Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tulla mi er 9 mnd (7 korr) og jeg har prøvd å gi henne skorpe, brødskive, babykjeks osv. Hun elsker å holde på med det, og brekker seg ikke mye, men ho setter noen ganger litt i halsen! Sånn at jeg må dunke (litt forsiktig) i ryggen noen ganger.

Men sist var ikke det nok å dunke henne, det ble bare verre. Hun heiv etter pusten og det virket som det var satt seg mer fast. Jeg reiv ho opp av stolen tilslutt såpass hardt og brått at klumpen tydeligvis kom opp, for da fikk ho pusten tilbake. Jeg ble livredd, hadde hjertet i full gallopp i lang tid etter på og måtte sette meg ned en god stund etter. Fikk så panikk da den vanlige lille dunken i ryggen ikke virket!!..

Det føltes som et minutt, mens det i realiteten bare varte mye kortere. Kanskje 10 sekunder fra dunkingen til hun pustet igjen.

Er det farlig?? Typisk for premature? Har ellers ikke hatt problemer med mat. Men hun har akkurat begynt på 8 mnd grøt/middag så vi ligger litt etter. Anser henne som ca 8 mnd nå i utvikling.

Har hørt lite om sånne ulykker.. Jeg er der jo hele tiden de gangene hun spiser noe sånt og har lært meg hvordan man skal gjøre. Legge barnet på magen over fanget osv. Men dette satt virkelig en støkk i meg.

Er dette noe man skal bli vant med og som man skal igjennom for at hun skal lære? Eller er det helt unormalt og farlig å sette så i halsen, og et tegn på at jeg bør vente?

Med en gang hun fikk klumpen opp så tok hun raskt etter skorpa si igjen og skulle ha den i munnen igjen. Noe hun ikke fikk da fordi jeg ble så redd, og da ble ho kjempesinna!!!....hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skrev et innlegg om dette her inne for en tid tilbake, lurte også på om det var et typisk prematurproblem, og flere hadde opplevd at barna satte mat i halsen.

Jeg har også snakket med helsesøter om dette og hun sa også at mange premature sleit med dette.

Så det er viktig å følge med når de spiser, slik at man kan hjelpe de dersom noe skulle sette seg fast.

Opplever ofte at jenta mi brekker seg og av og til må jeg dunke i ryggen, men problemene begynner å bli bedre, takller større biter bedre nå som hun nærmer seg 1,5år.

Vi har prøvd oss fram, oppdager vi at hun stadig setter den samme tingen i halsen kutter vi ut den tingen en periode og prøver igjen når hun er litt eldre.

Du skriver:

"Er dette noe man skal bli vant med og som man skal igjennom for at hun skal lære? Eller er det helt unormalt og farlig å sette så i halsen, og et tegn på at jeg bør vente? "

Til det vil jeg si at jeg ville heller kuttet ut den maten som setter seg i halsen en periode, og heller la hun øve seg på det hun takler.

Det er nok ikke unormalt å sette ting i halsen, vi voksne kan også gjøre det:-) , det som er farlig er visst man ikke får det opp igjen.

Jeg ville tatt det som et tegn på at det var for tidlig dersom en matvare til stadighet satte seg fast i halsen.

Viktigeste av alt er at jeg vil ikke at datteren min skal bli redd for å spise, det tror jeg hun kunne ha blitt dersom jeg gav henne ting hun satte i halsen, er jo kjempeubehagelig og av og til skummelt å sette ting fast i halsen, vil ikke at hun skal forbinde måltidene med ubehag.

Skrevet

Var nettopp på førstehjelpskurs ifht små barn. Det er nok ikke så veldig uvanelig at de setter ting i halsen, for det var en av de tingene vi lærte hvordan vi skulle håndtere.

Legg babyen på magen over armen din. Slå mellom "vingene"

Alternativt ta et par brystkompresjoner (mellom brystvortene, litt nedenfor).

snuppa vår som er like gammel som din (9 mnd, drøyt 7 mnd korrigert, 9 mnd i utvikling, men ca 7,5 mnd størrelse) har så langt klart å hoste opp selv når det har blitt i overkant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...