekket. tror det går helt fint å bruke samme flaske til samme måltidet, Både om du varmer melken litt igjen eller om du laver en ny porsjon i samme flaske.

Malt ekstrakt kjøpes i butikken og blandes i melken slik at ikke babyen blir hard i magen. Veldig lurt å ha ståendes. Min får hver dag.

Anbefaler å lese flaskeposten.no Står masse bra der, og tips o.l.

Lykke til som flaskemor! Det er faktisk deilig!:)

Skrevet

Gratulerer! Jeg ble flaskemamma omtrent samtidig, kom aldri noe melk hos meg.

Nå har jeg tolv flasker som er i bruk hele tiden, det holder til to dager.

Annenhver kveld vasker og koker jeg dem, så fyller jeg dem opp med riktig vannmengde og litt malt i hver flaske, og setter dem i kjøleskapet.

Pulveret har jeg alltid ferdig oppmålt i dispenser (avent sin koster rundt en 50-lapp på rimi, den er oppdelt i tre kammere)

Nå frøken fryd blir sulten setter jeg en flaske i microen i ca 25 sekunder på full guffe, heller i pulver og vær så god, servèr :-)

Skrevet

Hvis jeg skal på steder jeg ikke har tilgang på micro/vannkoker har jeg alltid med en termos med varmt kokt vann, da heller jeg ut litt under halvparten av vannet i flasken og fyller på med varmt. Da blit det perfekt temp. med en gang :-)

Skrevet

Mine mme råd:

kjøp mikro sterilisator så slipper du å koke flaskene. Myyyye enklere :o)

kjøp dispenser til pulveret (Jeg har 3 slik at jeg kan gjøre klart pulver for noen dager i slengen.

Skrevet

Så bra at du takler overgangen så positivt. Her delammer vi fortsatt, men det går bra. Jeg misunner alle som bruker mindre enn 12 flasker i døgnet, her går det unna annenhver time. Vi har et ordentlig lite matmonster på 6 uker.

Vi bruker bare ferdig Nan foreløbig, men skal gå over til pulver nå snart. Har aldri hatt behov for malt, så prøv heller først i stedet for å tilsette med en gang før du vet om du faktisk trenger det. Det endrer smaken på melken.

Jeg gjør også som deg, fyller på med mer melk i samme måltid hvis det ikke var nok i første omgang. Jeg er ganske nazi på den en times regelen og tror det er ganske fornuftig.

Vannet bør nok ikke være så mye varmere enn 40 grader, tenk grønnsaker, de mister viktige vitaminer når de kokes.

Lykke til videre og velkommen i "klubben".

Skrevet

Hei:)

Takk for at du startet tråden:) Fikk svar på en del jeg lurer på:)

Også blitt flaske mamma:) Ammer fremdeles litt før jeg gir flaske ved nesten hvert måltid..Men har så lite melk at det tar ikke lang tid før flaska kommer frem.

Ble syk og måtte på medisiner og kunne ikke amme en uke..Pumpa men klarte ikke holde melka ved like.. Og klarte heller ikke få den skikkelig opp igjen..

skal iallfall sjekke ut den flaskeposten siden som ble anbefalt her:)

Skrevet

Vi setter kokt vann i kjøleskapet, også koker jeg opp varmt vann når flaske skal lages. Går super raskt med induksjons topp!

Tar 2 deler kaldt vann, 1 del kokende vann, tilsetter pulver og VOILA - perfekt temperert melk til lillemor. Når vi er ute og farter har jeg ferdig temperert vann på termos. Det kan være greit å ha ved siden av senga dersom du gir flaske på natta, i tillegg til å ha ferdig oppmålt pulver i pulverdispender (som du får gratis i rimipakken, 0-6 mnd!). Går kjempe fort!

Jeg koker flasker hver dag og synes det fungerer greit, er så vant til det nå at det føles ikke som om det tar no tid!

Skrevet

Vi har også nettopp gått over til mme.sønnen min er 4,5mnd.jeg koker vann å heller over på flaskene den rette mengden.å når det er avkjølt settes flaskene i kjøleskap.når gullet skal ha mat har jeg oppi ant skjeer å hiver i micro,så ferdi...

men på natta,da han ofte blir fort utålmodig,så har jeg ferdiblandet et par flasker,før jeg hiver de i micro.da han noen ganger spiser bare halvparten, å det er litt kjipt da vi ofte hadde måttet kaste mye melk.men så fant jeg på det å varme en rispose i micro i 4min, å tulle den rundt flasken,så holdt den seg like god å varm til neste gang han ble sulten:)funket veldig bra det..man bør jo ikke varme opp igjen etter det har blitt avkjølt..

Skrevet

tusen takk for mange nyttige tips,jenter! Da skal jeg gå til innkjøp av en dispenser tror jeg:)

Skrevet

Et tips til - damprensing av flasker i microbølgeovn! Avent har en beholder som holder 6 flasker, tutter og lokk, hell i litt vann og sett i microen i 7 minutt tror jeg det var (lenge siden vi brukte den...) så er utstyret desinfisert og klart til bruk. Var himmelsk å slippe kokingen! Og helt enig - amming var et helvete for meg og det var himmelrik å gi det opp og starte med flasker :)

Skrevet

Hei!

Eg er også delvis flaskemamma. Ammar så ofte det går. Nå for tida går det 9 av 10 gonger bra i senga og på natta. Ofte går det fint på badet (ligg på golvet). I blant går det bra andre stader, men da er det liksom gjøss!! kva skjer!?

Babyen har hatt dårleg vektauke. Ho er nå straks 4 mnd, vog 5340 for nokre dagar sidan (3425n ved fødsel). Som trådstartar har vi også tenkt at gråting og uro kanskje rett og slett var sult i starten... Stakkars lita. Men lang historie kort, vi begynte med ei flaske (etter råd frå helsestasjon) ved 2,5 mnd, ved 3 mnd var vi over på 2 flasker (morgon og kveld). Nå er beskjeden flaske så ofte som råd, gjerne ha flaska klar etter amming eller dersom babyen vegrar seg ved puppen.

Stadig har eg blanda kjensler kring dette. Hadde jo sett for meg fullamming til ho var 6 mnd. Slik vart det jo ikkje... Nå skal vi prøve graut neste veke :) Også etter råd frå helsestajon.

I denne tråden har eg fått med meg at eg kanskje kan bruke kaldt kokt vatn?? Vi har nemleg berre brukt nan 1 ferdigblanda, men blir jo dyrt (ikkje veldig da, men dyrare enn pulver) og det føles så bortkasta å slå det ut. Snuppa er i blant heilt uinteressert i mat, og vi må rett og slett slå ut mjølka i vasken.. Kjipt på mange måtar! :(

Mitt tips er medela sine micro steriliseringsposar. Kjøpt på Babybutikk på Grønland. Kr. 95,50 for ein pakke som har 5 posar som kan brukast til saman minst 100 gonger. Tek jo mindre plass å lagre enn ein dampsterilisator.

Her er bilde og info:

http://www.medela.com/ISBD/breastfeeding/products/quickcleanbags.php

Sjølv fekk eit mykje betre liv med desse :)

I tillegg har eg fått meg vasskokar med gradar, kan altså varme vatn til 30-35-40-45-50-55 osv grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...