Anonym bruker Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Han prater hele tiden. Er skikkelig skravlete men ordene er veldig uklare og for de som ikke kjenner han høres det bare ut som tull. Ofte klarer ikke engang vi å tyde hva han sier. Kan masse ord men prater ikke i hele klare setninger. Snakker fortsatt om seg selv i 3.person.Spør lite spørsmål også. Et av barna i barnehagen er like gammelt som han, og prater to språk flytende med perfekt uttale. Hva kan jeg gjøre for å forbedre situasjonen? Jeg prøver å lese mye for han og synge sanger. Men noe gjør vi feil ettersom han er så mye seinere enn andre barn i samme alder.
mai mammaen til to Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 sier de noe på det dem som jobber i barnehagen? så lenge han prøver å prate så ville jeg ikke vært bekymret.... språket kommer når det kommer... elllers så er det viktig å prate tydelig og "riktig" til han. så lærer han seg det nok snart. plutselig så løsner det..
pandabjørn Skrevet 19. desember 2008 #3 Skrevet 19. desember 2008 gutten min på 2år og 9 mnd kan si max 20 ord! og han har aldri sagt en setning har vært hos legen og fått bekreftet at han har vann i mellomørene skal tilbake i januar for ny kontroll, hvis det fortsatt er vann der så skal han til en spesialist og deretter få dren i begge ørene.. håper og regner med at han kommer til å prate mye mere, og ikke minst få bedre balanse for den er også dårlig!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2008 #4 Skrevet 19. desember 2008 Vår 2,2 åring snakker også som en foss, men veldig uklart. Vi er derimot riktig så stolte, for hun gjør seg godt forstått for oss foreldre, og vi gjør ingenting feil tror jeg i læringen Vi snakker tydelig og ikke for fort. Repeterer lengre og vanskeligere ord, og bruker stort ordforråd. Men når det er sagt, så er pappaen litt fæl til å snakke babyspråk til henne. han sier "skal jeg hente dikka(drikka)", Er dikka ton(tom)? Dette har jeg sagt klar beskjed om at han ikke må gjøre, men har klarer visst ikke å stoppe.
Mamma til to skjønne gutter :) Skrevet 20. desember 2008 #5 Skrevet 20. desember 2008 Vi har også det samme problemet med vår 2,5 åring.. Han "babler/prater" veldig mye, men det er bare de noen av ordene som er forståelig, mamma, pappa, bebi, bil, hei, hade og noen til.. Resten er det bare vi foreldre som skjønner, og det er egentlig veldig uforståelig, med mindre at du hører at han bruker samme "ordet/babbel" på samme tingen gang etter gang.. Derimot så skjønner han alt du sier til han..
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2008 #6 Skrevet 20. desember 2008 Gutten vår på tre år i mars prater også mye men veldig utydelig og bare oss som kjenner han godt kan forstå. Begynte med 5 ords setninger for et par mnd siden. I barnehagen var de bekymret og tilkalte logoped. Han derimot beroliget oss etter flere tester med at så lenge forståelsen var så god så ville nok ordene komme riktig ut etter hvert. Er visst ikke så sjelden, spesielt hos gutter at de har mange ord men snakker utydelig. Vi fikk også tips om å trene munnmotorikk og motorisk trening generelt da dette stimulerer språket. Noen eksempler er å gå i naturen (balanse og motorikk generelt), tungegymnastikk og blåse bobler med sugerør.
Slusken Skrevet 29. desember 2008 #7 Skrevet 29. desember 2008 Jeg ville absolutt sjekket hørselen hans hos en ørelege. Vår sønn er snart 2,5 og babler i vei, men det er nesten umulig å forstå. I den siste tiden har det heldigvis begynt å bedre seg, men det er det kun vi nærmeste som hører. Vi har sjekket hørselen og den er grei, så vi regner med at det ordner seg med tiden. Da han var mindre var vi hos ørelege i en annen anledning og ørelegen var klokkeklar i sin mening om dette: Det er bedre å gå 10 ganger for mye til sjekk hos spesialist enn å komme med en 5-åring uten godt nok språk evt. nesten ikke språk. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #8 Skrevet 29. desember 2008 heisann:)tror ikke dette er noe å bekymre seg for egentlig.datteren min snakket dårlig når hun var 2,5år.hun bablet mye,men det var mye "babyprat" som bare vi foreldre forsto.men dette var bare trening.plutselig snakket hun som en foss.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2008 #9 Skrevet 30. desember 2008 De sier vel at så lenge de snakker mye, så har det ingenting å si at det er uklart frem til 3 års alder. Ingen skjønte hva jeg sa omtrent før jeg var 3, men jeg lærte å lese da jeg var 4,5 og skrev brev og historier som 5,5- åring . Å være 2,5 og snakke 2 språk klart og tydelig er vel heller unntaket ?
mamma til to skjønnel :-) Skrevet 31. desember 2008 #10 Skrevet 31. desember 2008 Vi har en sønn på 2 år og 8 mnd. som snakker veldidg dårlig. Han er under utredning av spes. ped. og hun sier at det viktigste er bablingen for det viser at han er i ferd med å lære seg å snakke ordentlig. Min babler ikke.heller.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2008 #11 Skrevet 31. desember 2008 Min er 2 og 8 mnd. Snakker hele tiden men langt ifra grammatiske setninger eller ren uttale. Jeg bekymrer meg jo litt jeg også men både helsesøster og barnehagelærere sier at alt er normalt!
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2009 #12 Skrevet 1. januar 2009 Gutten min har et veldig godt ordforråd. Han har lange setninger, men det er masse feil i det han sier, sier ikke k feks men d (gutt- dutt, kaffe- daffe ) han får stadig høre at han er flink for alderen og at det er mange som snakker dårligere enn ham. Han er 2 år og 5 mndr Så jeg tror virkelig ikke det er noe galt med barnet ditt altså. Er du bekymret så er jeg likevel enig at å ta en sjekk er det beste. ikke noe godt å gå å tenke på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå