Gå til innhold

Noen som vet vad morkakeprøve er? Kan man ta det i Norge?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, jeg vet det. Tok prøven på Ullevål.

Den tas bare når det er spesiell fare for avvik, tror jeg. Jeg fikk tilbud om den etter at det ble oppdaget alvorlige avvik på ultralyd. Selve prøven foregår vel omtrent som en fostervnnsprøve, de fører en nå inn i morkaken mens de følger med på ultralyd og henter ut vev som de kan analysere. Men dette er ikke noen alternativ du kan velge hvis det ikke er spesiell mistanke om sykdom eller avvik eller at du har opplevd lignende før.

Tror abortfaren er omtren den samme som med fostervannsprøve, den ligner vel i det hele tatt mye bortsett fra at morkakprøven kan tas tidligere enn FVP.

Hei.

Som sagt i forrige innlegg kan man få morkakeprøve og FVP i norge. Det lille jeg vet er i alle fall at man må være 38 år ved termin for å få det, eller selvfølgelig som også nevnt spesiell sykdom. Jeg selv har en diagnose som jeg ikke skulle tro kvalifiserte til morkakeprøve, men jeg fikk det allike vel.Jeg er da også 38 ved termin. Tror det viktigste er å uttrykke sin bekymring ovenfor legen for det er jo de som skriver henvisning til sykehuset.får du det innvilget er du først inne til samtale bare for ren informasjon ang prøvene. MKP tas mellom uke 11 og 13 hvis ikke jeg tar helt feil og FVP i uke 15. Fordelen med MKP er jo at man får tidligere greie på det hvis det skulle være noe galt. Jeg har også vært i Danmark for MKP og begge ganger gikk det helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...