Gjest Skrevet 16. desember 2008 #1 Skrevet 16. desember 2008 Hvordan er det dette gjøres? Har fått høre at det er som om en bombe nesten skal sprekke inne i en når en får sprøytet kontrastvæske inn i seg. Er dette riktig? Hva slags medisiner/smertestillende får en?
*sommer* Skrevet 17. desember 2008 #2 Skrevet 17. desember 2008 Hei, jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med svar, men det hørtes veldig spennende ut å få foto av livmoren. Hva skal til for å få dette og hva kan man finne ut?
Kick80 Skrevet 17. desember 2008 #3 Skrevet 17. desember 2008 Jeg har sjekket egglederne mine, og det gjorde ganske vondt hos meg, men det er forskjellig fra person til person. De fleste synes at det går helt greit. Du får ingen smertestillende, men det lønner seg nok å ta et par Paracet på forhånd. Det er visst vondere dersom egglederen er tett. Det svir og føles som sterke menssmerter, men det er absolutt til å holde ut. Gyn sprøyter kontrastvæske inn i egglederne (gjennom livmortappen), og så sjekker han/hun om den renner fint igjennom, eller om egglederne er tette. Denne undersøkelsen kan også gjøres i forbindelse med lapraskopi (kikkhull av magen), og da får du narkose. Da sjekker de både egglederne og livmor og eggstokker (for å se etter endometriose og cyster etc). Det går an å gjøre dette med en annen væske enn kontrastvæske, men da må du til en privat gyn (f.eks. Smestadgynekologene), og det koster ganske mye. (Tror det heter ekkovist, eller noe liknende.) Fordelen da er at det gjør mindre vondt. Skal du til en slik undersøkelse? Det går helt sikkert bra! Det føles veldig bra etterpå å vite om alt er ok eller ikke. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå