Gå til innhold

dere som lager middag selv til de små (6,5 mnd) se hit:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva slags middag lager dere? hva kan man ha i? hun får middagsglass nå, men syns det er så grisete også setter det flekker på klærne, og det er jo billigere å lage middagen selv og...

og når det gjelder brødskive, hun har ikke fått tenner enda, men kan jeg prøve å gi litt fordi om? og hva slags pålegg eventuelt?

takker masse for svar:)

hilsen en som ikke kan dette...hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har såvidt begynt å lage mat til lillebror på 6 mnd. Laget av restene etter fiskeboller i hvit saus, moset med stavmikser og har fryst ned. Ellers kan man egentlig lage av det meste tenker jeg, sålenge det ikke er veldig sterk mat, med løk, kål osv.

Jeg venter med brødskive til han får til å tygge mer, gjerne rundt 8-9 mnd. Tenker greit pålegg er leverpostei, litt prim, kaviar. Jeg tar av skorpen i begynnelsen;)

Skrevet

Hei!

Du kan jo sjekke ut www.barnemat.com :)

lykke til!

Skrevet

Hei;)

Jeg har laget litt middag til lillemann på 7 mnd og det falt faktisk mer i smak enn de dumme middagsglassene! Helt enig med deg- setter flekker, dyrere og når du lager selv kan det jo bli rene vitaminbombene i forhold til det skvipet de har i glassene..

Jeg har laget noen posjoner med kun kokte poteter, gulrøtter, litt brokoli, og veldig lite kålrabi. Blandet det i blender og tilsatte litt LETTsaltet vann for smak og konsistens:)

Det får han noen ganger som eneste måltid, andre ganger ved siden av kjøttkaker/pølser eller annet vi har til middag.

Jeg har også laget noen posjoner med kjøtt. Da kokte jeg et stykke med rent svinekjøtt, blandet det med poteter, gulrøtter og brokoli. Dette laget jeg en brun saus med LITT salt, litt pepper og en liten bit brunost i(for å få litt smak).

Fisk skal vi jo vente litt med, men ellers kan du som Puselure sier bruke det meste:)

Tenk på "milde" grønnsaker, varier litt og bruk forskjellig typer kjøtt. Kyllingkjøttdeig er jo også mildt og godt;) Du kan også bruke ris eller pasta i stedenfor poteter;)

Ang brød har lillemann her fått det siden han var 5 mnd han! Begynte med at han fikk tygge på en skorpebit og venne seg til konsistens og smak. Nå får han små biter med leverpostei, makrell i tomat, kaviar, smør, prim... Går så fint atte;) Han har bare en liten tann så det blir sugd inn-he-he;)

Prøv deg frem og se ann hva minsten liker. Er ikke så mye mat som er farlig- går med på smak og behag! Bare pass på å ikke bruke for mye salt og et lite tips nr du skal lage middag- kok opp masse når du først setter i gang! Det ser gjerne mye ut mens du skreller og koker, men du kan bli overassket når du ser hvor få posjoner det blir..

Uansett lykke til:) He-he- ble langt det her!!

Skrevet

tusen takk for svar jenter:) er ikke bare bare det her å begynne med nye ting, men nå fikk jeg ihvertfall tips da.

Skrevet

Du kan jo se disse trådene.

http://www.dinbaby.com/forum/thread/138460353

http://www.dinbaby.com/forum/thread/5106465

http://www.barnemat.com/recipi_25.htm

De første er kanskje ca. det samme. Jeg har laget min egen "kokebok" etterhvert av alle oppskriftene jeg har funnet på nett. Har ikke fått prøvd så mye enda, gått mest i kylling(filet),potet, kålrabi, gulrot. Merket at han likte det bedre etterhvert som han ble vant til det, og kan jo variere mer etterhvert som han blir eldre. Hvis han virkelig ikke liker det så lurer jeg han litt ved å dyppe skjeen i litt fruktpure.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...