luna08 Skrevet 15. desember 2008 #1 Skrevet 15. desember 2008 Noen som vet om høyt sukkerinntak hos mor gir høyt sukkerinnhold i morsmelka? Eller inneholder morsmelk stort sett samme mengde næringsstoffer, uavhengig av mors kosthold?
Frøken Freken Skrevet 15. desember 2008 #3 Skrevet 15. desember 2008 Har forstått det slik at mors kosthold påvirker morsmelka ganske så mye. Er vel derfor barnet reagerer dersom mor har spist spesielle matvarer (feks kål).
Tonen Skrevet 15. desember 2008 #4 Skrevet 15. desember 2008 Mors kosthold påvirker melken relativt lite. Det betyr at barnet får det meste av næringstoffene fra maten mor spiser, og at det først og fremst er mor som påvirkes dersom hun har et ensidig og næringsfattig kosthold. Dersom du har et sunt kosthold vil det selvsagt gagne både mor og barn:) (Kål og løk feks kan påvirke morsmelken og føre til at enkelte barn får magevondt, men dette handler ikke om næringsstoffer)
Frøken Freken Skrevet 15. desember 2008 #5 Skrevet 15. desember 2008 Betyr det da at høyt sukkerinntak ikke påvirker melka? Dette var vanskelig å forstå, syns jeg. (Men jeg antar at jeg snakker mot bedre vitende, for jeg er ingen ekspert:)
Isaks mamma <3 Skrevet 15. desember 2008 #6 Skrevet 15. desember 2008 Det er noen, men ikke alle næringsstoffer, som vil påvirkes av mors inntak. Dette gjelder blant annet fettstoffer, slik at dersom mor spiser mye fet fisk og lite pølser og farseprodukter osv, vil fettsyremønsteret i melka bli mer flerumettet og mindre mettet fett. Ellers kan noen vannløselige vitaminer og antioksidanter påvirkes i noen grad, slik at det er lurt å passe på å få i seg frukt og grønnsaker. Fettløselige vitaminer, proteiner og karbohydrater påvirkes svært lite. Derfor blir det heller ikke mye sukker til barnet dersom mor spiser mye sukker. Men spiser du mye sukker, så er det jo klart du enten får i deg for mye kcal eller sukkeret vil gå på bekostning av andre næringsstoffer. Husk at morsmelka er spesialisert til barnets behov (naturen er grei slik..), og sukkeret som finnes i morsmelka er blant annet nyttig for en beskyttende tarmflora for barnet og det hjelper opptaket av kalsium.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå