lillebille80 Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Litt frustert nå... Gledet meg til og komme på helsestasjon igår: vekt, lengde og en koselig prat liksom.. Men det første helsesøster sier er: Vil du hun skal stå?? Og ser strengt på meg. (Min lille jente har siden hun var bare noen uker likt å stå i fanget, om vi legger henne ned i fanget spenner hun seg og prøver å komme seg opp... Faktisk litt vanskelig og holde henne - har alltid oppfattet hennesom sterk og nyskjerrig.. ) Jeg prøver og forklare... men blir fortalt at dette hadde vi lært henne, og at hun kunne få hofteskader Dahhh... Følte med dum. Så tar hun jenta legger henne på magen og sier: Dere er ikke flinke nok til å la henne ligge på magen. Hun er svak i ryggen og burde konne snu seg fra mage til rygg og omvendt nå! Du hindrer hennes utvikling ved å snu henne med engang hun begynner og klage/grine.. Følte meg som den dårlige mammaen.. Det hele toppet seg da jeg fortalte at hun hoster for å få oppmerksomht, hvor helsesoster svarer; det har jeg aldri hørt om.. Følte meg ganske mislykket da jeg gikk derfra gitt! Så hva mener dere? ....... Ps jenta mi er ikke 4 måneder før slutten av des..
Lillepusen-78 Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Huff, skjønner at du ble lei deg!!!! Går ikke an å snakke til foreldre på denne måten! Og vi er jo så sårbare når det gjelder de små.... Gutten min er bare 3 mnd, så har ikke noe du kan sammenlikne med. Men jeg pleier å snu ham rundt på ryggen igjen når han gråter og klager, så da gjør visst jeg også "feil" ;-) Klart at helsesøster skal gi råd osv, men de burde formidle det på en annen måte enn din iallefall....
Nattinatta Skrevet 19. desember 2008 #3 Skrevet 19. desember 2008 I all verden... Det er slike helsesøstre som gir de dårlig rykte... Noen einer seg rett og slett ikke til oppgaven. Men prøv å se bort i fra hennes kommentarer. Jeg vet iallefall at endel av det hun fortalte deg er tøv!!! Jeg var selv hos helsesøster i går, som kunen fortelle meg at når han begynner å ta beina opp (noe de ser etter på 5 mnd kontrollen) kommer de "snart" til å rulle fra mage til rygg. Det kan skje rundt denne tiden. Jeg spurte når en kunne forvente at de snudde fra mage til rygg og det var visst fra 5-8 mnd. Men alle er jo forskjellig, og absolutt ingen fasit her!! Kos deg med jenta di! Min gutt er 5 mnd i slutten av desember og det var ikke noe å stresse med at han ikke snudde seg enda. Det er bare noe de spør om og vil snakke med foreldrene om, men en slik tone og utgangspunkt som du møtte er helt uakseptabelt! Kanskje du har mulighet for å bytte helsesøster? Og ang det med å ligge på magen, har jeg selv hatt en gutt som ikke likte det noe særlig. Både helsesøster, manuallterapeut og fysioterapeut sa at en skulle la de ligge i korte stunder, flere økter om dagen. Hode er tungt for de i starten og de bruker mye krefter. Dette skal jo være lystbetont for de små. En trenger ikek ta de opp etter første knyss, men ikke la de ligge for lenge å gråte heller, for da forbinder de det med noe negativt! Jeg tror du gjør en fabelaktig jobb med tulla di! Og jeg synd at helsesøstre skal gi slik misvisende informasjon. God jul til deg og dine!
lillebille80 Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. desember 2008 Takk for oppmuntrende ord dere:) Fornuften min sier jo at denne dama må ha hatt en særdeles dårlig dag.. Men man vil jo så gjerne gjør ting på riktig måte, og gi det beste utgangspunktet.. Og det slår meg at helsesøstre har mye makt i slike situasjoner! Kanskje jeg skulle droppe henne gitt! God jul til deg og:)
Makko med to små gutter Skrevet 19. desember 2008 #5 Skrevet 19. desember 2008 Uff for en helsesøster... -Vi hadde også 4mnd kontroll i går, og fikk bare godt ord. -Gutten var vist helt super på alle måter. Men han kan heller IKKE snu seg hverken fra mage eller rygg. Det kommer, bare tren. Jeg ser at lillegutt beveger seg bedre på den skikkelige lekematta enn han gjør på teppet i lekegrinda, så jeg bør vel være flinkere til å ta fram den... Hosting for oppmerksomhet er helt vanlig, kanskje mest for litt eldre barn, men ikke utenkelig at dere kan få det på et slik ungt barn heller (som er oppmerksomhetsugen). De griner for oppmerksomhet, hvorfor i allverden kan de ikke lære seg at andre ting fører til oppmerksomhet og?
Leen Skrevet 19. desember 2008 #6 Skrevet 19. desember 2008 hei hei... så utrolig provoserende!! Jeg har også en helsesøster som er helt ute til tider, men etter jeg kom i barselgruppe har jeg blitt litt tøffere og gir beskjed når jeg syntes hun sier noe tåpelig. Litt av grunnen til at jeg tør dette er fordi jeg vet at de andre på barselgruppen også reagerer på henne. Min datter er også 4 mnd i slutten av desember og kan ikke snu seg rundt. Jeg vet at man skal være litt forsiktig med å la de stå før de kan det, men det må da gå an å si det på en skikkelig måte!! Nei, kos deg med tulla! Du er nok en god mor. Så får du vurdere å ta det opp med henne neste gang. Det går jo an å si det på en fin måte. Si at du blir usikker når hun sier sånt til deg...
wombat75 Skrevet 19. desember 2008 #7 Skrevet 19. desember 2008 Jenta mi hoster også for å få oppmerksomhet, har gjort det fra hun var liten (hehe, er bare 3 mnd nå da!), så jeg tror ikke det er så uvanlig. Det er nok bare vi som har veldig smarte barn som skjønner at det er mange måter å få mammas oppmerksomhet på
Frøken Freken Skrevet 19. desember 2008 #8 Skrevet 19. desember 2008 Helt enig med Leen - hvis du klarer det syns jeg du skal si fra. Si at du stusser litt på det hun sa, og at du ble lei deg, for eksempel. Kan godt være at en slik tilbakemelding vil få henne til å se litt på sin egen væremåte, og dermed komme andre til gode. Jenta mi er 3 måneder, hun er sterk i nakken - det har hun alltid vært, men når hun ruller (har bare skjedd noen ganger) så er det nok fordi hun trekker bena opp og får overvekt/ mister balansen. Jeg er IKKE flink nok til å legge henne på magen, selv om hun kan ligge ganske lenge slik når jeg først gjør det. Grunnen til at jeg er dårlig på dette er at hun alltid gulper når hun ligger lenge på magen, uansett når siste måltid var. Huff og Huff, må skjerpe meg.
Trulte76 Skrevet 19. desember 2008 #9 Skrevet 19. desember 2008 jaja like dårlig utviklet ungger vi da, lillibille hehe. han er 4mnd idag, og skal på 4mnd gruppe på mandag. min liker å ligge på magen en liten stund. år han ersliten av å holde hodet oppe blir han lei. mine to jenter hatet å ligge på magen, men han her liker det ei lita stund. MEN han snur seg verken fra rygg til mage eller mage til rygg. det gjorde jentene mine på samme tid..de lå ikke på magen før de selv villet det, men snudde seg tidligere enn sin bror. han snudde nesten seg fra rygg til mage på stellebordet her en dag..det er det eneste. og min har stått på fanget han også en stund. han selv som gjore tegn til det, og ikke jeg som lærte han det. nå har han begynt å hoppe også. så vi må være noen grusomme mødre ,HI hehe. da er jeg spent på mandag hva mi HS sier...
lillebille80 Skrevet 19. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 19. desember 2008 Hjelper å høre at det er flere dårlige mødre der ute:) Tror noen stakkars helsesøstre har gemt at barna våre er individuelle... slår meg at helsevesenet kan være utrolig firkanta og lærebokfokuserte! Tusen takk for alle svar!! Fint å lese om deres babyer:)
Trulte76 Skrevet 19. desember 2008 #11 Skrevet 19. desember 2008 Så det hun sa til deg hadde jeg bare latt prelle av meg. Er kanskje 1. ungen din? Man tar ting til seg mye lettere enn når man har fått nr 2., 3. osv. Da har man erfaring å vet mere. Noen HS går slavisk etter boka også. Men unger er forskjellige og utvikler seg veldig ulikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå