Gå til innhold

Barneautisme


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her inne som kan fortelle meg litt om barneautisme? Er det det samme som "vanlig" autisme? Kan barnet vokse det av seg? Hvordan er symptomene?

 

Fortsetter under...

Skrevet

Barneautisme er ikke noe som barnet kan vokse av seg. Dette er det samme som "vanlig" autisme. Det heter barneautisme fordi det oppstår/oppdages i barnealder.

Barneautisme er den "hardeste" autismediagnosen innenfor autismespekteret.

 

Hva er gjennomgripende utviklingsforstyrrelse?

 

Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse er en felles betegnelse på en rekke tilstander/syndromer som har noen felles symptomer. Symptomene dreier seg i grove trekk om svakt utviklet forestillingsevne, svekkede kommunikasjonsevner og vanskeligheter i forhold til sosial interaksjon. Disse symptomene tilsvarer det mange kaller for autisme eller autistiske trekk.

 

Barn med gjennomgripende utviklingsforstyrrelse fungerer på mange ulike funksjonsnivåer. De fleste er psykisk utviklingshemmede, men det finnes også mange med gode intellektuelle evner.

 

Det finnes flere underdiagnoser innen området gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. De vanligste er: barneautisme, atypisk autisme, Aspergers syndrom og Retts syndrom. Nedenfor beskrives symptomene på barneautisme. Hva som skiller de andre typene gjennomgripende utviklingsforstyrrelse fra barneautisme blir beskrevet under egne overskrifter.

 

Symptomer på barneautisme

 

Symptomene på barneautisme kan grupperes innen tre hovedområder; kvalitativt nedsatt evne til gjensidig sosial interaksjon, kvalitativt nedsatt evne til å kommunisere og begrenset, gjentagende og stereotypt mønster i adferd, interesser og aktiviteter. For at diagnosen barneautisme skal stilles må barnet må ha vansker innen alle de tre nevnte hovedområdene, men de trenger ikke å ha alle symptomene under hvert område. Diagnosen stilles på grunnlag av adferdsbeskrivelser (symptombeskrivelser).

 

Kvalitativt nedsatt evne til gjensidig sosial interaksjon

 

De forstår og bruker i mindre grad ikke-verbal kommunikasjon. Dvs mimikk, fakter, kroppsspråk, blikkontakt.

 

De har vanskeligheter med å dele interesser, aktiviteter og følelser.

 

De søker og gir i mindre grad trøst og støtte.

 

De har vanskeligheter med å forstå hvordan andre mennesker tenker og føler.

 

De har vanskeligheter med å regulere sin adferd i forhold til situasjoner og omgivelser.

 

Kvalitativt nedsatt evne til å kommunisere

 

De har ofte forsinket eller mangelfull språkutvikling.

 

Samtaler blir ofte ført på deres premisser, uten at de tilpasser seg sin samtalepartner.

 

De har ofte begrenset språk, preget av fraser som er plukket opp fra andre.

 

De kan ha problemer med å regulere og forstå svingninger i språkets styrke, hastighet, rytme.

 

De oppfatter ofte språket bokstavelig.

 

Begrenset, gjentagende og stereotypt mønster i adferd, interesser og aktiviteter.

 

De har ofte interesser innen få og snevre områder (gjerne av teknisk art).

 

Mange blir spesielt knyttet til uvanlige ting (for eksempel familiens bil).

 

De blir ofte opphengt i ikke-funksjonelle rutiner eller ritualer på en tvangsmessig måte.

 

Mange reagerer sterkt på små endringer i detaljer i sine omgivelser (for eksempel ommøblering i hjemmet).

 

Noen har spesielle eller underlige bevegelsesmønstre som gjentas hyppig.

 

Mange er opptatt av spesielle deler av leker eller objekter (for eksempel hjulene på lekebiler).

 

Barneautisme er medfødt, og symptomene må ha vært observert før barnet er fylt tre år. Symptomene debuterer vanligvis i første levehalvår, men blir ofte ikke tydelig før ved treårsalderen. Problemene viser seg på alle barnets arenaer (skole, hjem, fritid osv).

 

I tillegg er det vanlig med en del andre symptomer. Disse symptomene er imidlertid ikke påkrevd for at diagnosen barneautisme skal bli gitt. Mange barn med gjennomgripende utviklingsforstyrrelse reagerer annerledes på lyd, lys, smerte, varme, kulde og berøring. Mange er overaktive eller preget av passivitet/initiativløshet. Pica (å spise uvanlige ting; avispapir, blomsterjord) er ikke uvanlig. Mange av barna med gjennomgripende utviklingsforstyrrelse har motoriske vansker. Ofte lærer de seg fysiske aktiviteter som å gå, å sykle, å svømme, senere enn sine jevnaldrende. De virker ofte litt klønete og klumsete. Mange er normalt begavete, men om lag 80% er psykisk utviklingshemmet.

 

Hvilke problemer kan slike symptomer gi?

 

Barn med gjennomgripende utviklingsforstyrrelser tenker på en litt annen måte andre barn.

 

De har problemer med å forstå det som ikke kan observeres, det abstrakte. Det gjør at de har vansker med å forstå hva andre tenker, føler, ønsker og mener. De har derfor også problemer med å være empatiske, medfølende, trøstende og smiskende. Ofte søker de heller ikke trøst, støtte og forståelse hos andre. I lek fører det til at de har problemer med å samarbeide med andre. De ønsker i stor grad å styre leken, og bestemmer reglene og premissene.

 

Barn med gjennomgripende utviklingsforstyrrelser er ofte veldig regelstyrt.

 

Det vi si at de er lite fleksible og har problemer med situasjons- og personavhengige regler. De oppfører seg ofte likt overfor barn som voksne og overfor fremmede som kjente. De styrer ofte sin adferd etter regler og logikk, fremfor intuisjon og smidighet.

 

Barn med gjennomgripende utviklingsforstyrrelse lærer på litt andre måter enn vanlig.

 

De tenker gjerne ut problemer og situasjoner på forhånd, og holder seg til den forståelsen selv om de erfareringene de gjør seg tilsier noe annet. Det gjør at de ikke i samme grad som andre lærer av egne eller andres erfaringer.

 

Barn meg gjennomgripende utviklingsforstyrrelse har ofte spesielle problemer på skolen.

 

De har ofte vanskeligheter med oppfatte hva de skal gjøre. De kan gjerne gjenta beskjeden som ble gitt, men skjønner ikke innholdet. Det fører ofte til at de velger å ikke gjøre noen ting, eller at de gjør det meste på sin egen måte. Ofte ønsker de ikke å være med på spesielle arrangementer. Mange er redde for å prøve nye ting, og mange reagerer sterkt på små forandringer av rutiner eller fysiske omgivelser i klasserommet. De kommer ofte i konflikt med medelever på grunn av stadige misforståelser.

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...