Samsung123 Skrevet 16. desember 2008 #1 Skrevet 16. desember 2008 Jenta vår på 3år var hos en barneleg og skulle ta blodprøver, men så klarte sykesøstra å bomme på årene i begge armene. Jenta vår satt muse stille og var SÅÅÅ flink:-) Men så klarte de jo å rote det til! Fikk beskjed om å ta blodprøvene hos fastlegen, men med en gang hun kom med nål, så nekta jenta vår å sitte stille. Fikk også slikt bedøvelsesplaster på armen, men hun nektet helt. Det er snakk om 7 slike blodglass, så det er jo ikke så lett å holde henne fast så lenge heller. Går det ann å få noe til å berolige henne med før prøvene tas? Kunne alltids vært 2-3 mann for å holde henne, men jeg er redd for at hun kan komme til å få totalt legeskrekk etter en slik opplevelse. Har dere erfaringer med "vanskelige barn" og blodprøver?
Samsung123 Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #2 Skrevet 16. desember 2008 ............ingen med erfaringer å dele............?
Gjest Sekretøsa Skrevet 16. desember 2008 #3 Skrevet 16. desember 2008 Har ingen erfaringer selv, da begge unga har tatt blodprøver uten å mukke (men da var de mindre enn 3 år altså!!!) Vet bare at vi hadde en pasient i dag som ikke turte å ta blodprøver, og da var det snakk om å tvinge pas. ved bruk av makt, på en benk. Vet desverre ikke om det er noe mulighet for å få noe, men er hun såpass at det går ann å forklare fornuften ved bruk av embla-plaster da?
♥binna♥ Skrevet 16. desember 2008 #4 Skrevet 16. desember 2008 Gutten min har tatt ved både to og tre år. Emblaplaster er et must ja. Det er ikke enkelt å treffe slike små barneårer, min lille måtte også gjennom flere stikk før han fikk komme på barneklinikken -der traff hun på første forsøk gitt. Ville ikke gitt beroligende, hun vil jo være like våken uansett og blir bare litt sløvet. Lokk med premie etterpå, is, sjokolade hva som helst. Burde ikke bli nødvendig å holde henne, går an å snakke og forklare en treåring. Finn en attraktiv belønning, dette er jo ikke noe man gjør hver dag.
miss_chica Skrevet 16. desember 2008 #5 Skrevet 16. desember 2008 vi måtte desverre være tre stk som holdt han fast. de skulle ha 5 glass, og vi hadde ikke fått beskjed om sånn bedøvelsesplaster heller. han satt å hylte gjennom hele prosessen, men de som holdt han var veldig flinke. vi ble forresten sendt til fürst for å ta prøvene, fordi legesenteret ville ikke stikke han som var så liten.
jeg fant firkløvern Skrevet 16. desember 2008 #6 Skrevet 16. desember 2008 Joda, har faktisk mye erfaring med min sønn som nå er tre år. Han har tatt mange blodprøver, og det eneste vi har gjort er å holde han skikkelig fast. Det er ikke noe morsomt, men blodprøvene er viktig å få tatt.. Det har vært mye skriking, men når vi er ferdig får han mye ros og en overaskelse. Det er vanskelig å ta blodprøver på små barn, og derfor blir det ofte flere stikk.
Samsung123 Skrevet 16. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 16. desember 2008 Hun hadde emla-plaster på i dag, og vi forklarte at hun ikke skulle merke noen ting. Legen hadde en gave som hun skulle få viss hun var flink og satt stille og planen var at vi skulle ut å finne en prinsesseting som hun har ønsket seg lenge. Legen tok av henne plasteret og kløyp henne i armen, og hun kjente ingenting til det. Tror nok hun forstår at plasteret bedøver stikket. Men når hun først har satt seg noe i hodet, så blir det slik. Vi lokket og lurte, men ingenting hjalp. Så da er det meningen at vi må være flere voksne for å holde en stakkars 3åring for å ta disse prøvene? Er det ikke da bedre å få noe som kan sløve henne ned før prøvene tas? Er så redd for at hun skal få legeskrekk. Men må vi holde, så er jeg gjerne med på det altså.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå