Gå til innhold

Hvor lenge før fødsel får man foreldrepenger? De på nav sa 3 uker?

Anbefalte innlegg

Stemmer det? Trodde ikke man fikk før etter fødsel jeg..Hvor mye får man før fødsel da? Like mye som man skal få hver mnd?

Og hvordan blir det da med lønn fra jobben? Får lønn nå i desember for det jeg jobbet i november..

Fortsetter under...

Man begynner jo permisjonen 3 uker før termin, og da begynner man også på foreldrepengene.. Man får utbetalt disse pengene mot slutten av måneden vanligvis. Du får enten 80 eller 100% av din lønn alt avhengig av om du har valgt 54 eller 44 uker.. Det siste spørsmålet ditt kan jeg ikke helt svare på, men foreldrepengene beregnes jo ut fra det du har jobbet så sånn sett burde det ikke være noen forskjell (så lenge du ikke jobber veldig variabelt..)

Hei=) jeg startet min permisjon på onsdag forige uke! og har enda ikke fått noen brev fra nav om hva en vil få utbetalt, så jeg ringte, og hun sa at e ville motta brev om hvor mye e får utbetalt, etter jeg har født! (har termin 01.01.09) så sa hun at de blir betalt hver mnd rundt 20-25 dag! men så i går sjekket jeg kontoen min tilfeldigvis, der stod det en mnds lønn på konto! regnet ikke med å få¨de før i januar, men men! Og jeg skal også få lønn fra jobben min for det jeg jobbet i november! Så de utbetaler den tydeligvis tre uker før termin da! =) så sjekk kontoen din :P eller når har du termin?

for å være helt ærlig har e ingen aning for hvilken periode de er for! men fikk jo for en mnd. men om det er januar eller desember det er for, vet e ikke.. Syns det hadde hvert greit å vite liksom, med hensyn til huslån osv. så e må bare være litt forsiktig med å ikke bruke for mye til e vet om jeg får igjen! hehe lykke til =O)

Jeg forsto det slik at man kan selv velge når man vil gå ut i permisjon, men man har krav på/skal gå ut senest 3 uker før termin. Men de 3 ukene eller flere er jo med på å danne hele permisjonstiden, så om man tar f.eks 6 uker før termin, mister man jo de 3 ukene etter fødselen.Altså har man totalt 44 eller 54 uker permisjon, om man velger å bruke noen av disse ukene før fødselen, kan man gjøre det. ;0)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...