Gå til innhold

Hvor mye melk trenger en på 7 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt elsker grøt og annen fast føde, men har blitt mildt sagt lite interessert i puppen. Får vanligvis i han på morgen og kveld, men skjer også at han ikke vil ha da...

Siden han ikke vil drikke av flaske, og tutkoppen tydeligvis egner seg best til å bite på og riste så er jeg veldig obs på å få i han væske. Blander grøten tynn og har vann i middagen, så han får i seg mye der, samt at jeg gir han med skje i løpet av dagen. Han har våte bleier, så tror jeg får i han nok i løpet av dagen.

Men det jeg lurer på er hvor mye melk trenger de? Er det sånn at det er mme i grøtpulveret? Vurderer om jeg er nødt til å blande mme for å gi han med skje i løpet av dagen (nå gir jeg av og til utpumpet mm).

Det skal sies at når jeg pumper meg får jeg ut ca 50 ml. så hvis han tar morgen og kveld så får han i seg ca 100 ml tilsammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal i allefall ikke ha mere en ca 5-600 ml i døgnet inklusiv væsken man bruker i grøten (grøten inneholder jo melkepulver) fordi det kan hemme opptaket av jern!

Skrevet

Hm, mener du at han totalt skal ha max 5-6 dl med mm og vann i grøten?

For å gjøre det hele litt mer komplisert så får han jo ganske tynn grøt for å få i han væske siden han ikke drikker av flaske. Men får vel ca 1 1/2 porsjon med grøtpulver morgen og kveld (som sagt så elsker han grøt så da gaper han, er bare drikke han ikke vil)

Tror du at 2 x 1 1/2 porsjon med grøtpulver og ca 100 ml med mm i døgnet er nok?

Skrevet

Hei igjen!

Beklager jeg leste nok innlegget ditt for fort.

Ser at du ammer. Da gjelder ikke den "regelen". Det er morsmelkerstatning de ikke skal ha for mye av- Det er jo ikke det at det er direkte farlig hvis de får mere, men det er vel mest kunstig i forhold til riktig opptak av vitaminer at de ikke bør ha mere.

Så lenge du ammer er det bare å kjøre på!

Skrevet

Bare å kjøre på? Med hva? Å gi mme i tillegg?

Hehe, skal ikke være enkelt det her :)

Altså, problemet er at han ikke vil drikke. Så da lurer jeg på hvor mye melk jeg må sørge for å få i han i løpet av døgnet, eller om det er nok med det han får fra puppen to ganger i døgnet og i grøten?

Eller får han i seg nok, så jeg kan konsentrere meg om å få i han bare væske (f.eks vann og ikke mme)

Huff, beklager maset :)

Skrevet

Tenkte på og kjøre på med pupp:-) Alstå så du ikke skulle tenke på om han fikk for mye morsmelk siden jeg sa at det er anbefalt med 5-600 ml i døgnet-

Men utifra det du skriver så virker det som om han får i seg nok væske. Det viktigste er jo å se om det er nok våte bleier i døgnet. Og det virker det jo som om det er.

Han får i seg mye mere av puppen når han dier enn når du pumper. Jeg trodde en stund at jenta mi fikk for lite melk av meg og gikk til innkjøp av elektrisk pumpe for å liksom virkelig få sett hvor mye som kom ut. Og jeg fikk sjokk! Satt jo med pumpa i 10-20-30 minutter og fikk, ja kanskje en spiseskje! Skjønte ingenting jeg. Men fikk forklart at det er ikke alle som får ut mye med pumping, men at det kommer mye når de ammer- Så han får nok i seg mere en 100 ml av morsmelken.

Tror ikke du trenger å tilsette mme i grøten som skal blandes med vann. Da blir kan det for bli for mye mme. Jenta mi likte faktisk ikke vann fra flaske, men så prøvde jeg med litt vann i vanlig glass og det liker hun veldig godt. (Jeg holder selvfølgelig glasset).

Som sagt det viktigste er våte bleier! Og dessuten tror jeg de "sier" i fra hvis de er tørste og ikke er fornøyd.

Lykke til!

Skrevet

Ps. enig med deg at det ikke er så enkelt. Jeg har jente født i april 2008 og bekymrer meg av og på ang. vekten hennes....Synes hun er liten i forhold til jevnaldrende. Men går seg nok til! Er ikke lett å være mor for første gang og superbekymret!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...