Anonym bruker Skrevet 14. desember 2008 #1 Skrevet 14. desember 2008 Jeg har to barn og hadde "barseltårer" i en måneds tid etter begge fødslene, ingen stor depresjon. Tiden på sykehuset var forferdelig, jeg lå på dobbeltrom og måtte ta med meg babyen på vaskerommet fordi jeg bare gråt, orket ikke hyle foran den andre moren og alle som var på besøk hos henne. For 3 år siden fikk jeg derimot en dyp depresjon som snudde opp ned på livet mitt, går fortsatt på cipralex, og føler meg bra nå. Har akkurat funnet ut at jeg er gravid, men vurderer sterkt abort ene og alene fordi jeg er livredd for å få en ny depresjon i forbindelse med barselstiden. Jeg er livredd for å bli så deprimert at jeg ikke vil klare å ta meg av babyen og de to barna jeg har, de er 8 og 14. Er jeg "tullete" som vurderer abort fordi jeg er så redd for at depresjonen skal komme tilbake? Vil jeg få oppfølging av psykolog el. dersom jeg velger å behold barnet? Er det mulig å få familierom så pappaen kan være hos oss i tiden på sykehuset? Bare tanken på å sitte på rom med flere å grine gjør at jeg føler at jeg faller utfor stupet og blir tatt av depresjonen igjen... Er det noen der ute som har vært i samme situasjon eller noen som kan gi meg noen råd?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2008 #3 Skrevet 15. desember 2008 Kjære deg! Jeg forstår deg så veldig godt. Jeg sitter her gravid i 9. uke og klarer ikke glede meg over det nye barnet. Har tidligere slitt med depresjon og er nå tilbake på medisiner etter at jeg fant ut at jeg var gravid. Vi vurderte abort men har bestemt oss for å beholde. Det er en vurdering hver enkelt må ta og ingen kan dømmes for det valget som tas. Jeg tror det er muligheter for å få hjelp dersom du oppsøker fastlegen din og forklarer situasjonen. Jeg har bare positive opplevelser av helsevesenet og har alltid blitt tatt på alvor når det gjelder min sykdom (depresjon). ....men jeg tror det er viktig å oppsøke hjelp tidlig slik at forholdene kan bli lagt best mulig til rette for deg underveis. Jeg føler virkelig med deg og håper at du får den hjelpen du trenger!
Imrelin Skrevet 20. desember 2008 #4 Skrevet 20. desember 2008 Trådstarter her! Fikk time til medisinsk abort og skulle hente den første pillen på sykehuset i dag. Da jeg kom dit sa jeg at jeg var veldig usikker og sykepleieren som var der sa at da burde du ikke ta den, det gjorde jeg heller ikke. Hun var så hyggelig, tok meg med på et samtalerom og jeg fikk forklart hele situasjonen min. Hun fortalte meg at jeg skulle få spesiell oppfølging dersom jeg valgte å beholde. At jeg kunne fortsette på cipralex, få oppfølging av psykolog og eget rom så mannen min kan være med meg i tiden etter fødselen. Hun fortalte meg at jeg hadde litt mer tid på å vurdere hva jeg ville og ba meg bruke denne tiden. Hun gav meg en klem og da måtte jeg bare grine! For en engel!!! Jeg er fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre, men hun gav meg håp om at det faktisk kan gå ganske så bra!
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2008 #5 Skrevet 23. desember 2008 Så bra at du har møtt på en person som tok seg tid til å høre på deg og hjelpe deg! Jeg har også slitt med angst og depresjon i mange år og frykter barselsdepresjon etter fødselen. Jeg sluttet nemlig med antidepressiva da jeg skulle prøve å bli gravid og har nå veldig mye angst og depresjonsplager. Regner med at jeg må starte opp med antidepressiva igjen, men skal forsøke akupunktur først. Har oppfølging fra psykiater og jordmor, så hvis jeg begynner med medisiner igjen, er jeg ikke så redd for dette med barselsdepresjon. Jeg vil tro at risikoen for at du utvikler barselsdepresjon igjen er mye mindre nå som du står på antidepressiva. Og det er helt riktig at det går an å bruke disse medisinene under graviditet. Med god oppfølging og riktig medisinering er jeg ganske sikker på at du vil klare dette helt fint hvis du velger å beholde barnet. Og hvis redselen for barselsdepresjon er eneste grunnen til at du vurderer abort, er kanskje god oppfølging under svangerskapet et bedre alternativ enn abort? Hvis du lurer på dette med bruk av antidepresiva under graviditet, kan du kikke under tråden om Fontex og graviditet. Jeg har skrevet et langt innlegg der (er lege selv). Lykke til med valget ditt. Husk at det er hjelp å få!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå