Anonym bruker Skrevet 14. desember 2008 #2 Skrevet 14. desember 2008 Mulig dette svaret er for enkelt, men kommer ikke de når barnet er ca 2år da?? siden de heter 2års jeksler? Eller er jeg helt på jordet?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2008 #3 Skrevet 14. desember 2008 Ett sted (der tannlege skrev) leste jeg fra 24-30 mnd, et annet sted (også tannlege) fra 20-30 mnd.
noLadyjustME Skrevet 14. desember 2008 #4 Skrevet 14. desember 2008 2 års-jekslene er de første jekslene ikke sant? mini her er 17mnd og har 4 jeksler nå..aner ikke hva som er vanlig da..
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 14. desember 2008 #5 Skrevet 14. desember 2008 vet ikke hva som er 2års jekselen men snuppa fikk den første jekselen nede når hun var 15 mnd, tror det var den første er ikke kommet så langt opp så er ikke så lett å se.. kommer også jeksler oppe
Ranveig R Skrevet 14. desember 2008 #6 Skrevet 14. desember 2008 2-årsjekslane er dei fire siste melketennene som kjem. 1-årsjekslane er dei første jekslane dei får (kjem gjerne før hjørnetennene) Storebror fekk 2-årsjekslane då han var ca 2 år og 8 mnd (hadde slutta å sjå ette dei, og plutseleg ein dag vi pussa tennene var dei der berre ;o))
noLadyjustME Skrevet 14. desember 2008 #7 Skrevet 14. desember 2008 ahh hehe, noen jeksler er det hvertfall, men ikke hjørnetenner enda!
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 15. desember 2008 #8 Skrevet 15. desember 2008 så 2års jekselen er de helt bakerste jekselen? eller har jeg ikke forstått det riktig?
Raych Skrevet 15. desember 2008 #9 Skrevet 15. desember 2008 Det er vel ikke noe som heter 1 årsjeksler? 4 årsjekslene er de siste melketennene som kommer fikk vi høre fra tannpleieren i alle fall. 6 årsjekslene er de første jekslene som skal være permanente. Vi har 20 melketenner, og av de er det 4 framtenner, 4 lateraler, 4 hjørnetenner, 4 2 årsjeksler og 4 4 årsjeksler:) De tennene med aldersbetegnlser foran kunne komme lenge før man faktisk var 2 eller 4 år. Det var en betegnelse fra gammelt av, og tennene kommer visst tidligere nå enn da eks jeg var lita. Selv om ungene starter på skolen 1 år tidligere enn før mister de de første melketennene rundt skolestart, slik som tidligere. Det vil jo si at tannfellingen starter omtrent 1 år tidligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå