Gjest Skrevet 17. desember 2008 #1 Skrevet 17. desember 2008 Har dere tro på dette? Vet dere at det kreves ingen utdannelse, skolering eller serterfikat for å kunne kalle seg homeopat? Det vil si at hvem som helst kan kalle seg homeopat og ta betalt for "behandling". Tør dere stole på disse "terapeutene"? Lar dere dette være et tillegg til f.eks legetime, eller en erstatning? Jeg vet at dette sikkert skaper sinne hos noen, men jeg synes det er et viktig poeng. Det gjelder jo faktisk våre barns helse... Hva søker dere behandling for hos homeopaten? Hvilke behandlingstiltak eller "medisiner" har dere erfart at de deler ut eller anbefaler?
ble mamma 1.juli 08 Skrevet 17. desember 2008 #2 Skrevet 17. desember 2008 Hei! Først av alt så vil jeg si at det er fint at dette blir tatt opp. Det andre jeg vil si, som er kjempeviktig for alle dere som tar med barnet til homeopat, er at dere må gå inn på nettsiden til norske homeopaters landsforbund: http://www.nhl.no/ . Her finner dere liste over alle terapeuter som har en solid utdannelse. Dette fagforbundet kvalitetssikrer, det er kun de med en ordentlig utdannelse som får være medlem i forbundet. Er ikke den homeopaten du går til/vurderer å gå til medlem i nhl, så ikke gå dit! Dessverre er det som du skriver ingen krav til å kunne kalle seg homeopat, det er ingen beskyttet tittel. Men sjekker du listen på nhl.no, så er du sikret å komme til en kvalifisert homeopat, en god terapeut. Selv studerer jeg naturmedisin, deriblant homeopati, og synes det er veldig synd at noen velger å utnytte at tittelen ikke er beskyttet. Personlig har jeg veldig god erfaring med homeopati på meg selv, dyr og min datter (har bare prøvd det en gang ved spysyke, hun er fem måneder og har ikke vært noe mer syk). Om man lar det være en erstatning får være opp til hver enkelt, men det som da igjen er viktig: en kvalifisert homeopat vil si du skal gå til lege dersom dette er nødvendig, om du trenger utredning eller annen behandling i tillegg til homeopati. En homeopat kan i prinsippet behandle det meste av plager, men man må kanskje være litt mer tålmodig enn om man går til legen. En homeopatisk medisin stimulerer kroppen til å lege seg selv, og det er en prosess, og ikke bare en behandling som fjerner et symptom, men som tar tak i roten til at problemet oppstod. Men homeopati kan også bli brukt i akutte situasjoner, for eksempel før man rekker å komme seg til lege, men det krever litt kunnskap. En fin bok å ha hjemme når man har barn, er den som heter ”friske barn”, der får man god hjelp til ”småsyke” unger, om jeg kan kalle det det. Medisinen som en homeopat gir deg er en medisin tilpasset deg og det du kom for, og han har flere tusen midler å velge i. Du går på apoteket for å kjøpe middelet som homeopaten utskriver til deg (reseptfritt). Håper du fikk svar på litt av det du lurte på
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2008 #3 Skrevet 17. desember 2008 Viktig å gå til utdannet homeopat da! Og det er selvsagt litt forskjell på hvilke problemer en går med. Personlig ville jeg foreksempel ikke gått med akutte ting alla strep i halsen osv. Men ved mer kroniske plager som astma, sengeveting, stadige ørebetennelser etc. Har selv sett gode resultater av behandling av barn, og det beste av alt så kan det ikke skade å ta midlene:-)
Gjest Skrevet 17. desember 2008 #4 Skrevet 17. desember 2008 Hmmmm.... Det er veldig interessant å se at det er en slik positiv holdning til et område som mangler dokumentasjon. Mange vil sikkert påstå at det er dokumentert, men når jeg sier dokumentasjon mener jeg studier med tilstrekkelig størrelse og tyngde, og som hviler på de vitenskaplige spillereglene for hva som kan karakterisere en god studie. Jeg burde kanskje ikke nevne at jeg selv jobber innen skolemedisinen, men jeg gjør det likevel. Vi lærer vel en viss skepsis, men også forståelse, for naturmedisinen. Akkurat når det gjelder homeopati lærer vi at det er ren kvakksalveri, for å si det rett ut. Akupunktur, massasje, aromaterapi etc. lærer vi mer positive holdninger til. Hva folk vil behandle ungene sine med er jo opp til hver enkelt, og hva man velger å bruke penger på er jo også selvvalgt. Jeg synes i grunn det er greit så lenge det ikke erstatter skolemedisinen. Jeg tenker med skrekk og gru på sykdommer som kan få utvikle seg uten skikkelig behandling, dersom en utelukkende velger homeopati fremfor annen nødvendig behandling. Bare et tankekors for meg...
ble mamma 1.juli 08 Skrevet 17. desember 2008 #5 Skrevet 17. desember 2008 Jeg har ikke tenkt å diskutere dette så veldig, men det som er viktig er det vi har felles, enten man "hører til" skolemedisin eller naturmedisin: vi vil alle vårt barns beste, og vi handler ut i fra det vi mener er det beste for våre barn. Det er bra at det ikke bare er det ene eller det andre her i verden, og jeg synes vi skal være ydmyke for hverandres valg og behandlingsformer. Vi utfyller hverandre, og kan tilby folk et valg. Også får hver enkelt velge ut i fra det de vet, sine erfaringer og det de føler er rett for seg. Selv velger jeg naturmedisin fordi jeg har veldig positive erfaringer, og hva ulike studier måtte si er for meg ikke så viktig når jeg ser at folk og dyr blir friske og får en bedre helse. Det er jo det vi vil oppnå, enten vi er lege eller homeopat. =)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2008 #6 Skrevet 17. desember 2008 hehehehe bare hold dere unna dr. yppert i hommelvika
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2008 #7 Skrevet 18. desember 2008 Her har jeg stor tro på homeopati Jenta vår var syk i 3 mnd og legen gjorde ikke annet enn blodprøver, antibiotika, efedrin, hostesaft og øredråper. Som joda, hjalp litt der og da, men ikke på lang sikt. Vi kunne da virkelig ikke gå denne runddansen så jævli mange ganger? Så vi gikk til homeopat, som stilte oss mange mange sprøsmål og fant fram til en "medisin". Etter tre dager var virkningen helt fantastisk, og nå etter noen uker er hun en ny jente Har ikke hatt problemer i det hele tatt. Ved det minste hint om at problemene er på gang igjen får hun noen dråper og vips, borte vekk Fantastisk, sier jeg bare
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå