Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg la inn et innlegg på skravlesiden om dette, men vet ikke om det kom fram pga dataproblemer.

Jeg tjener ganske mye mer enn 6 ganger grunnbeløpet. Har jeg mulighet til å kjøpe en forsikring slik at jeg kan få utbetalt full lønn ved en eventuelt framtidig permisjon? Mannen min tjener mindre enn meg, så han skal være hjemme deler av permisjonen, men jeg har lyst til å være hjemme hvertfall de første månedene..

Jeg finner ingen informasjon om dette på andre nettsider (nav), men jeg er sikker på at jeg har lest om en slik ordning et eller annet sted. Jeg er ikke selvstendig næringsdrivende, men vanlig lønnsmottaker.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139293960-foreldrepenger-mor-tjener-for-mye/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det finnes ikke. Og det var tidligere selvstendig næringsdrivende kunne tegne en tillegsforsikring slik at de kunne få 44 uker med 100%lønn og ikke kun 63%. Det trenger de ikke nå for etter 01.06.2008 får de 100% opp til 6G slik som andre arbeidere.

Det er ganske mange arbeidssteder som betaler ut over 6G til sine arbeidstakere spessielt private firmaer. Og dette er noe mange forhandler seg fram til når de tar en jobb. Så sjekk med sjefen din.

ok, takk for svar! det virket jo egentlig for godt til å være sant... jeg jobber i et lite firma, men vet at sjefen ikke er så veldig positiv i forhold til permisjoner. Jeg er også den eneste jenta der, så det er bare meg dette gjelder. Mennene har stort sett hjemmeværende koner. Vet ikke om jeg har lyst til å innvolvere sjefen i barneplanene nå, redd han skal nekte meg bonuser og opsjoner jeg har blitt lovet.

Men uansett, det er vel bare å sette i gang å spare:)

• 3 uker senere...

Dette vet jeg veldig lite om, bortsett fra det jeg fikk høre at en venninne som er lege. Hun sa at på grunn av at arbeidgiver må (?) betale mellomlegget når kvinnen tjener over 6G, noe leger gjerne gjør, har det hendt at sykehus har sørget for at kvinnen mister jobben når de går ut i svangerskap. Det er utstrakt bruk av vikariater i helsevesenet, og da er det lett for sykehuset å være sleipe og "tilfeldigvis" ikke forlenge vikariatet ved fødselspermisjon.

Det hører med til historien at de som har gått til sak mot sykehuset i slike tilfeller, har vunnet fram. Men sykehusene fortsetter sin frekke praksis, for å spare penger, og satser på at folk ikke orker å lage bråk.

Jeg er ikke sikker på hvilke sykehus dette gjelder, men vet jo at de fleste sykehus nå har som fremste mål å spare penger (etter at de ble organisert etter fortaksmodellen), og at de kan være ganske rå i denne prosessen.

Ikke meninga å skremme noen, og som sagt, dette er litt vage tredjehåndskunnskaper, og ingen fasit. Bare ment som et lite innlegg for å bidra med min temmelig mangelfulle kunnskap om emnet..:)

Jeg er forresten slett ikke sikker på om arbeidsgiver MÅ betale mellomlegget heller, eller hva som er reglene for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...