Gå til innhold

Litt dårlig samvittighet.. Hvordan aktiviserer dere og leker dere med 8-9 mnd gamle babyer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 8,5 mnd ca. Han reiser seg opp i sittende og stående. Hopper rundt og krabber rundt. Han er stort sett blid og fornøyd.

Før jeg fikk sønnen min hadde jeg absolutt ingen erfaring med babyer/barn, men man lærer jo etterhvert. Er ihvertfall innmari stolt av han.

Jeg er veldig dårlig på å synge sanger til han. Jeg kan ingen barnetekster, men nynner og laller litt på melodier osv. Han sier mamma og litt pappa. Men jeg ser og hører om babyer på denne alderen som kan klappe hender, vinke, vise hvor stor han er osv. Dette gjør ikke han.

Hvordan leker dere med babyen deres. Hva leker dere og synger dere? Kunne noen skrive ned noen tekster for meg? Kan halve bake kake, søte eller hva den heter, halve lille petter edderkopp osv.. Er litt flau over dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke opp de fleste sanger på internett for å finne tekstene. Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe en cd med barnesanger eller en sangbok. De fleste barn har stor glede av å bli sunget for/ sammen med. Syns ikke du skal være flau over det du ikke kan - du har god anledning til å gjøre noe med det:)

Forøvrig kan jeg ikke så mye om leker for denne aldersgruppa selv heller, for jenta mi er bare 3 mnd. Men jeg tror det er lurt å prate mye med dem, ellers er vel sånne leker der du skal putte gjenstander inn i mønster og ned i en boks, eller bankebrett fint?

Skrevet

Vi spiller barnemusikk. Vi leker mye på gulvet, går turer rundt i huset(hun elsker å gå) . Jeg synger, Noe jeg alltid har gjort.

Men hun leker også mye alene. Og koser seg:)

HUn blir 8 mnd

Skrevet

Kjøp Den Store Barnesangboka, der finner du alle de gode barnesangene. Jeg har sunget mye fra den.

Min gutt er 9 mnd, og jeg skal være ærlig, leker ikke så mye med han, men han leker så fint selv, eller leker ikke, bare kryper rundt og utforsker ting, reiser seg opp og plukker på ting, følger etter meg når jeg holder på med ting, drar ut skuffer ordner oppi dem (passer på at det ikke er noe skadelig oppi der). Ellers så tuller vi og tøyser litt, er sammen med andre babyer i samme alder etc. Jeg kunne ingen sanger før lillegutt ble født, men lærte etterhvert. Ellers er det viktig å prate masse, fortelle hva som skjer ved bleiskift og andre ting dere gjør sammen. Gå rundt å kikke på ting, bilder, kikket i speilet osv.

Skrevet

Hei! Du er jo villig til å lære- så ikke vær flau! Min er 9 mnd, skjønner godt hva du mener. På blikkboks.no finner du barnesanger, rim,regler og eventyr som lydfiler du/dere kan høre, synge og lære, du kan også lagre eller bestille cder.

Bøker med regler er også lurt. Vi leser bok sikkert tre ganger pr dag, nå gå det i en fra goboken med dyrelyder, og Molly-bøker med luker, samt "ta og føle"bøker der det er felter som er myke, ruglete osv- kjempespennende!

Det med å vise hvor store de er, klappe, vinke osv er artig å lære, vis han det maaange ganger mens du sier hva du gjør, gjør det sammen, ta armene hans og vink hadet til folk,, etterhvert gjør han det selv, og skryter dere da fortsetter han. Her demonstreres kunstene uoppfordret for å få skryt.

Ellers sitter jeg i gulvet sammen med han og leker, leier han så han får gå litt, tar han med på badet så han kan undersøke nye ting osv

å sånn går dagene :)

Skrevet

Vi er og en del på gulvet. Leser /ser i bok, lager dyrelyder når vi ser på det osv. Jeg kan bygge tårn av klosser og han raser ned igjen. Av og til bare ligger jeg på gulvet og han elsker å bruke meg som klatrestativ (min gutt er 10 mnd) Av og til tar jeg sit-ups hvor han ligger mellom bena mine. Hver gang jeg kommer opp, sier jeg BØØ! og han ler masse. Eller han kan "fly" på bena mine mens jeg holder ham i armene.

Ellers elsker han oppvaskemaskinen og pleier å få et lokk el. derfra til å leke med. På badet har vi en skuff som han åpner, og der er det mange kjekke ting å studere (bind, tampongesker, uåpnede tannbørster osv)

Ball er en fin leke. Hvis gutten din kan sitte, kan du sette deg foran ham og trille ballen fram og tilbake.

Ellers syng og dans med ham på armen. Snurr rundt osv.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for mange fine tips! Blitt litt mer inspirert nå på hva jeg kan gjøre sammen med han. Han er jo flink til å leke alene, men er gøy å kunne leke sammen samt lære han noe nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...