Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #1 Skrevet 18. desember 2008 Jeg hadde i mange år et stort ønske om å ta sykepleien. Det var vanskelig å komme inn, jeg hadde barn og jeg kom aldri helt igang. Hver gang jeg traff noen som var sykepleier eller hørte om noen , ble jeg veldig oppmerksom på akkurat det. Jeg skulle så gjerne vært det selv, og så på en måte opp til yrkesgruppen. Etterhvert ble det min tur, jeg kom inn og gjennomførte studiet. Jeg var ganske stolt når jeg kunne si at jeg gikk sykepleien til folk. Idag, noen år etter, sitter jeg ikke helt igjen med samme stoltheten. Jeg føler det har vanna seg ut i en travel hverdag. Vel, klart jeg er glad jeg nådde målet, men lå å tenkte på dette her igår kveld, om andre ser på meg for eks med samme øyne? Hvordan tenker dere når en person er sykepleier?
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #2 Skrevet 18. desember 2008 Jeg anser sykepleie som en viktig jobb, men ikke slik at jeg ser spessielt opp til sykepleiere.Det er mange som gjør viktige jobber, sykepleiere skiller seg ikke spessielt ut sån sett.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #3 Skrevet 18. desember 2008 Ser ikke spesielt opp til sykepleiere, de gjør vel bare en vanlig jobb, som bussjåføren eller politimannen
lystige lerke Skrevet 18. desember 2008 #4 Skrevet 18. desember 2008 Tror ikke det er noen yrkesgrupper jeg ser verken opp eller ned på (med et mulig unntak av stylister av ymse slag, som jeg ikke ser spesielt opp på...), så jeg kan vel ikke si jeg ser opp på sykepleiere heller. Synes du fortsatt skal være godt fornøyd med deg selv jeg, som har nådd et viktig mål for deg!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 Jeg ser slett ikke opp til sykepleiere. Mangen av de sykepleierne jeg kjenner tror de er noe stort som vet alt og kan utrette mirakler.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #6 Skrevet 18. desember 2008 Nei jeg ser ikke opp til sykepleiere, men beundrer folk som jobber med å hjelpe andre, som feks sykepleiere, leger, lærere, støtteapparat rundt svake i samfunnet m.fl. Men du skal jo være stolt av å ha nådd målet ditt, det er det viktigste, ikke hva andre måtte mene om at du er sykepleier.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #7 Skrevet 18. desember 2008 Vi har ett samfunn idag hvor "alle" yrkesgrupper er veldig viktige.... Tenk om ingen ville jobbe i butikk, da hadde vi blitt sultne da Eller barnehagetanter, da kunne ingen være sykepleier Eller sykepleiere, da måtte de fleste syke bli stellt hjemme, og de som bor sammen med den syke kunne kansje ikke jobbe som brannmann og skolen som brandt ble aldri slukket....og barna våre...ja vi får håpe at de løp ut sammen med læreren som hadde ansvaret i timen....Som han igjen fikk tid til siden noen annen ville være bonde og dyrket maten som han må ha.....osv osv Men jeg syns sykepleiere gjør en utmerket jobb!!!! Vær stolt av deg selv du....det er jeg også selv om jeg er utdannet lærer...men jobber som dagmamma...siden barnehagedekningen er mangelfull...og vet du hva, dagbarnet mitt sin mamma er nettop sykepleier... og hjelper noen annen.... De jeg ser litt ned på er yrkesgrupper som jeg ikke ser viktigheten av som f.eks negldesignere... Ser ikke samme viktighet der som andre estetiske yrker som igjen kan være viktig for samfunnet.....
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #8 Skrevet 18. desember 2008 Jeg ser opp til mennesker for hvem de er og hva de gjør. At du har nådd dine mål tross en del motstand, er det jeg ser opp til, ikke yrket spesielt, men om du gjør en god jobb i yrket ditt.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #9 Skrevet 18. desember 2008 Hei! Jeg ser opp til deg, kjære kollega! Hilsen lege
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #10 Skrevet 18. desember 2008 jeg ser opp til sykepleiere, fordi de har en krevende hverdag, en hektisk jobb og gjør en kjempeinnsats for mennesker hver dag! Syns det står stor respekt av de som velger å utdanne seg til å jobbe med syke menensker hver dag, har selv jobbet som hjelpepleier gjennom ungdomstiden, og jeg ble rett og slett deppa av å se syke mennesker hver dag! Vet at det ikke er det samme, hjelpepleiere har jo ikke like mye ansvar og utdannelse som sykepleier, men jobben med syke mennesker er jo tilnærmet lik;) Jeg syns du burde være stolt av at du bidrar mye til samfunnet! De yrker vi aldri kommer til å ha for mye av er sykepleiere, hjelpepleiere, leger og lærere. Man kan ikke lage en robot til å gjøre disse tingene, det må være mennesker med i bildet! Hold hodet høyt og kos deg med tanken om at du er en støttespiller for at helsenorge skal gå rundt!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #11 Skrevet 18. desember 2008 De gjør en viktig jobb og det er en yrke jeg respekterer, men rent faglig ser jeg ikke opp til gruppa. Kanskje henger det sammen med alle jentene på vgs som skulle bli sykepleiere ikke hadde så mye i toppen.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #12 Skrevet 18. desember 2008 Mange av de jentene jeg gikk sammen med på videregående som var veldig flinke har blit sykepleiere i mer voksen alder. De studerte noe annet på universitetet først, psykologi grunnfag, statsvitensap, utviklingslære, sosiologi. Også ble de sykepleiere seinere. Jeg kjenner mange intelligente og skoleflinke sykepleiere. Ser ikke opp til arbeidsgruppen, men enkeltpersoner har fantastiske egenskaper og de ser jeg opp til.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #13 Skrevet 18. desember 2008 Før så jeg litt ned på dem, kontra min egen yrkesgruppe, men det har endret seg etter at begynte i en jobb der jeg omgås sykepleiere. De kan mye, har egentlig tenkt på dem som legens disipler, men det er jo ikke sant. En ting som er litt synd, er at alle de sykepleierene jeg snakker med har en litt overdrevet medisinsk fokus. Se litt på mennesket og, da, kanskje finnes andre problemer som ikke kan løses med medisiner..
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #14 Skrevet 18. desember 2008 jeg synes sykepleiere er mer kunnskapsrike enn det "samfunnet" har oppfattet...i dagens høyteknologiske samfunn kreves det faktisk en del i pappen å være sykepleier/fungere i jobben som sykepleier! Lege
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #15 Skrevet 18. desember 2008 Sykepleiere gjør en viktig jobb og er underbetalte mennesker, men jeg synes ikke de har noen spesiell status og jeg kan ikke si at jeg ser opp til dem.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #16 Skrevet 18. desember 2008 Det er vel hverken spesielt vanskelig å komme inn på sykepleierstudiet eller gjennomføre det, ikke tjener man spesielt bra heller, så kan vel ikke akkurat si at det er en statusjobb. Ser vel på det på linje om å være sekretær, førskolelærer ol.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #17 Skrevet 18. desember 2008 Haha, er det moro å svare på egne innlegg, liksomlegen? :-D
Guri Malla har to små Skrevet 18. desember 2008 #18 Skrevet 18. desember 2008 Ja jeg ser helt klart opp til sykepleiere, og andre yrkesgrupper, som gir så mye av seg selv hver dag! De sykepleierne jeg har møtt de siste årene i ulike sammenhenger har helt klart grunn til å være stolt av seg selv og sitt yrkesvalg. All ære!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #19 Skrevet 18. desember 2008 Om man er FLINK i jobben sin og alltid streber etter å forbedre seg ,- så gjør man en bra jobb... Om man har en jobb man liker og passer til så skal man drite i hva andre synes om den jobben.. Du hadde et mål, et ønske om å bli sykepleier og det har du greid. Ikke la andres holdninger påvirke deg hvis du ellers trives i arbeidet ditt. Om man velger å sitte i kasse på RIMI og være uten videre utdanning, så ære være de for det valget..Er jo litt avhengig av at det sitter noen akkurat der da...Og det er stor fosrkjell på service nivå fra kassadame til kassadame (eller mann...) Ikke alle gjør en like bra jobb. Slik er det innenfor alle stillinger og yrker..Noen gjør en bra jobb,- andre ikke... Ser ikke opp på en med 10årig høyskoleutdanning, toppsjef og styrelder i div selskap som tjener milliarder hvis denne personen ikke gjør en god jobb.... Da ser jeg mer opp til kassadama på rimi som har sittet der en mannsalder og gjør meg glad hver gang jeg handler hos henne )
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 18. desember 2008 #20 Skrevet 18. desember 2008 opp til og opp til.. hm.. jeg ser med forundring på sykepleiere. de har valgt et yrke som jeg selv aldri ville taklet.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #21 Skrevet 18. desember 2008 Jeg har det akkurat som deg! Har jobbet som sykepleier i snart 7 år, og sitter ikke helt igjen med den samme stolte følelsen av å være det. Har alltid sett opp til de som var sykepleiere og helt siden jeg var barn ville jeg bli sykepleier.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 18. desember 2008 #22 Skrevet 18. desember 2008 Om sykepleierne har status på en slik måte at de skal sees opp til, er det et stort paradoks at de henger med lønnsmessig (tyder på liten verdi som yrkesgruppe) og at ikke slitasje på kroppen (etter årevis med tunge løft) skal regnes som yrkesskader (tyder på mangel på respekt for individet og jobben som utføres av det). Noe å tenke på? Jeg er forøvrig sykepleier og trives godt som det. Hadde jeg ønsket å bli rik på penger, hadde jeg ikke valgt dette yrket. Det som er viktig for meg, er at de menneskene jeg får gleden av å kjenne gjennom jobben, føler seg sett, hørt og ivaretatt av meg. Å få stå med et menneske på sitt kanskje mest sårbare punkt i livet, er en gave som hjelper meg til å beholde perspektivet på hva som er viktig. Hilsen sykepleier som omtrent daglig skjelles ut, og ofte har blitt utsatt for fysisk vold, i forbindelse med jobben.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #23 Skrevet 18. desember 2008 Sykepleiere er enkelt å bli (lett studie) og en grei måte for folk med ikke så høye karakterer fra videregående å få seg høyskoleutdannelse på. Gikk to år på sykepleien før jeg fant ut at det nok ikke ga meg de helt store mentale utfordringene og overgikk derfor til tannlegestudiet. MEN at en så stor gruppe går så lenge på skolen for å tjene så lite er absolutt beundringsverdig, og jeg tar av meg hatten for alle drittjobbene de må utføre. Det er virkelig ikke alle som hadde orket det!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #24 Skrevet 18. desember 2008 Nei, det gjør jeg ikke. Trenger ikke å være noe skolelys for å komme inn på studiet akkurat. Mange tror at de kan veldig mye om både medisiner pg sykdommer, men det de kan er egentlig veldig begrenset, for studeiet er kun på høyskole, og det kan ikke sammenlignes med universitetsstudier som foer eksempel lege, farmasi og tannlege. Men at de gjør en fenomenal jobb når det gjelder pleie, stell og omsorg er det ingen tvil om.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #25 Skrevet 18. desember 2008 Jeg har møtt sykepleiere jeg ser opp til ja, fordi de er utrolige flinke, men ser ikke opp til selve yrkesgruppen mer enn andre yrkesgrupper. Synes selv det kommer an på hva den faglige personen gjør jeg. Har også møtt sykepleiere som får meg til å tro at det er et lett studie å svømme igjennom, men det ødelegger ikke for hele gruppa liksom. Det var akkurat den personen som ikek gjorde en god jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå