Gå til innhold

8 mnd. Hva kan (eller kunne) ditt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må ærlig innrømme at jeg stresser litt. Ser så mange rundt meg som er kommet så mye lenger. Plager meg litt, selv om jeg vet at alle er forskjellige, og det er ingenting å tenke på.

Hva kan eller kunne ditt barn ved 8 mnd alder?

Gullet(8 mnd neste uke) her sitter, men setter seg ikke opp selv, kommer seg fremover ved å dra med hendene og skyve etter med knærne, står på alle fire og gynger, men går på trynet ofr hender og føtter er ikke helt samstemt. Men reiser seg ikke, kryper ikke skikkelig. Men spiser veldig godt, ler (skikkelig latterkrampe), sier mamma, er veldig oppvakt og får med seg det meste rundt seg. Leker lenge alene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er 11 mnd nå, jeg husker ikke helt nøyaktig men..han begynte å åle-krype på 8 mnders dagen sin. Satte seg ikke opp selv før han var drøyt ni mnd, og reiste seg opp ca fire dager senere. Litt før han satte seg opp, begynte han å stå på alle fire. Han kunne også klappe, vise hvor stor han var osv..

Min var vel gjennomsnittlig, tror jeg. Ikke blant de raskeste, i alle fall.

Etter det jeg leser, høres det ut som om du har en HELT normal baby :)

Skrevet

Jeg tror gutten min har vært litt tidlig ute når det gjelder det motoriske. Fra han var 6 mnd stod han på alle 4 i krabbestilling, men det tok 1 mnd til før han knakk krabbekoden. 6,5 mnd begynte han å åle seg fremover, hadde da ålt seg bakover en god stund.

Rett før han ble 7 mnd satte han seg opp selv, det skjedde bare plutselig en dag! 7,5 mnd begynte han å reise seg opp etter ting, men går ikke rundt bordet osv.

Gutten min kan ikke klappe eller vinke, eller vise hvor stor han er.

Han ler en del nå, men ikke vært like "flink" til det.

MEN, gutten min er et herk å få i mat!! =P Skal bare ha pupp, så DER sliter vi! Og det er ikke gøy.

Skrevet

Hei min er 8 månder og en uke.. men hun er født 1 måned for tidlig.

For øyeblikket kan hun sitte selv, ikke sette seg opp helt enda men ganske snart ser vi =)

Åler seg med hendene fremfor og dytter med knæra.

Ikke vært oppe på alle 4! Tror hun er fornøyd med å komme seg fram med åling og er superrask.

Hun reiser seg litt i badebalja, reiser seg opp hvis vi holder hun i hendene, i det siste har hun begynt å ta noen skritt mens vi holder.

Hun har begynt med fingergrepet, altså henter små smuler fra gulvet og får tak i de minste tingene, må passes på hele tida hehe.

Sier mamma, pappa, au og hei.

Har spist grøt siden 4 månder, og spiser som BARE det! Mat har aldri vært noe problem, i tillegg til ammingen.

Sove IKKE natta gjennom, men hun kan for hun har gjort det et par ganger hehe..

Har begynt med noe som ligner vinking men det er ennå ikke bevisst.

Klapper sine hender med mine, men er nok mest for lydens skyld =)

Hun danser både stående(da blir hun holdt) og sittende, veldig moro og se på lille kroppen som rocker til musikken =)

Hun kan sikkert masse mere men ikke sånne store viktige ting som jeg kommer på nå =)

INGEN tenner enda =)

Ikke redd noen, tillitsfull mot alle mennesker, aldri hatt sånn borte fra mamma angst, men er kjapt i beina mine uansett hvor jeg legger hun fra meg da, eller i stikkontaktene :P

Skrevet

Ikke stress, for all del. Unger er kjempeforskjellige både når det gjelder motorikk, mat, språk og alle andre ferdigheter. Og tro meg, det er ikke alltid en fordel når de er tidlig ute med det motoriske hehe.

Min er nå 9 mnd, og han har vært veldig tidlig ute motorisk. Rullet rundt før 4 mnd, begynte å åle seg frem før 6 mnd, reiste seg opp da han var 7 mnd, og begynte å gå langs med bord etc før han var 8 mnd.

Han kryper ikke enda skikkelig på alle 4, da han fort fant ut at den ålemetoden var vel så bra. Så han åler seg i rasende fart gjennom hele huset, går langs med veggene, så han er OVERALT til enhver tid.

Nå slipper han seg og, og kan stå alene på gulvet plutselig.

Ellers kunne han vel det samme som din ved 8 mnds alderen, bortsett fra å si mamma. Han sier ikke et kløyva ord. Bare babbel for det meste. Går i babababa, gagagaga og dadada hele dagen lang =)

Skrevet

Når andre svarer så utfyllende som MojoChik, husker man mer! =P

Gutten min sier hei, men that`s it.

Klarer også pinsett-grepet, og akkurat som BabyZara her: vinking, men det er ikke bevisst! =P

Han fikk 2 tenner da han var 6 mnd, og får 2 nye nå.

OG, sover heller ikke hele natten!! Ammes 2-4 ganger.

Ja, det var det! =P

Skrevet

Min er 8 mnd på torsdag og han klarer ikke å sitte selv. Da går det ikke lenge før han velter :-) Han klarer å skyve seg bittelitt bakover på glatt gulv, men ligger for det meste stille, bare snurrer rundt sin egen akse.

Skrevet

Du trenger ikke stresse tror jeg :) Gutten min er nå ni mnd, men når han var åtte mnd rullet han rundt på gulvet, i hele leiligheten. Han står nå i krabbe-posisjon og kryper fremover. Sier ikke mamma enda, det kan ta tid tror jeg.

Var på hs i dag, og der sa de at det er vanlig å krabbe rundt ti mnd, og mamma sier de ofte ikke før året.. så jeg stresser ikke ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...