Gå til innhold

Hjeeelp!!Trenger hjelp ang barnehage tilvenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal jeg stille et dumt spm,men når dere var til tilvenning i barnehagen og ungen skrek når dere gikk,sa dere hade da?Brukte dere litt tid på å si hade eller bare gikk dere?

Føler at de i barnehagen nesten dytter meg ut døra,så jeg får ikke sagt hade til henne og det gnager meg skikkelig.Er jeg bare super teit??

Skrevet

Det er faktisk opp til deg å bestemme! JEg sier alltid skikkelig hadet. Men det er viktig å ikke la det trekke ut i tid, og det er viktig å være glad og positiv (ikke vise barnet at det er vondt å gå, da kan det bli verre for barnet).

Skrevet

Det må være forferdelig vondt å gå fra barnet sitt når det hylgråter. Det tror jeg ikke at jeg hadde klart jeg. Jeg har alltid tatt følelsene til datteren min veldig på alvor og latt henne få god tid på å vende seg til nye situasjoner og rutiner. Jeg synes ikke noe om skrikekurer og mener at når barn skriker så er det fordi de har sterke meninger om saken. Selvfølgelig kan de ikke alltid få det som de vil og noen ganger skriker de uansett hva man gjør da, men likevel synes jeg det er viktig å huske på at gråt og skrik er deres måte å si i fra på. jeg tror at en ungen som hyler når mamma går prøver å si at den er ikke klar ennå eller trygg nok. Selvom den har det fint i bhg. Kanskje trenger den bare at mamma er der i 10-12 minutter til leken er i gang? 3 dagers tilvenning som bhg har er ikke mye for et lite barn som får hverdagen snudd på hodet og skal bli kjent med en hel flokk av barn og voksne.....

Ikke vær så pedagogiske og korrekte bestandig, lytt litt til mammahjertet og barnets stemme også!

Skrevet

Hvis du føler det er feil at du ikke får sagt hade til henne må du bare stoppe opp og si skikkelig hade, det er du som er mamman hennes og veit best hva hennes behov er også.

Det jeg har erfaring med fra jeg jobbet i bhg er at barnet godtar bedre at mor eller far reiser dersom de er forberedt på det, er værre hvis de leker også har plutselig mamma eller pappa forsvunnet uten en forklaring (som å si hade, nå reiser jeg, ser deg i ettermiddag.....)

Det kunne hende barna gråt når mor/far reiste selv med forklaring, men de sluttet fort fordi de visste hva som skjedde! Barna til de som sneik seg ut skreik mer fordi de lette etter foreldra sine.

Men også viktig at det å si hade ikke strekkes for lenge ut.

Viktigeste er vel at det blir forutsigbart for barnet!

Synd at du skal føle deg presset til å reise uten å si hade når det er det du føler for!

Skrevet

jeg jobber i bhg selv. jeg ser de foreldrene som har barn som gråter kjempe masse når foreldrene sier hade og går. derfor har de sluttet å si hade og sniker seg ut når barna ikke ser det.

barna blir utrolig usikre når man går uten å si hade! si alltid hade når du skal gå

MEN når du har sagt hade så må du gå med engang.

si hade lever barnet til en av de ansatte å gå ut av bhg.. det er utrolig trist (jeg må gjøre det selv og) men det går veldig fort over når foreldrene er gått.

Skrevet

Det er ikke noe god følelse å gå når barnet ditt hylskriker.

Men det beste er faktisk å si hade en gang, å så gå. Ikke gjør noen stor deal ut av at ungen gråter. Ikke si stakars og nøl på å dra. Da føler ungen din usikkerhet, og blir enda mer usikker og redd :)

Har hatt dette problemet før, men da med andre unger (har jobbet i bhg). Jeg gjorde aldri noen stor deal ut av at jeg skulle dra ifra min lille tass i bhg, å med han gikk det bare fint :) noen få ganger har han grått da jeg dro, men tullet det bare bort å sa hade, å gikk :) visst man er usikker, så kan man jo alltids ringe bhg etter en halvtime, for å høre hvordan det går. men IKKE vis din usikkerhet overfor barnet!

Skrevet

Jer merker faktisk på min gutt på ett år at til lenger jeg er der når jeg skal levere han til mer skriker han. Om jeg sier hade, gir han en klem og så går med en gang så går det mye bedre enn om jeg først begynner å leke litt med han før jeg sier hade. I bhg vår sier de ansatte at vi alltid skal si hade, men skal da gå med en gang. Der er et vindu fra garderoben og inn til avdelingen så da kan jeg se inn til gutten etter at jeg har tatt på meg skoene igjen, og da her han faktisk alltid sluttet å skrike. Er bare med det samme han ser at jeg går.

Skrevet

Vi bruker mye tid på kvelden og på morgenen på å snakke om at hun skal i barnehagen. Fokusere på det hun liker der: "I morgen skal du i barnehagen. Da skal du få leke med bilen. Også skal du møte XX. Og huske ute." Vi har også tatt bilder av henne i barnehagen og da særlig sammen med primærkontakten som vi ser på sammen på kvelden. Det har funket kjempebra! Og ja, vi sier alltid hadet når vi går. Men skulle det mot formodning bli tårer etter at du har sagt hadet må du bare fortsette å gå og heller ringe etter en halvtime. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...