mamsen123 Skrevet 14. desember 2008 #1 Skrevet 14. desember 2008 Er akkurat startet opp med mme og har selvsagt nilest www.flaskeposten.org. Det jeg stusset litt over var under tilberedning står det: "For å forhindre bakterieoppvekst i melken bør ikke vannet være under 70 grader når du blander i pulveret", som er retningslinjer fra WHO. Vi har brukt HIPP mme, og bak på pakken står det at pulveret skal blandes med vann som er 50-60 grader. Dette syns jo jeg var rart, er det noen som vet hvorfor HIPP ikke følger WHO retningslinjer? Eller er det nye retningslinjer? Eller er det bare jeg som har misforstått noe? Vi bruker vann over 70 grader (bruker kokende vann fra vannkoker), men har tenkt litt på om det kanskje kan forringe næringsverdien i melka... Noen som vet?
<3 coccinelle Skrevet 14. desember 2008 #2 Skrevet 14. desember 2008 Dette har jeg også stusset over. Har i hvert fall ført til at jeg blander i pulver i varmere vann enn jeg gjorde tidligere. Men tror ikke det står så varmt som 50-60 grader på NAN så der er det enda større forskjell.
MiaKristin Skrevet 15. desember 2008 #3 Skrevet 15. desember 2008 Jeg skjønte heller ikke noe av det der. Men valgte å ta det med en klype salt. jeg bruker og vann rett fra vannkokeren og kan ikke se at det har tatt bort noe av næringen. Lillemann vokser og legge rpå seg helt normalt.
Frøken Freken Skrevet 15. desember 2008 #4 Skrevet 15. desember 2008 Jeg vet ikke så mye om Hipp, men jeg tok kontakt med Nestlè fordi det står på NAN-pakken at pulveret skal i vannet på 40 C. Nestlè sier de er kjent med WHO sine retningslinjer, men at de er uenige i at pulveret skal i på 70C for at det skal være trygt. I følge Nestle har det aldri blitt funnet den spesielle bakterien som en er redd for i norsk mme, i tillegg er sjansen for at denne skal kunne utvikle seg visstnok enormt liten dersom måltidet tilberedes rett før inntak, og melka drikkes i løpet av en time. I NAN er det næringsstoffer som dør dersom vannet er for varmt. Jeg syntes det virket som om hun jeg snakke med (erfaren helsesøster ansatt i Nestle) hadde god peil og var til å stole på, så jeg har pulveret i 40C varmt vann. Kanskje du kan ringe til produsenten av Hipp og høre hva de har å si?
Nordhagenjentene :) Skrevet 15. desember 2008 #5 Skrevet 15. desember 2008 Jeg har alltid blandet vann til riktig drikketemp først jeg, så hatt oppi pulvetet. Hver dag i 5 mnd nå, og frøkna har aldri vært dårlig... Når hun er sulten har ikke hun tid til å vente på at melken skal bli kaldere igjen.... ;P
Frøken Freken Skrevet 15. desember 2008 #6 Skrevet 15. desember 2008 Alternativet er å ha det varme vannet i flaska, ha i pulver og riste og så ha i kaldt vann etterpå til rett temperatur;) (Men slik gjør jeg det ikke selv,altså)
Kosemamma´n Skrevet 15. desember 2008 #7 Skrevet 15. desember 2008 Vi har aldri vært spesielt nøye på dette med temperaturer. Når snuppa er sulten skulle hun helst hatt mat før jeg rekker å snu meg! Hun er nå 8 mnd, har til dags dato ikke vært syk. ;p Har forøvrig brukt vann rett fra krana, som vi har varmet i mikro siden hun var 3mnd. Men vannkvaliteten er kanskje forskjellig fra sted til sted... Gjør det du føler for selv, du! Er så utrolig mange tips og råd å forholde seg til, men med sunn fornuft kommer man langt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå