Gå til innhold

vaksiner....

Anbefalte innlegg

Skrevet

For første gang inne på dette forumet i dag.må si at jeg ble veldig sjokkert over så mye aggresjon og angrep på folk som velger å vaksinere barna sine.Heldigvis er det frivillig å vaksinere barna sine i Norge,vi velger det vi syns er best for våre barn....

Vi har vaksinert vår baby fordi vi mener det er best for henne....

Mange tenker at røde hunder og kusma ikke er så farlig.... Sykdommene er jo ikke det.. Men for gutter kan kusma føre til sterilitet. Røde hunder er svært farlig for gravide som ikke har antistoffer. Kan føre til døvhet og blindhet,hjerneskade.....

Jeg skjønner at mange er skeptiske til vaksinene,konserveringsmiddler etc.... Vi foreldre for vel ikke god nok informasjon...

Vi er alle redd for bivirkninger....Men hvis man leser om bivirkninger på paracet tror jeg nok det er mange som hadde blitt sjokkert... Når et nytt legemiddel prøves ut blir alle bivirkninger registrert...

Hele tiden ser jeg at de som er tilhengere av vaksiner MÅ komme frem med dokumentasjon på at vaksinen virker,at den ikke er farlig..... Vaksinemotstandere har ikke kommet frem med skikkelige data heller så langt jeg kan se...Man henviser til enkeltpersoner,enkelte leger. Det holder ikke i den medisinske verden... Kommer man frem med skikkelige forskningsdata der mange barn/voksne er tatt med som populasjon og der er utført reelle studier kunne jo det være interessant.. Så langt har jeg ikke sett noe annet en krangling her inne og det syns jeg er trist...

Det ville jo vært kjekt med litt skikkelig informasjon for/kontra vaksiner..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du mener det ikke finnes ordentlig dokumentasjon som taler imot vaksinens fantastiske virkning og ikke-eksisterende bivirkninger kan du nok ikke ha godt spesielt dypt inn i trådene på denne siden. Jeg oppfordrer deg til å ta en titt til. Du vil nok finne nok av kilder og godt dokumentert informasjon som motbeviser de aller fleste av påstandene dine over.

Det at det er mye aggresjon her inne har du rett i, men dette blir desverre resultatet etter at x-antall uvitende foreldre som dukker innom her kommer med samme vaksinepropaganda som de mottar på helsestasjonen. Klart man blir lei og provosert av dette. Om det plager folk, og man på den måten ikke klarer å se forbi tonen og på de faktiske tallene så er det deres (og desverre barna deres) sitt problem.

Skrevet

Nå er det vel strengt tatt den som anbefaler et produkt, som bør komme med dokumentasjonen som beviser at produktet er effektivt, bivirkningsfritt og trygt, ikke den som takker nei til produktet i ren skepsis!

Slik er det iallefall med alt mulig annet her i verden..!

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, HI. Det skal ikke være slik at et forum kun er til for én gruppe, mens de med motsatt syn ikke skal få komme med sine synspunkter uten å sables ned. Jeg må si det er ganske provoserende at vi som velger å vaksinere automatisk blir stemplet som lite opplyste og slaver av helsestasjonen. Det blir bare for dumt. Det heter faktisk vaksinedebatten, ikke anti-vaksinedebatten.

Det mange her inne later til ikke å ha skjønt, er at:

1) at vaksiner på genrell basis virker, ER bevist over enhver tvil

2) det er da ingen som har sagt at vaksiner er uten bivirkninger. Som min samboer ynder å si: "At som virker, har bivirkninger. Hvis man skal ha noe uten bivirkninger, må man velge homeopati." Det er ingen ting her i verden som er 100% trygt, inkludert å krysse gata.

Det er snakk om risk-benefit her, noe det alltid vil bli når det er snakk om helse på populasjonsnivå. Hver enkelt må vel gjøre seg opp en mening, jeg anser fordelene ved vaksinasjon være større enn ulempene for mitt barn. Åpenbart er det mange som er uenige med meg her inne, men dere står fritt til å takke nei til vaksinering.

Skrevet

Hvor har du dette med at vaksiner virker fra? Glemmer du de 200 000 i Storbriatania fra 1970-1990 fikk kikhoste til tross for å være fullt ut vaksinerte?

Det virker mer sannsynlig det som forskeren Tim O'Shea hevder at "enhver vaksinasjon forårsaker en nevrologisk skade". Spørsmålet er vel heller hvorvidt den enkelte kommer til å merke det.

En gruppe indianere som hadde rett til å la seg avstå fra vaksinasjon skulle hatt ca 140 autister. De hadde 3 og disse var vaksinerte.

meg80: I 25 år trodde jeg på vaksiner. Dette til tross for at jeg har vært døden nær av de to ganger. Dette sier noe om hvor hvor sterkt en vedtatt sannhet kan stå. I ettertid skremmer det meg at jeg kunne være så blind og dum. Men jeg har bestemt meg for å tenke noe slikt som at jeg aksepterer at jeg gjør feil, men jeg planlegger de ikke.

Jeg har også spurt meg selv om det overhodet finnes noe dokumentasjon på alle de milliarder som er brukt på vaksinasjon har reddet så mye som et eneste menneskeliv. Jeg har ikke funnet noe ennå.

Skrevet

Meg80

Hadde det virkelig vært bevist at vaksiner virker, ville denne debatten ligget død for lengst, både her og i resten av verden.

Og ja, jeg velger homøopati i den grad det er mulig, men her er det altså snakk om et produkt vi velger vekk.

Og dere velger vaksiner for deres barn med største rett, liksom vi andre velger å avstå. Jeg synes det blåser like friskt fra begge kanter her inne, periodevis litt avhengig av hvem som er her, selvsagt, men mange vaksinetilhengere blir paffe over at motstanderne forsvarer seg såpass kraftig som vi faktisk gjør. Og vi gjør det over alt, på helsestasjonen, i barnehagen, på skolen og hvor det nå enn måtte komme frem at vi avstår fra vaksiner. Jeg tror vel egentlig at den eneste plassen dere forkjempere blir "angrepet" like mye som oss motstandere, er her inne...

Skrevet

fnis "antivaksinedebatt"....så morro.....fordi det er to meninger her inne og ikke bare en som du er vant til meg80, så er plutselig denne debatten ensidig.....men det er alltid en fryd for intellektet når noen drar en logisk feilslutning i god tro på sin egen fortreffelighet,....og så er den bare komisk feil-/kortslutta....men deg om det....

dersom man liker logikk, så er ikke problemet at folk produserer vaksiner, problemet er at noen synes det er stas å pumpe ungene full av noe de pr def burde forstå er radikalt giftig.....selv om jeg av instikt har vært vaksinemotstander siden 15 årsalderen....så valgete jeg likevel å lese om disse da mitt først barn skulle vaksineres....og jeg leste ordet; kvikksølv....og dro den eminente slutning at dette var ikke noe jeg fant forenelig med spedbarnshelse.....jeg var hverken spesilet kritisk eller oppegående eller gammel på dette tidspungtet....men jeg manglet disse den formen for logisk dysleksi de fleste besitter her til lands....den som får øynene til å hoppe over ordet; kvikksølv......på grunn av denne manglende formen for ignorans slapp jeg altså å berike mitt barn med dette tungmetallet.....

Skrevet

Jeg foretok et veldig kjapt søk i New England Journal of Medicine på ”vaccination autism”. Her er noe av det jeg fikk opp:

Vaksinasjon og autisme:

http://content.nejm.org/cgi/content/abstract/347/19/1477

Jeg legger ut link kun til abstract, men hele artikkelen ligger også ute.

Konklusjonen er, som dere ser, at det er svært usannsynlig at det er noen sammenheng mellom MMR-vaksinen og autisme. Over en halv million barn er med i undersøkelsen.

Litt om kvikksølv:

http://content.nejm.org/cgi/content/full/357/13/1278

Legg spesielt merke til konklusjonen.

Det burde være mulig å komme inn på begge disse linkene uten å logge seg inn på siden, jeg gjorde det. Etter en stund måtte jeg logge meg inn for å lese flere artikler, men jeg regner med de fleste kanskje ikke har passord til siden.

Et kjapt søk på Tim O’Shea på google viste at han faktisk er kiropraktor? Se denne linken, hvor han har ramset opp CVen sin:

http://www.thedoctorwithin.com/curriculum-vitae.php

Forsker?? Han har en B.A. i psykologi og en i engelsk, pluss Doctor of chiropractic fra Life Chiropractic College i 1986. Han har også i ettertid lært seg interessante, men i denne sammenhengen lite relevante ting som tannpleie på hest, akupunktur og blodtapping. For ikke å glemme holistic dentistry! Jeg ser han har skrevet en bok om vaksinering, The Sanctity Of Human Blood: Vaccination Is Not Immunization 2008, men jeg ser ikke av CVen hans hvor han har skaffet seg kunnskapen om emnet. Han holder foredrag om både vaksiner, kiropraktikk og holistic nutrition. En troverdig kilde?

Helseinterressert skrev:

Jeg har også spurt meg selv om det overhodet finnes noe dokumentasjon på alle de milliarder som er brukt på vaksinasjon har reddet så mye som et eneste menneskeliv. Jeg har ikke funnet noe ennå.

Har du LETT etter dokumentasjon? Hvis vaksinasjon ikke har reddet noen menneskeliv, slik du sier, vil vel det si at vi her snakker om kanskje den største konspirasjonen i historien.

Anonym: Jeg ser at din motstand mot vaksine er velfundert. Du har lest ett ord, og trukket en konklusjon. Gratulerer.

Skrevet

jeg fniser litt til, med80, hvordan har det seg at jeg har lest et ord og trukket en konklusjon om vaksiner??? jeg har lest svært mange ord om vaksiner, så vær så sukkersøt i ditt patetiske forsøk på sarkasme og gjengi dette ordet......jeg antar din mindre sammnskrudde mentale kapasitet neppe makter dette......og jeg kan love deg at mine antivaksine-meninger er ytterst godt fundamentert i virkelighetene i motsetning til ditt tankegods der med stor sannsynlighet hyler etter rotfeste i det blå.....

du vet ikke hva du snakker om....når det kommer til vaksiner.....hva har det med saken å gjøre at o`shea er kiropraktor??? han kan vel ha satt seg like godt inn i disse spørsmålene som en hvilke som helst annen person.....meg bekjent er det ikke helsepersonell som innhar kompetanse om vaksiner i størst grad.....har du noen sinne hørt om en helsesøster som er i nærheten av å vite noe som helst om innhold i vaksiner.....det er ingen normale mennsker som injiserer disse substansene innunder huden på unger som vet hva de driver med....da hadde de stoppet for lenge siden!!!! og leter du etter kritikere så blir disse raskt fjernet fra medisinske possisjoner.....som for eks wakefield, som selvsagt etter å ha bevist at vaksiner er helseskadelig er fjernet fra sin stilling og degradert til svindler.....disse mennskene ofrer ryktet og karrieren sin for andre mennsker og blir møtt av sånne som deg og 95% av mennskeheten med ignorans og komplett idioti!!!! dette er helter som skjønner at de lever også etter at deres karriere er ferdig......og i motsetning til de som senker de ned i møkka har de moral og prinsipper.....og vet du hva????? de redder faktisk mange mennskeliv i sine opplysningsforsøk, selv om legemiddelindustrien gjør sitt ytterste i å fjerne de fra alle høyere possisjoner....så bare kjemp din tapre kamp videre for kjemisk og genetisk lemlesting av mennskeheten.....det har så lite å si; for de som har øyne og ørere åpne, vil alltid se sannheten...mens de som velger å leve i blindhet vil fortsette med det.....gratulerer!!!! fnis du har vunnet kampen mot din egen evne til å tenke rasjonelt!!!!

Skrevet

Anonym: Det er tydelig du ikke skjønner at hvert ord du skriver gir enhver person som vurderer å ikke vaksinere ungene sine LYST til å vaksinere dem, for du kan overhode ikke argumentere, og når du slipper opp for argumenter, starter du de umotiverte personangrepene. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jeg gidder svare på innleggene dine, jeg mistenker sterkt at du er et "internett-troll".

Sitat: så valgete jeg likevel å lese om disse da mitt først barn skulle vaksineres....og jeg leste ordet; kvikksølv....og dro den eminente slutning at dette var ikke noe jeg fant forenelig med spedbarnshelse.....

Jeg tror ordet er "kvikksølv"? Det var ordet du leste, og trakk konklusjonen fra, etter ditt eget utsagn.

O'Sheas tittel som kiropraktor er relevant fordi det viser at han neppe har kompetanse innen folkehelse, epidemiologi, immunologi eller virologi/bakteriologi, og dermed skjønner jeg ikke helt hvordan han kan reise rundt og holde foredrag om vaksiner - eller skrive bok, for den saks skyld. Å kalle ham "forsker" innenfor området blir litt søkt når ingen ting i CVen hans tyder på reell faglig kompetanse om emnet. Dermed blir han redusert til nok en person som har meninger om vaksiner, og det har han selvsagt full rett til å ha, men igjen var det dette med kildegranskning...

Skrevet

Jeg sitter her og leser, og det er en ting som slår meg. Jeg forstår godt at de som velger bort vaksine, og som går mot strømmen at de blir engasjerte. De tror de har forstått noe som de fleste andre ikke forstår og de prøver å spre budskapet. Men hvorfor slike som meg80 gidder å bruke energi på å argumenter for noe som hun tydligvis er hellig overbevist om er rett, det er meg ufattelig. Hva er det slike folk prøver å opnå? Tror du meg80 at du kommer til å "omvende" noen eller hva er det som er din misjon?

Skrevet

3 ting ang. det danske studiet:

1.De telte først innlagte pasienter for så å ta med ikke innlagte pasienter midt i studiet.

2.Thiomersal innholdet er langt lavere i danmark en usa! vaksiner blir også gitt til andre tider.

3.Danskene vaksinerte ikke barn under 5 mnd med annet en kikhostevaksinen imellom 1970 og 1992

Tenk hvis det er mengdene eller de rare blandingene de gir som gjør at så mange får autisme? noe rart er det ihvertfall.

heldigvis er det mange aktive i denne saken fortsatt, så tiden vil vise oss, forhåpenteligvis raskt.

Vi skal alle være forsiktige når vi leser om dette emne ja, det gjelder deg og meg80, la du ikke merke til hvem som har skrevet det der om kvikksølv? det er en mann som tjener penger på vaksiner, da må jeg ta det han skriver med en klype salt, og ja jeg gjør det med ting som er skrevet i mot vaksiner og.

Men Tim O’Shea har da gjort leksa si han, han har da så klart hentet infoen sin i fra seriøse kilder, og satt seg dypt inn i temaet, han er en av de mest kjente inne vaksine skader, han har satt seg inn i dette i mange år! og du kommer her og disser han fordi han er kiropraktor?

jeg blir helt oppgitt jeg.

Det at han er kiropraktor er da bare et pluss, de har lært mye mere om kroppen en å knekke en rygg på plass! jeg har lagt merke til at det stadig er kiropraktorer som uttaler seg og er i mot vaksinering.

Det er mange leger av diverse slag som ikke tror på vaksiner!

Men en som er tjener millioner på en ting, han skal du tro på når han forteller deg at du må kjøpe det?!!

og du snakker om kildegranskning...!

jeg prøvde å holde roen her, men det er ikke alltid lett.. og jeg er helt enig i at drittslengingen her inne kan skremmer folk vekk, det er veldig dumt.

Jeg må si at jeg likte denne komentaren i fra Tura Satana lengre opp:"Jeg tror vel egentlig at den eneste plassen dere forkjempere blir "angrepet" like mye som oss motstandere, er her inne..."

Skrevet

Tja, jeg har vel ingen misjon. ;) Jeg gikk opprinnelig inn på vaksinedebatten bare for å se hva som skjedde her inne. Jeg begynte å lese, og måtte bare svare på ting jeg rett og slett var uenig i, spesielt i de tilfellene hvor det har vært innlegg basert på rene feil og/eller uklarheter. Jeg regner selvsagt ikke med å "omvende" noen av dem som svarer her inne, det er jo heller ikke et mål i seg selv. Men det er mange her inne som bare leser, uten å svare på innlegg, og kanskje er det noen som leser som ser at det er faktisk flere meninger om vaksiner, også her inne. For på dette forumet skulle man jo tro at vaksiner er roten til alt vondt, i følge flertallet. Kanskje er det noen som finner også mine innlegg fornuftige. Hvem vet?

Skrevet

meg80, det er ikke personangrep, jeg bare konstanterer fakta med tanke på dine mangelfult fundamenterete meninger. jeg mener at du innegar mangelfull kompetanse og oppterer pinlig hovmodig her inne. du velger å stole på noen kilder som du mener er bedre enn andres kilder. det er for de fleste som har trukket hodet opp av sanden knekkende likegyldig om de som har forsket er ansatt i legemiddelindustrien eller operer som kiropraktor. det dreier seg om hvem som fortellersannheten. du kan latterliggjøre andres kilder så mye du bare vil. men folk blir ikke idioter av den grunn. legemiddelindusrien og legene lever av å distribuere disse produktene, det betyr at dersom du utelukkende velger å bruke disse som kilder så vil du få de svarene de ønsker å servere deg.....det er og blir ufattbart at man lar bukken passe havresekken i disse sammenhengene.....tror du det var tannlegene selv som oppdaga at det ikke var gunstig med kvikksølv i tennene????? skjønner du ikke at kvikksølv er giftig nok til at dette kan være enste grunn for å ikke vaksinere???? selvsagt gjorde dette ordet inntrykkda jeg beg å lese om vaksiner....og selvsagt trengte jeg ingen andre grunner for å la være....elv om de finnes i fleng.....at du bruker ubegrensa tid på å informere om noe du er skummelt fattig på kunnskap om er din sak. og det e bare teit å høre om hvor patatisk furten du blir av å bli tatt litt i en meningsutveksling, barnslig å kalle dette for personangrep, tror du det legitimerer at du har mere rett enn andre????? det har du nemlig ikke!!!!! du bør virkelig lese deg opp på temaet før du begynner å diskutere temaet. jeg ser du er helsevesneutdanna eller ansatt, og du kan like godt først som sist innse at du ikke får relavant info fra den kanten!!!!

Skrevet

Hva som er "sannheten" er jo i mange tilfeller ganske diskutabelt, og kan også endres over tid. Men jeg må si at jeg har mer tiltro til en stor undersøkelse publisert i et av verdens mest anerkjente medisinske tidsskrift, om ikke DET mest anerkjente tidsskriftet, enn en person med CVen jeg leste på den tidligere omtalte nettsiden. Det er MIN vurdering, og gir ikke DEG noen rett til å si at DU er den eneste som kjenner til "sannheten".

Jeg er ikke ansatt i helsevesenet, og hva jeg er utdannet til, holder jeg for meg selv. Men jeg bare lurer på en ting, på generell basis - hvis man ikke får relevant info fra helsevesenet, hvem får man da relevant info fra? Har du like liten tiltro til helsevesenet på andre områder også? Jeg synes det er litt rart at vaksinemotstandere (i alle fall her inne) automatisk går ut fra at de som vaksinerer barna sine ikke vet noe om vaksiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...