☆Lady Ma Ma☆m/påfyll:) Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Som sagt 8 mnd og kordinasjon og balanse er ikke helt på topp. Gjorde det plutselig igår og datt i golvet med ett brak før jeg fikk sukk for meg var overhodet ikke forberdt men bedre rusta idag men blir så usikker. Skal jeg la han få prøve seg i nærheten av meg eller skal jeg ta han ned for hver gang han prøver. Synes jo det er dumt og oxo vil jeg gjerne han skal krabbe før han går på grunn av lese og skrivevansker. Hva gjorde dere?
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 HÆÆÆÆ?? lese og skrive vansker fordi han går?? La ungen din gjøre det han har lyst til . Unnskyld men er du dum? siden han ikke krabber får han lese og skrivevansker?
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 19. desember 2008 #3 Skrevet 19. desember 2008 sorry ass. jeg er sjokkert
Gjest Skrevet 19. desember 2008 #4 Skrevet 19. desember 2008 Hei. Min eldste er 2,5 år nå. Han begynte å reise seg 8 mnd. gammel. Jeg lot han bare få lov til å holde på. Han klarte ikke å sette seg ned igjen, så når beina begynte å skjelve eller han "sa i fra" så hjalp jeg han ned igjen. Han krabbet ikke eller satte seg opp før rett etter at han reiste seg. Da løsnet hele krabbe og sette seg opp- gåten for han. Før det ålte han seg rundt i racer fart. Er han rumpeaker da siden du tenker på det med lese- og skrivevansker ?
Gjest Skrevet 19. desember 2008 #5 Skrevet 19. desember 2008 Jøsses Lilo, så frekk du er ! Går an å snakke til henne på en normal måte vel ? Det sies at de som er rumpeakere og som ikke krabber kan få lese- og skrivevansker. At det er en sammenheng der. Har ikke troen på det men noen tror det.
melke-q Skrevet 19. desember 2008 #6 Skrevet 19. desember 2008 De har faktisk funnet ut at mange som har lese- og skrivevansker hoppet over krabbeperioden som barn. Det høres jo veldig rart ut, men det er sant. Men det er ikke noe man kan gjøre med det. Enten så krabber barnet, eller så gjør det ikke. Det er jo ikke noen automatikk i at man får det om man ikke krabber. Men de har altså funnet en sammenheng. Ikke stress med det, la barnet ditt holde på som han gjør. Kan godt hende at han begynner å krabbe selvom han reiser seg først.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 19. desember 2008 #7 Skrevet 19. desember 2008 Joa greit det men hallo dette blir for hysterisk. Noen barn krabber andre ikke. Krabber ikke barnet så gjør det ikke det.
Gjest Skrevet 19. desember 2008 #8 Skrevet 19. desember 2008 Min har også reist seg siden ca 8 mnd. Jeg har latt han få lov til å holde på. Han har veldig god balanse egentlig og hatt få fall, det tok ikke lang tid før han begynte å gå langs møbler. Han krabber heller ikke, men åler seg. Har også lest dette med lese og skrivevansker, men jeg vet ikke. Kan uansett ikke tvinge han til å krabbe, han åler seg i militærstil i fullende fart, og det funker for ham. Mulig han hopper over krabbingen.. så får vi se hvordan det går på skolen etterhvert. :-) Men du burde ikke ta han ned når han prøver å reise seg, da stopper du han i utviklingen, jeg mener de bør få utvikle seg i sitt eget tempo, ja det blir nok noen knall og fall, men sånn må det blir, og de tåler mye disse små. De får raskt balansen og lærer seg og sette seg ned igjen.
lille sprelle Skrevet 19. desember 2008 #9 Skrevet 19. desember 2008 Det er greit å ta stegene skrittvis, men det er jo ingen oppskrift! De lærer gjerne å krabbe etterhvert i forbindelse med lek, selv om de begynner å gå først. Har en 9 mnd som har krabbet litt forsiktig en ukes tid, men som nå reiser seg opp selv... Så jeg vet jo ikke om det blir noe fart på krabbingen før gåing.... Jeg er der når hun reiser seg, men hjelper henne ikke. Hun får holde på selv. Jeg sørger for myk landing på stumpen eller i krabbestilling alt etter hvilken vei hun faller. I lekegrinda er det annerledes, der kan jeg ikke være hele tiden, men det er jo ikke så mye hardt å falle på der....
☆Lady Ma Ma☆m/påfyll:) Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 19. desember 2008 Du lille lilo,så jeg er dum fordi at jeg hører på fagfolk sier litt om hvem som er dum av oss da!! Til dere andre han raser rundt i raserfart i militærstil og stiller seg i krabbestilling og prøver og krabbe men er ikke sterk nok i ryggen. Tror ikke han hopper over krabbestadiet men er mere bekymra for dette med og reise seg og evt slå seg skikkelig,da mener jeg ikke bare dette i golvet men slå seg skikkelig så blodspruten står ut av nesa eller noe. Hører flere som sier det at da de begynner så tidlig slår de seg verre. Jeg var bare redd jeg gjorde noe jeg ikke burde da jeg lot han holde på med ett godt øye. Hva som var vanlig lurte jeg på og noen har svart fornuftig.
Gjest Skrevet 19. desember 2008 #11 Skrevet 19. desember 2008 Jenta mi begynte å dra seg opp da hun var 6,5 mnd gammel. Koordinasjon og balanse var helt elendig så hun gikk stadig i gulvet med bakhodet først, jeg like fortvilet hver gang. Jeg kunne sitte ved siden av henne og likevel klarte hun å falle slik at hun slo seg. Hun ålte seg framover før hun var 6 mnd, og gjorde dette en lenge før hun tilslutt begynte å krabbe, som var lenge etter at hun reiste seg. Så det er enda mulig at han begynner å krabbe før han går. Gjør han det ikke så er det ikke mye du kan gjøre med det. Men det er jo mulig å få inn den kryss- stimuleringen som krabbing gjør på andre måter også. (Jeg var selv rumpe-aker som aldri krabbet, og jeg har alltid hatt gode karakterer og var en lesehest i yngre år.) I dag har vesla her lært seg å gå, så nå blir det liv fremover tenker jeg. Stakkars juletreet vårt :-D
Frøken Freken Skrevet 19. desember 2008 #12 Skrevet 19. desember 2008 Dette er tatt fra min egen logikk - men: ja - det kan for all del stemme at barn med lese- og skrivevansker har begyt å gå uten å krype først. MEN hvis du undersøker hvor mange av barn som nettopp har hoppet over krypinga som har fått lese- og skrivevansker vil du nok se at mange IKKE får det. Ergo kan du ikke påvirke om barnet skal få lese og skrivevansker ved å presse barnet til å krype.
☆Lady Ma Ma☆m/påfyll:) Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #13 Skrevet 19. desember 2008 Gratulerer med jenta som har begynt og gå Presser han ikke til og krype og uansett det gjør han og stiller seg og krabbestilling. Tror deg på det med den statistikken du sier her men tanken slo meg uansett da jeg har en bror med lese og skrivevansker som sliter enda i voksen alder. Men hovedpoenget i hele innlegget her var hva andre gjorde da de begynte tidlig.Han begynte så smått igår og gått sterkt på idag så derfor jeg stilte meg noen spm.
ålah Skrevet 19. desember 2008 #14 Skrevet 19. desember 2008 Ja, vi er noen spesielle skatter vi med lese og skrivevansker.... Om man skulle mot for modning skulle klare å lære et barn som hopper over krabbestadiet å krabbe føst, så er det ikke dermed sagt at du unngår lese og skrivevansker. Den største disponerede faktoren er jo familie. I min familie har min far det og jeg og trolig bestemor, tremining på samme side. Og ja, det er noe man sliter med hele livet. Har lest at de med lese og skrivevansker har foranringer i hjernen/- eller en ubetydelig hjerneskade som forårsaker vanskene. Er livredd for at noen av døttrene mine har arvet dette... håper ikke det. Men det går jo greit det og, hvis man er så uheldig å få det, det krever bare mye mere arbeid med skolen.
Vårgutten-08 <3 Skrevet 19. desember 2008 #15 Skrevet 19. desember 2008 Herlighet, er det mulig å være så frekk, Lilo? Det er helt greit at du synes at hun stilte et idiotisk spm, men det må da kunne gå an å svare folk på en høflig måte? Er det sånn du liker å bli snakket til? Jeg vet ikke hvem som fremstår som dum her jeg.... *Kremt*
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 19. desember 2008 #16 Skrevet 19. desember 2008 Jeg snakker som jeg vil. Å nesten nekte barna sine å utvikle seg som dem vil pga en statistikk blir i mine øyne for dumt. Så ja..
Vårgutten-08 <3 Skrevet 19. desember 2008 #17 Skrevet 19. desember 2008 Jeg kan ikke se at HI noe sted har skrevet at hun "nesten vil nekte barnet sitt å utvikle seg som dem vil", som du sier.. Hun spør da bare om råd så vidt jeg kan se.. Og det må da være lov uten å få slike frekke svar! Men, for all del, hvis det er din måte å snakke til folk på som bare spør om et spm, så deg om det!
☆Lady Ma Ma☆m/påfyll:) Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #18 Skrevet 19. desember 2008 Nei jeg har aldri skrevet at jeg nekter sønnen min og reise seg på noen som helst måte. Du får lese litt bedre lilo neste gang du går inn på ett innlegg.
Puddingmama Skrevet 20. desember 2008 #19 Skrevet 20. desember 2008 Hm, mange rare svar her... Så her kommer litt faglig oppdatering: Tidligere forskning har påvist en sammenheng mellom manglende krabbing og ulike andre problemer, som feks lese- og skrivevansker. Grunnen til dette var at diagonalbevegelsene i krabbing stimulerer kontakten mellom hjernehalvdelene og skaper bedre "koblinger". Man mener fortsatt at diagonalbevegelse er positivt, men de har gått bort fra at manglende krabbing har negative følger. Noen krabber og noen ikke. Og, ja det er virkelig ekkelt når de smeller i gulvet til stadighet, vår pjokk begynte også å stå tidlig (7mnd). Det varte ikke så lenge før han forsto at han måtte sette seg ned, men det var et par slitsomme uker før det, mens vi løp etter for å begrense fallene...
Shinyogsmåen Skrevet 21. desember 2008 #20 Skrevet 21. desember 2008 Sønnen min gikk også rett fra å åle og til å skulle reise seg opp. Så begynte han å krabbe. Han kan fortsatt kun gå med støtte. Synes du skal la han reise seg så mye han vil, her tok det ca 2 uker før han fant ut hvordan han skulle sette seg ned igjen fra stående og tror det var derfra han skjønte hvordan han kunne krabbe. Tror ikke det har noe å si hvilken måte du "fører" han i utviklingen, for om han får lese eller skrivevansker.
wjkcg Skrevet 21. desember 2008 #21 Skrevet 21. desember 2008 Både søsteren min og jeg hoppet over krabbingen og ingen av oss har hatt noen problemer med lesing eller skriving senere. Tror ikke det går an å prøve å hemme barns utforskertrang og hindre utvikling. Vær heller glad for at du har et energisk barn som tester ut motorikken. Vår jente på 9 mnd driver også og reiser seg og klatrer på det meste og blir kjempeglad for alt nytt hun mestrer. Så bare vær glad for at han prøver seg!
MJ<3 Skrevet 21. desember 2008 #22 Skrevet 21. desember 2008 Jakob reiste seg opp da han var ca 8,5 mnd. Men tok ikke sine første skritt alene før han var 11 mnd, altså en god stund etter det. Hvis jeg ikke husker feil, så begynte han å krabbe ordentlig etter at han reiste seg opp, før det ålte han seg bortover. Jeg syns ikke man skal prøve å holde igjen på noen som helst måte. Det har ikke vi gjort. Vi har heller ikke oppmuntret til noe. Lar alt foregå i hans tempo. Knall og fall må man regne med, og de tåler utrolig masse, det er slik de lærer seg å sette seg ned igjen selv. Mitt råd er, vær minst mulig hysterisk og la ungen ta ting i sitt eget tempo. Tror ikke man har mulighet til å påvirke evt lese- og skrivevansker uansett hvor hardt man forsøker.
2hærligegutter Skrevet 21. desember 2008 #23 Skrevet 21. desember 2008 Poenget her er at forskning viser at krabbing er bra for lese og skrive kunnskapene senere også for kordinasjonene. Men det er ikke alle barn som krabber, noen går rett fra kryping/åling til å gå. Jeg har en gutt som har hvert tidlig ute hele tiden. Satte seg opp 1 uke før 6 mnd, krabbet uken etter og reiste seg uken etter det igjen, så 6,5 mnd så sto han. Så her har det hver forbud mot å ptøve å få han til å gå, fordi jeg vil ikke at han trenger å bli pushet til å gå sånn kjempe tidlig, han kommer til å gå tidlig uansett uten at vi må vise han det. Nå er han 9 mnd på tirsdag og er ikke så ivrig på å gå rundt, heldigvis, setter seg som regel ned og krabber dit han skal
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå