Gå til innhold

Hva er best mot huden??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vanntette tøybleier like ille som engangs? Trodde mye av poenget var at den IKKE skulle være tett jeg? Er det bedre å strikke ullbukse som man trekker over en lommebleie? Prøver å finne ut av tøybleie-kaoset før jeg begynner å bestille en hel masse! Er ute etter noe som ikke er klamt å ekkelt å ha på seg. Kom gjerne med tips til bra-tøybleie-kjøp =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe vits å ta ullbukse over en lommebleie. En lommebleie er allerede sikret mot lekkasjer pga. pul-stoffet i den. En ting som er bedre med tøybleier enn engangs (selv om også noen tøybleier er helt tette), er at engangsbleier suger vekk den naturlige fuktigheten fra huden, mens med tøy så holder huden seg litt fuktig hele tiden, noe som er mye bedre og man blir mindre sår.

Det som puster aller best av tøybleier er formsydde med ullbukse over, eller brettebleier med ullbukse over. Poenget er ikke at de ikke skal være tette, poenget er jo mest miljøet, og komforten til babyen.

Jeg kjøpte en 12 pack med Bum Genius lommebleier til startbruk, men har brukt mest brettebleier eller formsydde med ull over. Om natta har vi alltid brukt formsydde nettopp fordi det puster bedre og det blir for tett å sove med lommebleie i 12-14 timer i strekk.

Det er vanskelig å råde deg til å kjøpe noe, egentlig, men jeg ville ha kjøpt litt av hvert jeg. Formsydde til natta + ullbukser (hvis du ikke strikker selv, eller har en snill bestemor:) ), og brettebleier og lommebleier til dagbruk.

:)

Skrevet

Ahhh.. Har bestilt en formsydd og en lommebleie bare for å se hvordan de egentlig ser ut. Ser ut som om formsydde og brettebleier er det beste alternativet, såfremst de er laget av bambus og ikke bomull!?

Men, putter man rispapir i brette- og formsydde bleier??

Kan jeg finne oppskrifter på ullbukser noe sted?

Føler meg helt på jordet når det gjelder tøybleier, men man lærer vel fort regner jeg med!

Skrevet

Jeg kunne ingenting før jeg meldte meg inn på tettinntil - der får du vite alt og finner oppskrifter på bukser og til og med egne bleier du kan sy :)

Bambus suger vel opptil 60% mer væske enn bomull og jeg har bare formsydde i bambus.

Rispapir trenger du bare hvis barnet ditt har begynt med fast føde. Ellers er bæsjen så tynn før den tid at rispapiret ikke har noe virkning. Du bretter som regel rispapiret i to og legger det bare rett i bleia, uansett hvilken bleie du bruker. Og så kaster du bare rispapiret med bæsjen i do. Er det bare tisset på så kan det faktisk være med i vaskemskina et par ganger før det må kastes.

Men meld deg inn på tettinntil.no - anbefales :)

Det er MANGE forum der, men under "FORUM" så kan du scrolle deg ned til Tøybleieprat. Man må melde seg inn i det forumet først, det kan du gjøre fra Kontrollpanel. (Husker ikke helt hvordan - spør meg igjen om du ikke finner det ut).

Skrevet

"Tette" tøybleier er uansett ikke så tett som engangs. De slipper ikke gjennom væske, men de slipper til mer luft!

Vi bruker lommebleier (med pul) på dagtid og formsydde med ull på natt. Har veldig sjelden problemer med rødhet og sårhet (som vi hadde en del av da ungene brukte engangs). De fleste lommebleier har fleece inn mot huden. Dette leder væsken vekk fra huden, så overflaten kjennes ganske tørr ut. Til formsydde og brettebleier går det an å få kjøpt separate fleeceinnlegg hvis du får problemer med fuktig hud. Men vanligvis så holder det å legge inn et ekstra innlegg i bleien...

Inne på tettinntil (registrer deg først) så går du inn på kontrollpanel - Brukers kontrollpanel. I menyen til venstre scroller du ned til Forskjellig - Group Memberships. Der velger du Tøybleiesnakk - bli med i gruppen. Pga måten forumsidene er laget (fra produsentene, ikke drifterne) så må du skrive en begrunnelse. Her holder det å si at du er interessert i tøybleier.

Moderator pleier å godkjenne nye medlemmer minst en gang for dagen, ofte to, så du får tilgang i løpet av et døgn vanligvis.

Velkommen inn :)

Skrevet

I går fikk jeg våre to første tøybleier i posten! =) En ting jeg lurer på.. Skal innlegget i lommebleia legges inni bleia? Og det er jo ikke no å feste det i, vil ikke det krølle seg og vri seg inni der?

Skrevet

Jeg har enda ikke opplevd at inlegget har krøllet seg inne i bleien.

Enkleste måten å føre det inn i lommen på er følgende. Hold hånden rett ut med håndflaten opp. Legg innlegget oppå armen, hold fast i enden (tenk servitør). Så fører du armen med innlegget inn i lommen på bleien, og trekker armen forsiktig ut igjen. Da unngår du krøll og vridninger :)

Skal du legge i flere innlegg, så stabler du dem på armen først, og fører dem samlet inn i bleien.

Lykke til :)

Skrevet

Vi bruker stort sett bare lommebleier på mini, nå også på natt... Når vi burkte engangs var han mye sår og rød på stumpen. Nå er han ikke det lenger, så ergo trekker jeg konklusjonen at selv "tette" tb er bedre enn engangs. -Jeg tenker også litt på alle kjemikaliene, -de finnes ikke i tøybleiene...

Skrevet

Tenkte jeg bare skulle si at PUL (det som er på utsiden av lommebleiene) er en form for laminert tekstil. Det er ikke like tett som plast. Noen barn har ingen problemer med å bruke lommebleier døgnet rundt. Jeg synes personlig det er greit å bruke "luftige" løsninger på natta sånn at huden får ordentlig godt med luft til, men vi har brukt lommebleier døgnet rundt på ferie uten problemer.

Det som er best for huden er veldig individuellt. Noen barn blir såre av pampers, mens andre tåler ikke libero. Noen barn tåler ikke syntet mot huden (fleece eller suedecloth), mens andre tåler ikke at huden er fuktig. Her må man bare prøve seg frem. Dersom man velger bleier med naturmaterialer mot huden er det viktig å passe på at huden ikke blir våt. Huden tåler å være fuktig over tid (ihvertfall dersom man aldri har brukt engangs), men den tåler ikke å ha klissvåt bleie mot seg over tid. Da blir man sår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...