Gå til innhold

Andre her inne som har nyfødte babyer som sover nesten hele tiden pga gulsot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 12 dager gammel, har gulsot og lå i lys et døgn. Siden han ble født har han nesten bare sovet og jeg må pumpe mm da han er for slapp til å suge på puppen. "Vekker" han hver 3. t for å få i han mat og så er han forkjølet på toppen av det :-( Kjenner at jeg er litt urolig for han. Andre med erfaringer - eks. hvor lang tid kan det gå før det blir bedre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jo ikke gutten min nyfødt lengre. Men han var til behandling for det når han var 4 dager gammel. Men er han veldig gul enda? Bare tenkte på om dere burde hatt en behandling til? For jeg merka veldig forskjell etter en natts behandling. Han sov jo fremdeles mye fordi han var liten og trengte det vel. Men var ikke noe problem å vekke lengre, og han våkna selv for å spise....

Skrevet

Vi blir fulgt opp på sykehuset med blodprøver og verdiene er under lysgrensen. Synes bare at han er vanskeligere å få i mat nå i dag (muligens pga at han er forkjølet, slimete i halsen). Synes kanskje han er slappere i dag også men litt vanskelig å vite.

Uansett; takk for svar

Skrevet

Min ble født med gulsot og vi måtte vekke han hver 3. time for å gi han mat. Måtte ha vann i håret hans for å få liv i han så han kunne få i seg næring!

De på sykehuset sa det var normalt. Gulsoten ga seg etter ca 2uker..

Lykke til:)

Skrevet

ring ammepoliklinikken og si fra at du er bekymret, og be om råd. gulsott kan faktisk komme tilbake.

vår lille gutt lå under lys i to døgn, og var veldig slapp. etter ei uke eller to ble han slapp igjen, og spiste ikke. vi fikk komme på ammepoliklinikken for å veie og måle lysverdien. da hadde heldigvis ikke gulsotten komme tilbake, han hadde bare en sovedag.

Skrevet

Takk for svar jenter

Jeg har nå vært i kontakt med barneavdelingen på sykehuset og fått snakket med en hyggelig barnelege. Hun mente at det er forkjølelsen hans som gjør at det er vanskelig å få i han mat nå. Han har litt feber også. Vi skulle gi han en paracet og fortsette å gi han det vi klarte og heller ta kontakt med vår lege i morgen om han fortsatt er like forkjølet. Jeg tror også at det er forkjølelsen som gjør det ekstra vanskelig nå, da vi har fått i han mat tidligere,

Håper han kommer seg snart lille vennen min

Skrevet

Hei!

jenta vår er 12 dager og vi har også hatt samme problemet. Jeg har i tillegg ikke nok melk til henne så vi har gitt mme. Fikk annbefalt å gi henne i små kopper for ikke å ødelegge sugeevnen på puppen. Men etter en periode med dette, hvor hun spiste lite så ga jeg meg og kjøpte flaske. Hun har ikke tatt puppen siden hun var 2 dager så jeg ga litt opp. Fant ut at det viktigste var at hun i allefall fikk i seg næring. Noe som også er viktig for å bli kvitt gulsoten.

Etter at hun fikk flakse har hun blitt mye mer våken og verdiene har gått betraktelig ned. Jeg er kjempe lei meg for at jeg ikke får til å amme henne, men men...... hun er i allefall mye kvikkere og opplagt enn før!

Skrevet

det er ikke så lett å vite med disse små:) men lille var også gul. VELDIG gul! hadde verdier på over 400. lå i lys i 2-3 døgn både over og under, pluss at han fikk medisin for det. etter første gangen han lå i lys gikk verdiene opp igjen til over lysgrensa, så det ble litt lys igjen før han klarte seg på "egen hånd". da tok det noen uker før verdiene var helt bra. et godt råd er hvertfall å sjekke det opp hvis du er bekymret! :) bedre en gang for mye enn en gang for lite! :)

Skrevet

Gabriel hadde litt gulsot når han var nyfødt, ble vel helt bra når han var 2-3 uker. merket plutselig at han kviknet veldig til, pluss at han fikk litt annen farge i kinnene. Han trengte ikke lysbehandling, men fikk råd om å legge han der det var lyst, f.eks i stua forann vinduet. Det var visst det de gjorde i "gamle" dager fikk jeg beskjed om.

Skrevet

Jeg hadde en skikkelig gulsot-unge. Det er et stoff som ikke er skilt ut av kroppen som forårsaker det. To måter å kvitte seg med det: Lys og gjennom bæsjen. Men det kan ikke ligge for lenge i tarmene, for da tar kroppen opp stoffet igjen.

Jeg fikk beskjed om å pumpe ut og gi to koppmåltider av 30-50 ml om dagen i to-tre dager. Gjorde det i to dager - ny unge som sugde selv av puppen, og raste opp i vekt! Kopp-måltidet gir også ungen "gratis" næring da det ikke trenger å bruke så mye energi på å suge, så det gir på en måte dobbel effekt: Mer energi og bæsj!

:-)

Skrevet

Hvis du skal forklare gulsott så gjør det riktig.

Ene typen er vannløslig , og andre er fettløslig. Ene er den vanlige typen altså vannløslig som kommer igjennom urinen.(belyslig)

SÅ har du den typen man ofte får ved leverproblemer/svikt som er fettløslig.

Som også kan oppstå ved problem med galle/mage/tarm.

Bare sånn at du er klar over det før du faktisk kommenterer noe du tydeligvis ikke vet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...