Gjest Sauen - preggers Skrevet 14. desember 2008 #1 Skrevet 14. desember 2008 Leser om perioden før 1 vk, og befinner meg rundt 1900. Tyskland bygde altså flåter, og samme gjorde engelskmennene. Eller tar jeg feil? Mener de bokstavelig talt spikring av flåter eller er flåtebygging et ord for noe annet, hvis dere skjønner? Hehe, kall meg gjerne dum. Men hvordan skulle alle disse flåtene hjelpe tyskland å overta kolonier? *Frusterer meg over hvor disse flåtene kommer inn og leiter febrilsk etter tegninger av flåter i pensum for å være sikker på at de faktisk mener bygging av flåter når de skriver flåtebygging*
tante grusom master of law Skrevet 14. desember 2008 #2 Skrevet 14. desember 2008 Med flåte mener de krigsflåte, det vil si mange mange krigskip og så videre:)
SusieQ Skrevet 14. desember 2008 #3 Skrevet 14. desember 2008 De bygget ikke opp flåten sin da? Altså øker antall skip i flåten?
Gjest Sauen - preggers Skrevet 14. desember 2008 #4 Skrevet 14. desember 2008 okey, så for meg millionvis av afrikanske elveflåter og kontikier jeg, og skjønte ikke hva de skulle med dem ... hehe, frakte råvarer på småflåter fra afrika til tyskland liksom? =)
Gjest Sauen - preggers Skrevet 14. desember 2008 #5 Skrevet 14. desember 2008 Dette er det som står i innledningen om tyskland og flåtene: 5. I siste halvpart av 1890-tallet lanserte Tyskland "Weltpolitikken". Den sterke industrialiseringen hadde gjort Tyskland til en økonomisk stormakt. Tyskland mente derfor at landet burde spille en større rolle i verdenspolitikken. Særlig viktig var det å skaffe seg flere kolonier. Koloniene skulle forsyne industrien med råvarer. For å få alt dette til, gikk Tyskland i gang med en storstilt flåtebygging. Så står det egentlig ikke mer, utenom at england gjorde det samme. og så står det kapprustning i parantes... hehe=)
tante grusom master of law Skrevet 14. desember 2008 #6 Skrevet 14. desember 2008 Det var forøvrig del av et opprustningskappløp som foregikk dels til vanns gjennom opprustning av de sjømilitære styrkene og dels til lands i form av opprustning av hæren og så videre Hehe, de hadde nok kommet litt lenger på den tiden enn at de stod og spikret flåter:)
Gjest Sauen - preggers Skrevet 14. desember 2008 #7 Skrevet 14. desember 2008 Hehe, ja det var liksom det jeg tenkte også. Syns det var stygt gjort av pensum å snakke om flåtebygging jeg da, hehe, blir jo helt forvirra og skjønte virkelig ikke hva de skulle med masse flåter... kan de ikke bare skrive opprustning av militære sjøstyrker eller noe sånn da, så jeg ikke ser for meg at de invaderer den tredje verden på bambusflåter???
tante grusom master of law Skrevet 14. desember 2008 #8 Skrevet 14. desember 2008 Hehe! Hadde kanskje blitt litt mer jevnt da ihvertfall.
Gjest Sauen - preggers Skrevet 14. desember 2008 #9 Skrevet 14. desember 2008 Hehe=) Jeg tror faktisk jeg skal sende en mail til læreren om dette (nettstudier), sikkert en haug med folk som sitter og tegner tankekart med tyskere på bambusflåter! Aber grundt, mein flåt! (Nei, jeg kan ikke tysk)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå