Gå til innhold

Hvordan visste dere at fødselen var i gang???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle lage en liten tråd her inne....

Min fødsel startet veldig forsiktig..

Jeg holdt på mandag 15.september med litt vondt i ryggen å litt mageknip etter mamma hadde lagt fårikål.Jeg følte jeg måtte på do å bæsje hele kvelden men ingenting kom ut. Natt til tirsdag 16.september sov jeg hele natta uten å våkne(over 7 timer i strekk,hadde ikke skjedd på 2 mnd).

Vi skulle uansett på kontroll 16.september kl.08.30 å da hadde takene begyndt å bli litt vonde..Gav beskjed til jordmor at jeg ville bli fort ferdig så jeg kunne komme meg hjem å dusje å sove litt. Hun sjekket meg å sa: Du skal på føden,her er det 3 cm åpning.

Riene begyndte aktivt kl.13.09 å hun var ute kl.18.33

Jeg har vært vant med falske rier å kynnere siden uke 30 så jeg trodde ikke noe var i gang før vi kom ned på føden.

Har du hatt noen sikre tegn på at noe er i gang???

Skrevet

Jeg var veldig usikker. Alle sa før fødselen at jeg ikke kom til å være i tvil når riene kom, men jeg satt i bryllup med 5 leger rundt meg og ingen trodde det var rier da jeg fikk litt mageknip. :) Etter desserten tok vi tiden på mageknipet og da var det helt regelmessig 4 min mellom hvert tak. Siden det ikke var noe sted å hvile på festen "trosset" vi jordmorens anbefaling om å bli hjemme og vente en liten stund til og kjørte en time til sykehuset. Vel framme var det 9cm åpning og de rakk så vidt å vaske fødestua før jeg var i gang! Ganske skummelt der og da, for jeg følte meg ikke så forbredt.

Tilsammen tok det 5 timer fra første mageknip til bebbisen var ute, og ca 3 timer fra vi skjønte det måtte være veer. Jeg synes slett ikke det var så lett å skjønne det jeg, for riene kjentes ganske like ut som vanlig masrier som jeg hadde hatt i 2 uker alt!

Skrevet

Våknet kl 03 om natta av smårier med en halvtimes mellomrom, lå og kjente på de til kl 05 og vekket mannnen "jeg tror jeg har rier!" og sendte han på jobb, tok 2 paracet og la meg igjen (2 uker før termin så trodde ikke jeg skulle føde ennå).

Våknet igjen kl 09, gikk på do.. ooog: der var slimproppen gitt! Måtte ut en tur så bikkja fikk bæsje, beit tennene sammen, trossa 3 rier ute på tur, hjem og dusje, ringe føden "eh... tror kanskje jeg har rier jeg..?" Bare kom når du vil, du er i fødsel kjære! sa de.. Hva? Fødsel - jeg? Nå??

Var innom min jm på vei til sykehuset, hun konstaterte 7 cm, som var blitt til 8 cm ved ankomst. 2 timer på fødestua med lystgassen ved min side, og ut kom verdens skjønneste bittelille jente, knappe 12 timer etter første tegn på at noe skulle skje :)

Skrevet

med meg begynte det med mandag 4. august hadde jeg litt blod i trusa, og tenkte at det kanskje var noe på gang. sendte mld til samboer som svar på jobb at det kanskje kom til å skje noe snart forhåpentligvis! dagen gikk med vasking av leilighet. la oss kl 23, men jeg fikk ikke sove pga kynnere, rundt midnatt stod jeg opp for jeg greide ikke ligge stille lengre.. ringte etterhvert til føden for å høre hva de sa siden smertene kom veldig regelmessig, var vonde og det var over en time til sykehuset! de sa jeg barre skulle komme men skulle ta det med ro og ikke stresse. kl 14 5. august hadde jeg fått 8 cm så jordmora ville ta vannet på meg. etter vannet ble tatt stoppet det hele opp og jeg var plutselig nede i 4 cm!! måtte på med drypp, da ble det fart på sakene og jeg supa lystgass til den store gullmedaljen... snuppa kom 20.41 :) fra jeg fikk drypp til hun var ute gikk det 3 timer:)

Følte kanskje at det var noe på gang den dagen, jeg greide ikke sitte stille uansett hvor vondt bekkenet var, ville heller vaske ja!!! kanskje det var et tegn på at nor skulle skje..?!:P

livet er virkelig herlig som mamma!!! gleder meg stort til jul:D:D

Skrevet

Våknet kl 03 om natta og hadde litt vondt i magen.Gikk på do og det kom en del brunt utflod ut.Gikk å la meg men fikk ikke sove.Riene var korte(20-.30 sekunder)men kom hvert 5 min.Hadde time til legen kl 11.Han sjekket åpning og den var 4 cm.Men forsatt korte rier.Dro hjem og pakket bagen.Kom på sykehuset kl 13.Jordmora sa at du har 4 cm åpning så dette kan ta litt tid.Mannen min gikk på kantinen kl 1345 for å spise.Etter han gikk ble riene veldig vonde og jordmora prøvde å sette ett sånn bånd over magen som føler riene men jeg klarte ikke å ligge på ryggen.Etter 3 vonde rier kom press riene.Nå kommer babyen sa jeg.Jordmora dro av meg buksa og trusa.HUn sprang rundt i rommet.Åpnet døra og fikk tak i en barnepleier.Akkurat nåt hodet stod i åpningen kom mannen min ruslende inn.Hadde god tid han.trodde han iallefall :-).kl 1415 var gutten ute.3900 g og 54 cm.Litt over en time tok etter vi kom på sykehuset.Hadde godt kunnet født hjemme eller i bilen for jeg hadde ikke skikkelige rier før 5 min før pressriene kom.De riene før det var vonde ja men ikke så ille at jeg ikke klarte å snakke under dem

Skrevet

Skjønte egentlig aldri at fødselen var skikkelig i gang..

Våknet 5.30 av noe ubehagelig, trodde jeg måtte skikkelig tisse, men det kom ingenting, så la meg igjen, og da kom det rare magevondtet igjen, men tenkte ikke så mye mer over det og prøvde å sove litt til. men så begynte det å gjøre vondt å ligge, så jeg sto opp litt over 6. Sendte mld til mamma (som skulle passe sønnen min) og sa at noe kanskje kom til å skje i løpet av dagen. Hun ringte meg å ba meg ringe føden fort som mulig å få hjem samboer. Jeg hadde jo ikke særlig vondt, men ringte føden som sa jeg kunne ordne litt hjemme, så kunne jeg ta en tur litt senere. Samboer kom hjem litt over 7 og vi dro på føden. Mamma var så stresset for å få oss dit, men jeg hadde fortsatt ikke vondt, og ingen regelmessige vondter, så var helt sikker på at vi kom til å bli sendt hjem. Når vi kom på føden litt før 8 hadde jeg 6 cm åpning og to min senere gikk vannet og pressriene kom. 8.20 var jenta ute, uten særlig vondt :)

Flaks at mamma maste sånn på at vi skulle dra da :)

Skrevet

Kan fortelle om min 4. fødsel da:-) Alle sier jo at rier kan man ikka ta feil av. Etter tre fødsler....de to siste på under to timer...var jeg selvsagt enig.

Så feil man kan ta! Våknet av kynnere 3 natten på rad. Hadde ikke opplev dette de 3 forrige svangerskapene. Ikke vonde, men fikk likevel ikke sove.

Stod opp og bestemte meg for å pakke resten av føde baggen. "Kynnerene" kom med 4 min. mellomrom. Deretter 6, 8, 10, 12, 16 min. La sammen klær og vasket opp. Ringte føden og lurte på om fødselen kunne være i gang. Ingen slimpropp eller blod i sikte. De tvilte på dette..

Klokken 07.00 satt jeg ganske lei i stuen. Bestemte meg for å ringe jm og be henne undersøke meg.

08.00 konstanterte hun 8 cm. åpning! Hadde ikke hatt vont i det hele. Stod og leste ukeblad mens jeg ventet på ambulansen. Og snakket meg gjennom riene:-)

Synes hele fødselen var merkelig. Hadde tre pressrier, og det var det verste med hele fødselen.

Skrevet

Første fødselen min starta med litt blod...så kom riene 5 timer seinere...men gjekk enda 23 timer til ho var født

Fødsel nr 2 starta med rier kl 3 om natta....var født 5.5 time seinere...

Fødsel nr 3 stata og med rier kl 3 om natta.,,,og var født 6 timer og 45 minutt seinere...Har tatt vatnet med alle 3 for å få fortgang i da....!!

Skrevet

Men förstemann starta det med at slimproppen gikk. 8 timer senere kom riene, og 16 timer etter det ble snella födt :)

Med andremann startet det med rier. 12 timer senere kom hun :)

Skrevet

Hadde hatt harde kynnere i 1 mnd. før fødselen, men på DAGEN hun ble født skjønte jeg ikke at jeg hadde hatt tegn hele dagen. Ser det først nå i ettertid.

Min lille frøken skulle komme med planlagt ks den. 5 august pga smalt bekken og hastesnitt med førstemann.

Den 4. august hadde jeg sønnen min hjemme. Var skikkelig irritabel den dagen og mye mageknip. Gikk å småkranglet med 2-åringen hele dagen og prøvde å ta meg i sammen.

Leverte sønnen min hos moren min siden vi skulle tidlig inn på sykehuset dagen etter.

Sambo og jeg skulle ha den siste kosedagen før vi ble 2-barnsforeldre.

Kom hjem etter å ha levert sønnen min. Vi skulle ut og spise og se en film. Samboeren min brukte kollosalt lang tid på å gjøre seg klar. Jeg hadde mageknip og var irritabel og ville bare få i meg noe mat. Kinoen skulle begynne kl. 21 og vi kom oss endelig til resturanten kl. 19.30.

Mens vi spiste ringte de fra sykehuset og informerte meg om at jeg skulle møte kl. 07 dagen etter, ks skulle bli tatt kl. 08.

Vi kom oss på kinoen og jeg hadde begnynt å få skikkelig problemer med magen. Sterk mageknip og masse luft. Vi satte oss ned. Måtte reise meg et par ganger for å slippe folk forbi. Etter hvert følte jeg meg så stinn, følte at jeg ikke kom til å klare å reise meg flere ganger, og da kom det selvfølgelig noen flere som vi måtte slippe forbi. Ble stående, siden jeg følte at hvis jeg måtte reise meg en gang til, så kom hele magen min til å revne.

I det filmen skulle begynne satte jeg meg ned, og poff......der gikk vannet!!! (og det var sååååååååå deilig, trykket ble borte). Også begynte riene og hagle på.

Ringte tilbake på føden akkurat 1 time etter at de hadde ringt meg. Jenta ble tatt med ks kl 23.38 den 4. august istedet for kl. 08 den 5. august : )

Har lurt litt på i ettertid på hvor mange cm. jeg hadde siden jeg hadde hatt smerter hele dagen.

Skrevet

Gikk i to døgn med rier som kom og gikk med jevne og ujevne mellomrom, da de plutselig ble mer rytmiske med 8 minutter mellom skjønte jeg at det kunne bli fødsel. Trodde jeg hadde goooood tid, jordmor hadde sagt jeg skulle ha 3 rier på 10 minutter før jeg dro til sykehuset, Plutselig svitsjet det over fra 8 min mellom til 2 min mellom. Flaks at jeg bor så nært sykehuset - var vel på sykehuset i 50 minutter før jenta var ute.Hadde full åpning da jeg kom inn og hun hadde skrudd seg ned i bekkenet.

Nå i etterkant tenker jeg at jeg burde forstått at det jeg trodde var en kjempeurolig bebbis i magen faktisk var en bebbis på vei til å skru seg ut...

Skrevet

Vannet gikk, og 2,5 timer etter var knerten ute. Kjente ingenting før, men var ikke i tvil når det først var i gang. Gikk alt for fort, hadde kraftige rier rett etter vannet gikk. Håper faktisk at neste fødsel ikke blir så intens og stressende

Skrevet

Veeel - jeg ble igangsatt - endte med haste-ks....

Skrevet

Jeg viste ingen ting før pressria kom. Takk gud for at jeg var innlagt med høyt blodtrykk. Hvis ikke hadde samboeren måtte tatt imot. Gruer meg nå til neste unge.

Skrevet

Startet med sex! Så kom kynnere. Så kom mer regelmessige kynnere. Så begynte "kynnerene" å gjøre vondt og bli enda mer regelmessig, og da skjønte jeg at det var rier. 14 timer senere kom Matilde :-)

Skrevet

veldig svaaaake rier, så gikk vannet kl 23:20, svake rier fortsatte, dro inn til fødeavd. var inne der 1 min på 12...så kom de "ekte"riene, de startet ca halv 1 om natta, og da følte jeg at hele underlivet mitt løsna, jeg følte jeg gikk i stykker... d var grusomt, tårene bare trillet... visste ikke hvor jg skulle gjøre meg av.. og kl 05:43 var hun ute, gullet mitt=)

Skrevet

kom forresten en slimpropp tidligere på den kvelden...og en slimpropp 2 dager før der igjen også...

Skrevet

Min fødsel kom som ett sjokk på meg, da jeg våknet og måtte på do, klokken 0600 om morgenen, 5 uker før termin!! Kom meg til trappen og da flommet det bare vann ned på gulvet!! :P Så diden jeg var så tidlig så måtte jeg på KK med en gang og det gikk jeg og ventet på rier. Da klokken var halv fire ba jeg om to parscet, det begynnte å bli litt ubehaglig! Så kom legen og skulle undersøke meg! 7 cm åpning og seteleie ble oppdaget!! Rett på føden og inn med anestesi legen! :D Epeidural er min venn!! :) Ikke at det gjor så vont eller noe, men med seteleie og 5 uker for tidlig hadde jeg ikke noe valg tilfelle keisersnitt!! Men ut kom gullet etter noen få trykk, tre minutter på elleve om kvelen, så min fødsel var ganske kjapp egentlig!! :) Har ikke noe tidsperspektiv om den dagen i det hele tatt! :P

Skrevet

Jeg skjønte det da jordmor sa: "nå ha vi koblet deg opp på drypp så da burde du få rier i løpet av noen minutter" ;-)

Var da 15. dager på overtid ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...