Gå til innhold

Mat for sensitive babymager - trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på seks uker som fullammes har de siste par ukene hatt magevondt flere kvelder. Frem til ca fire ukers alder tålte han alt - også rosenkål og slik, men nå virker det som han har blitt ganske sensitiv. Det er alltid på kvelden han får vondt, så jeg regner med det noe jeg har spist til middag de aktuelle dagene som er årsaken. Mistenker ikke at det er melk han ikke tåler, for stort sett er han veldig fornøyd.

Jeg er litt usikker på hva jeg skal være forsiktig med utover dette:

Reker

Druer

Sterkt krydret mat

Rosenkål, brokkoli og div. andre grønnsaker

Men hva med fet mat? For eksempel rømmegrøt? Og hva med sukkererter? Hva med julemiddagen?

Noen som har noen generelle eller konkrete råd?

Skrevet

du får nok litt igjen fordi du har vært uforsiktig..

mini tålte veldig lite i starten han og....

det jeg måtte passe meg for var igrunn d meste som jeg selv fikk luft i magen av, men han reagerte veldig på egg, nøtter, kraftig og tungtfordøyelig mat altså ting med fløyte og sånne ting, klubb (komle, raspeball eller hva dere kaller det tålte han vertfall ikke!!) kaker var ikke noe særlig d heller og vertfall ikke kransekake!!

men nå er han mye bedre han er 4mnd nå og jeg spiser omtrent alt, så d er nok bare for en periode...

kål bør du passe deg for så kålrabistabbe er nok ikke så lurt om du bruker d til julemiddagen.....brus er heller ikke det beste....

ble mange ting her...jeg levde bare på brødmat en stund, følte d var ingenting annet jeg kunne spise...

men d er lys i tunnelen..

lykke til:)

Skrevet

Tulla vår var veldig sensitiv frem til hun var ca 2 mnd, og jeg holdt meg unna:

jordbær

druer

eple

appelsin

fersk gjærbakst (som hveteboller etc, ikke brød)

sauser (inneholder ofte løk)

sterk mat

alt innenfor kål- og løkfamilien

brus og annen kullsyreholdig drikke

Det er hvertfall det jeg kom på nå. I tillegg tok jeg fenikkelkapsler eller fenikkelte, samt ammete hver dag. Jeg sluttet vel når snuppa var litt over 3 mnd. Nå spiser jeg litt av alt, men jeg holder meg ennå unna løk, kål og brus. Vet ikke om hun ville ha reagert på det nå, men bedre føre var. Jeg savner det ikke. :)

Når det gjelder julematen, så ville jeg ikke spist surkål eller kålrabistappe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...