Gå til innhold

Hvor står det at kommunalt ansatte ikke har lov å ta i mot gaver???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar imot en juleblomst eller noe annet de foresatte har kjøpt til meg for å vise at de setter pris på jobben jeg gjør som lærer. Er jeg kriminell, da? Leste her et sted at det var ulovlig, nemlig, og nå lurer jeg på hvor vedkommende har det fra.

Fortsetter under...

Skrevet

Offentlig ansatte skal ikke ta i mot gaver over en viss verdi, med tanke på bestikkelser. At man får en blomst som lærer, eller en pose twist er vel neppe det loven er siktet inn på, men dyre ting som smøring. Feks kan du ikke gi mannen på teknisk etat en ny bil for at din søknad skal bli kjappere behandlet enn andres.

Skrevet

Det gjelder gaver over 200,-.

Skrevet

Åja over 200 ja hehe nei da trenger jeg ikke være bekymret. Konfekten kostet 167, godt jeg ikke kjøpte den største kong håkon konfekten da. Den kosta nemlig 229 hehe.

Bestikkelser ja.. den tenkte jeg ikke på.

Skrevet

Men altså. Man kjøper jo ikke en gave for å smiske eller for at dem skal like mitt barn best. Jeg gjør det for å vise at jeg setter pris på dem.

Skrevet

Offentlig ansatte i staten har ifølge tjenestemannslovens paragraf 20 ikke lov til å motta gaver som er egnet eller ment til å påvirke hennes eller hans "tjenestlige handlinger".

Det er ikke fastsatt noen verdi, dette gjøres evt av kommunene selv.

Annonse

Skrevet

Hvor er dette nedtegnet? Diskusjonen her gikk ut på gaver til bhg-ansatte, og en mente at de ikke hadde lov å ta det i mot overhodet. gaven jeg fikk i dag, er dyrere enn 200. Er veldig interessert i hvor dette står nedfelt hen. Da må jo foresatte opplyses om det. men når alle spleiser, blir det jo ikke mye på hver. jeg synes det er meget hyggelig med et synlig bevis på at jobben men gjør blir verdsatt. Selv er jeg gjerne med på gave til de ansatte i barnehagen, for jeg setter veldig pris på dem!

Skrevet

Takk, Doppler! Da alle fortsette sin praksis! God jul!

Skrevet

Jeg bare spurte gubben her jeg, som er ansatt i kommunen :) Så her, i Trondheim Kommune, er verdien på gaven på max 200,- :)

Skrevet

Hehe... Du får kjøpe den til 229 kr, så får du ta ut noen biter da, slik at verdien kommer under 200 kr:-p

Mye rare regler altså..

Skrevet

Jaja, jeg hadde kjøpt et gavekort på 200 til hver + en Vahlronasjokolade til hver av de tre ansatte på avdelingen.

Betyr det at jeg har 3 stk Vahlronasjokolader jeg må spise i kveld? :-D

Skrevet

tjenestemannsloven gjelder bare statlig ansatte.

Kommunalt ansatte må vel eventuelt bli regulert av en annen lov.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...