Gå til innhold

Bhg har hatt kallenamn på alle mine 3...

Anbefalte innlegg

Eldstepia mi heiter Christiane til fyrste fornamn. Ho er syv år gamal, og nå (i 2. klasse) er det fleire av dei yngre mannlige lærarane som berre kallar ho "Chris". Ho gjekk under "Chris" i barnehagen, alle tilsette på avdelinga kalde ho "alltid" Chris. Dette likte ikkje vi, då eg anser Chris som eit guttenamn. Vi sa ifrå to gonger at me ikkje likte det og trudde det vart greitt frå då av.

Vidare har jeg ein son som heiter Oscar Alexander. Sidan det er to andre Oskar på avdelinga til guttongen, kaller vi han ofte berre Alexander. Nå har avdelinga begynnt å kalle han Alex, og eg "hater" det kallenamnet. Likar det ikkje overhovudet. Vurderar derfor å spørre pent om dei kan kalle ham Oscar Alexander.

Men ikkje nok med det, minstejenta heiter Elisabeth Aurora. Eg ble overraska den dagen eg høyrte fleire barn på avdelinga hennar rope etter "Elli", derfor har tydelegvis dette barnehagepersonalet laget kallenamn til henne og.

Noko å bry seg om, eller berre noko å overse? Huff.. Var jo ikkje Chris, Alex og Elli vi valde til dem...

Fortsetter under...

Har selv en søster som heter Elisabeth. Hun har egentlig aldri blitt kalt noe annet enn det. Ellers blir alle jeg kjenner som heter Alexander, kalt for Alex, så det er veldig vanlig. Men kallenavnet Chris for Christiane synes jeg var snodig... Uansett, tror nok bare dere må innfinne dere med kallenavnene - vanskelig å få gjort noe med tror jeg..

Etter min mening skal barnehagen kalle barnet det foreldrene ønsker, hvertall innen rimelighetens grenser.

Nå har jo barna dine ganske lange navn, og på sikt er det meget mulig at vennene deres vil lage kallenavn, eller bare bruke det ene navnet. Ikke så mye du kan gjøre med den biten. Men barnehage og skole skal da ikke kalle barn for Chris, Alex og Elli dersom foreldrene ikke har tillatt det.

Ja, men vi bruker aldri mellomnamna. Eg synes det bør kunne krevast at dei kallar barna mine for Christiane, Oscar og Elisabeth. Dette er ikkje uvanlege navn i det heile tatt, og eg likar det ikkje. Chris har ikkje noko med Christiane å gjere, i grunn. (Og Alex er berre forferdeleg, derav Oscar som formamn)

Annonse

Gjest Siklerotte

Christiane er et litt langt og slitsomt navn, og jeg horer ofte at det brukes kallenavn til navnet. Har en venninne som absolutt aldri bruker hele navnet - men naa er ikke kallenavnet hennes Chris heller da.

Oscar A faar de bruke i bhg da, ellers faar de jo bare klare aa kalle han Aleksander, er jo ikke saa vanskelig. Men det blir jo fort Alex det - og om barnet selv brukes navnet om seg selv, blir det ofte automatisk slik. Oscar Aleksander er et langt og slitsomt navn aa si, det hadde jeg faktisk ikke orket;p

Elisabet bor derimot gaa helt greit aa si, det gjor jo igrunn Christiane ogsaa, og synes det er rart at bhg&skole ikke vil hore etter.

Christiane er om mogleg litt tungt, men ikkje så vanskeleg at ein ikkje klarar eller orker å seie det! Synes det blir for dumt! Eg synes Chris var eit merkeleg kallenamn attpåtil..

Oscar Alexander er langt, men sidan vi har så kort eit etternamn passa det best med to fornamn. Som skrive tidlegare bruker vi berre Oscar (som oftast).

Elisabeth er ikkje langt, og det er jo mange damer som heiter det i dag. Synes det er utruleg merkeleg at dei på daud og liv må finne kallenamn på unga.

Burde eg seie ifrå? Korleis gå fram? Synes det eigentleg er litt flaut. Eg må verkje ein smule rar sjølv.

Ville snakket med styrer/daglig leder eller pedagogisk leder på gruppa. Hadde valgt den av de jeg trodde ville høre mest etter. Så lenge du tar det opp på en rolig måte, så må jo det gå fint. Ikke et sært ønske du har akkurat.

Enig, ville tatt opp dette med ledelsen. Bør kunne forvente at ansatte ved barnehage/skole bruker barnas navn, og disse fornavnene var jo ikke spesielt vanskelige. Og spesielt om noen hadde gått og kalt jenta mi Chris! At barna selv bruker kallenavn er en annen ting, men de ansatte bør ikke gjøre det.

Hmmm dette er jo litt vanskelig det skjønner jeg... man ønsker jo ikke fremstå som sær og spesiell heller....

Om det er slik at det er de andre barna som har "funnet" om kalle navna ville jeg syntes det var greit... Men jeg ville helt klart ikke funnet meg i at de voksne finner på kalle navn til unga mine fordi de ikke gidder og uttale hele navnet...Det er jo strengt tatt ikke demmes valg! Om barn har kallenavn hjemme i fra er jo saken grei, kalle navn er noe man skal få av kjente og kjære familiie eller venner.. Ikke bhg personalet... Ta det opp du... Ville jeg helt klart ha gjort!!

lykke til

Jeg forventer ikke at en bruker doble navn, og spesielt om det er mange stavelser. Mine gutter har også kallenavn, og det er litt ute av min kontroll føler jeg. En kan liksom ikke bestemme det helt. De burde bruke første navnet om dere ber om det. Mine barn fikk kallenavn fordi de andre barna ikke uttalte det riktig, og eldstemann har det fortsatt.

Mulig jeg er særere enn deg, men dette hadde jeg aldri funnet meg i...

En ting som andre sa her, er navn barn finner på, men de voksne har å kalle barnet det dere ber om...

Jeg har selv dobbeltnavn og har kjempet "hele livet" for å bruke begge. Den kampen tapte jeg glatt hele grunnskolen, men som voksen sier jeg i fra.

Annonse

Eg bryr meg fint lite om kva folk meiner om meg, og eg synes nesten det er ei bra ting å være sær iblandt. Takkar mykje for gode svar, gjekk til pedagogisk leder i dag tidleg og fortalde korleis situasjonen er..

Understreka for ho at det ikkje er noko særleg stort problem, men at eg helst ville foretrekke at dei brukte henholdsvis Oscar og Elisabeth, om dei ikkje "klarte" å seie heile Oscar Alexander, og det er heilt greitt. Namnet er jo trass alt langt..

Ped. leder blei litt overraska, og ho forsvara sei med å seie at det var ein ung mann på avdelinga, ein assistent, som hadde gått inn for å kalle dei "Elli" og "Alex".. Han meinte det berre var morosamt.. Og han kalde visstnok ei Caroline for Caro også..

Men ho skulle seie i frå og bevisst bruke Oscar (evt. berre Alexander) og Elisabeth. Og det var ikkje noko problem..

Muleg eg er sær, men ja.. Får se kva som skjer vidare..

snodig av barnehagen vil jeg si.... Så lenge de bruker første navnet så er ikke det noe vanskeligere å bruke enn andre sine navn ville jeg tro..

Må jo da bare fortelle om en meget snodig episode fra barnehagen til guttungen:

Han heter Terje, og det begynte en gutt med samme navn der. De voksne var da helt fortvilet på hvordan de skulle skille disse guttene, og fortalte meg at de vurderte å bruke kjennetegn ved guttene som tillegg til navnene..

Siden min gutt i en alder av 4 år er avhengig av briller, vurderte såkalte oppegående barnehagetanter å kalle min gutt brille-Terje!!!!!!

Eg ble mildt sagt forbanna, og fortalte at det ble bare uaktuelt, og grein gjorde jeg og med kroppen full av hormoner....

De ville altså påføre gutten et mobbe-navn som han kunne risikert å hatt ved seg til han ble voksen.... Og det er jo nettopp det vi er redde for vi foreldre, at barna våre skal bli mobbet:(

Puh, godt å få det ut!!!

"Brille-Terje"?? Den synes jeg virkelig var drøy. Her kan man lure på iq-nivået til de ansatte - latterlig! Terje A. f.eks. burde jo duge bra, eller store- og lille-Terje, dersom den ene var yngre enn den andre...

Er spent på hva slags kallenavn barna mine får jeg, tenker litt gjennom det på forhånd når jeg velger navn og. Der jeg kommer fra er det veldig vanlig med kallenavn, spesielt på gutter. Så og si alle har det. Til og med feil å kalle det kallenavn, heller kjælenavn. Det er bare en hyggelig gest, og ganske uunngåelig hvis barna har navn som er tungvindte for jevnaldrende å uttale. Men som sagt, her får de fleste kallenavn etter hvert uansett, om det er en forkortet variant av navnet, etternavnet eller i sammenheng med noe de har gjort. Ingen big deal, de heter jo det de heter.

• 2 uker senere...

Gutten vår Carosander blir kalt både Caro, lille fnugg, lille kylling og syvende far i huset, i barnehagen han går i. Synes det bare er koselig jeg da at de har kallenavn på ham. Selv om Caro gjerne er kallenavn for Caroline`r, så er det jo ingen tvil om at han ikke heter Caroline liksom. Synes kanskje du overreagerer litt jeg da, men det er bare min mening. Hvis det føles veldig feil for deg at de får kallenavn, så har du jo gjort det eneste riktige, å si fra på en ordentlig måte. Det meste løser seg da :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...