Gå til innhold

"bestille" kjønn på baby????

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund siden leste jeg et inlegg på dib om at det var noen som skulle reise til Russland forr å sette inn eggceller på et babykjønn de ønsket??? Er dette mulig?? Blir helt forvirra jeg nå.... noen som ville gjort noe sånt?? Hva synes dere jenter??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke noe om det. Jeg mener personlig at NOE bør man la være opp til naturen, dette blir for mye tukling.

-Men når det er sagt, er dette min personlige mening, så får de som ønsker å gjøre det, bare gjøre det. Ikke min sak.

Skrevet

Flotte freier synes jeg.

I tillegg blir embryonene testet for de vanligste kromosomfeilene, hvis man har nok egg, har nok penger.. go for it.

Er ikke mer tukling med naturen enn det ivf og spesielt icsi er...synes jeg.

Skrevet

Men synes du ikke dette blir å på en måte gjøre syke barn til mindre verdt enn friske da? Jeg mener, selvfølgelig er det ingen som ønsker seg et barn med Downs syndrom, men de er jo unger med både livsglede og livsvilje de også.

Når man tar IVF eller ICSI, så er det jo frst og fremst for å få et barn. Ikke mer tukling enn det. Så det blir jo litt feil sammenligningsgrunnlag?

Skrevet

Nå finnes det uhyggelig flere avlorlige sykdommer enn downs og statestikker viser, de fleste som vet tidlig nok at de venter et barn med downs, tar abort.

Jo men icsi og ivf er klussing med naturen, det har sine grunner hvorfor naturen ikke vil at man skal få barn (kan man argumentere, og jeg er ikke enig men det er et argument og i en del tilfeller vet naturen bedre enn menneskene)

De fleste icsi/ivf barn blir sunne, men det er en høyere sjanse med icsi å få guttebarn som selv blir ufruktbar..

Jeg kjenner folk som har funet ut at de venter barn som ikke kan overleve, eller som kun kan overleve i kort tid etter fødsel.

De er glade for slike muligheter.. dette må man vite selv om man vil og kan.

Men man bør være åpen nok til å akspetere at folk bruker seg av mulighetene som finnes og at det ikke blir noe designer baby.

Søsteren min lurte på å gjøre dette, hun ville absolutt ha en jente, men det ble aldri noe av.

Skrevet

Om man er arvelig eller genbelagt utsatt for å føde syke barn synes jeg dert er ok og kromosomteste eggene.

Men å si at naturen ikke vil at man skal få barn er jo bare tull.

så jeg fikk tette eggledere fordi det ikke var meningen at jeg og min mann skulle få barn sammen?! Og selv om statistikk viser at de fleste som vet at barnet har Downs tar abort, betyr ikke det at det gjelder for alle. Jeg hadde ikke gjort det, feks.

Jeg er åpen for at folk gjør som de vil jeg, men det betyr ikke derimot at dette er noe jeg støtter.

Skrevet

Vel som en bekjent sa til meg, du vet aldri om naturen klusser fordi et svangerskap kunne bety at du ikke overlever..

Her i Tyskland døde en kvinne for noen uker siden ved fødselen.. mannen er nå enkemann og har 6 barn (de fikk sekslinger)

Jo men hvis man vli beholde downs, flott, men som jeg skrev, det finnes andre sykdommer som gjør at barnet ikke kan overleve.

Downs må ei heller ende med et tilnærmet friskt barn.

Hvis folk enten vet om genetiske problemer eller ikke vil ta risikoen.. så finnes det muligheter.

Men selv med denne metoden er ikke et friskt barn garantert da man ikke kan teste for alt og ting kan gå gale under fødsel.

Ingen av oss VET hvorfor ting skjer, jeg ønsket meg sårt barn men det klaffet ikke og i dag er jeg stort sett glad for det fordi jeg for to år siden fikk diagnostisert slitasjegikt i rygg og knær og nå lever med kroniske smerter.

Jeg skal ikke bære tungt, ikke gå i traååer, må ta en del medisiner som ikke er bra for et foster f.eks.

Selvfølgelig er savnet der innimellom, men tanken på å ha en 2-3 åring i dag og spesielt da alt sammen var akutt for to år siden og jeg hadde vanvittige smerter...

Jeg hadde ikke vært i stand til å ta meg av en baby.

Jeg visste ikke dette, og nei det skjer ikke med alle. Andre har ivf/icsi og får friske barn og er lykkelige.

Men pointet er, vi vet aldri hvorfor ting skjer/ ikke skjer.

Skrevet

Hvis noen velger å "gidde" dra til Russland bare for å kunne velge kjønn på sin baby og betale i dyre dommer for det så vær så god... Personlig så synes jeg kjønn er helt uvesentlig, men er mere opptatt av fosterdiagnostikk når det gjelder det å eliminere defekter/sykdommer. Ja, alle som BLIR født har selvsagt livets rett og er like mye verdt, men samtidig så synes jeg det er heller ikke noe galt i å ønske seg et friskt barn fremfor et som ikke er det og da gjøre hva man kan på forhånd for å sikre seg at dette barnet er friskt - og synes ikke disse tingene trenger stilles opp mot hverandre. I framtida tror jeg nok at fosterdiagnostikk blir mere og mere vanlig, og det vil faktisk på dette grunnlaget være mulig å "utrydde" enkelte sykdommer/lidelser. Tenk på det.

Skrevet

Ja, det har jeg tenkt på, og er ikke fortrolig med den tanken.

Skrevet

Så du synes virkelig ikke at man skal jobbe for at man slipper sykdommer/lidelser? Har du hatt alvorlig syke i familien? Det har nemlig jeg.

Skrevet

Jo, selvfølgelig! Men jeg synes ikke dette er riktig jobb!

Snøballen ruller, og so du ser, pga dette har noen (Ganske mange faktisk!) gått så langt at de ønsker og bestemme kjønn.

Hva kan skje om dette blir normalisert? Hva om de fleste som gjør dette går for jenter osv... Det er en av ulempene med designerbabyer.

-For det er jo akkurat det det er. Designerbabyer. Det velges donorer etter hårfarge, øyenfarge, vekt, høyde, udanning osv. Og nå skal i tillegg kjønnet være et valg vordene mødre og fedre har?

Nei vet du hva. Jeg er langt fra begeistret. Men som sagt, dette er MIn mening, så får de andre mene og gjøre akkurat det de selv vil.

Skrevet

Er forsåvidt enig med deg der, men tror vel ikke at dette vil bli for "mannen i gata" for å si det sånn. Blir vel et lite mindretall som ser "meningen" med dette. Vi andre får vel bare være sjeleglade for at vi blir gravide i det hele tatt ;-)

Skrevet

Svar til lindynatt....

Ditt innlegg ang ivf er verkeleg irriterande, sårande og provoserande. Du seier at det er pga at naturen ikkje vil at ein skal få born, og difor vert det tukling med naturen om me går for prøverør. Kanskje du sjølv sit og er litt bitter, innerst inne, for at du ikkje har fått born? Eg syns det var verkeleg vondt å lesa at du slit med mykje smerter! Like vel, så må du vera forsiktig med kva du skriv om kvifor andre ikkje får born. Du har ingen forutsetning for å vita kvifor me andre ikkje får det til på "normal" måte. Eg vil ikkje leggja ut her kvifor eg og mannen min nytta oss av ivf. Så eg vil berre be deg om å vera ein slik dommar over oss som verkeleg slit med å verta gravide! Ver heller glad på våre vegne at det fins hjelp for oss! Og: Det er ikkje alltid det er pga mannen at det ikkje går.....

Eg måtte bare få det ut, og beklager til lenkestartar at eg ikkje svarer deg....

Gratulerer til alle oss som har fått, og får hjelp til å verta gravide!!!!! Takk til alle dyktige infertilitetsklinikkar!!!!!!!

Skrevet

Hadde du lest litt nøyere sa jeg at dette er noe man kan si men noe jeg ikke nødvendigvis er enig med.

I enkelte tilfeller har naturen virkelig sine grunner, når begge har translokationer ol som gjør at man rett og slett ikke kan få friske barn....

Men de i de fleste tilfeller må man hjelpe naturen...

Og designerbabyer, vel folk orker ikke når man kan bli gravid på naturlig vis å gå igjennom prøverør.. vel ca 98% av dem da.

Hormoner, leger, sprøyter og drit...men de som har penger og mulighetene.. og vil velge kjønn, hvorfor ikke?

Mange klinikker gjør det kun hvis folk f.eks allerede har et barn av motsatt kjønn

Skrevet

Herregud så mange skrivefeil jeg har!:-) Tastene som ikke vil være med meg:-)

Jeg er ikke en av de som var så heldig å bli gravid med IVF, men jeg er nå så heldig at jeg får lov å adoptere:-) Og det er jeg kjempeglad for.

Håper du får søsken til Edvart!:-)

Skrevet

"Jo men icsi og ivf er klussing med naturen, det har sine grunner hvorfor naturen ikke vil at man skal få barn (kan man argumentere, og jeg er ikke enig men det er et argument og i en del tilfeller vet naturen bedre enn menneskene)" Det er dette sitatet ditt eg reagerte på. Du har tydeleg vis ikkje meint det slik det står skrive....eg les det som om at me kan koma med argument, men du er ikkje enig. Naturen veit best. Kanskje er det eg som ikkje klarer å lesa det du EIGENTLEG meiner, og då må eg bare beklaga det på det sterkaste. Eg har skrive om dette i andre anledningar og, men ting kan fort misforstås når det vert skrive og ein ikkje kan sjå den som seier det. Du sit med dine tankar omkring det som vert skrive (og eg om det eg skriv), men den som skal lesa det har ikkje dei tankane inni hovudet som me har. Då ser ein berre dei skrivne orda, og dei virker svart-kvitt, bokstavleg tala.

Dersom eg hadde visst det eg veit no om dine tankar omkring dette så hadde eg ikkje reagert slik eg gjorde. Men kanskje du ser kvifor eg reagerte slik eg gjorde? Beklager igjen!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...