babygullz <3 vilde Skrevet 14. desember 2008 #1 Skrevet 14. desember 2008 Men d er ikke det enkeste sak i verden! prøvd siden fredag, men i natt var jeg så sprengt og trøtt, at jeg la henne bare til brystet...så sovnet vi sånn.. Melkeproduksjone stopper jo aldri!! Finnes d ingen tabletter eller noe man kan få fra legen for å stoppe melken? Det er liten vits for meg å amme..jeg ser at melken er blitt veldig tynn siste ukene, og hun blir heller aldri mett...jeg ammet henne 3 ganger på 2 timer idag!! så gav jeg henne en flaske mme, og da hørtes jeg den TOMME magen ehnens fylle seg..ennå til jeg nettop hadde ammet henne i 15 minutter liksom... Så virker ikke som d er nring i mellken min, så nå slutter jeg!! men, jeg trenger råd til hvordan jeg skal gjre dette..få slutt på melka(selv om d ikke er næring i meka så får jeg så sykt mye melk!!!) og hvor mange flasker bør jeg skaffe? hvor ofte og mye skal jeg gi? kan jeg gi sånn som med vanlig mm, når barnet ber om mat? eller må man være mer på klokka med mme??
Frøken Freken Skrevet 14. desember 2008 #2 Skrevet 14. desember 2008 Oi her var det mange spørsmål på en gang. Det finnes tabletter på resept som legen kan skrive ut til deg, og som vil stoppe melkeproduksjonen relativt raskt. Hvor mange flasker du trenger kommer litt an på barnets alder. Du bør gi barnet på samme måte som du ammer - altså når barnet viser tegn på sult. Jenta mi spiste 9 flasker i døgnet i starten, 7 flasker da hun var 6 uker, og ligger nå stabilt på 5 måltid per døgnb(etter ca 9 uker). hun spiser omtrent etter skjema - 0700 - 1100 - 1400 - 1700 - 2000. Det er ikke jeg som har innført faste spisetider, men selv liker jeg godt å ha struktur og forutsigbarhet så jeg er glad til. Flaskene skal jo steriliseres, så jeg har 9 flasker - men koker daglig og hadde klart meg med 6 flasker nå. Ungen skal få så mye mat han eller hun vil ha. På NAN-pakkene står det angitt ca-mengder ut fra alder. Det er imidlertid like greit å tenke ut fra barnets vekt - barnet skal ha 15% av sin vekt. (Vekt: 100 x 15, : på antall måltider = gjennomsnittlig mengde per måltid.) Jenta mi har alltid spist mindre enn dette, og også mindre enn det som står på pakken, men har lagt greit på seg. www.flaskeposten.org er en god side om mme og flaskemating. Lykke til.
Frøken Freken Skrevet 14. desember 2008 #4 Skrevet 14. desember 2008 Ingen årsak - syntes selv det var utrolig mye å sette seg inn i da jeg slutta å amme:) Bare spør hvis du lurer på noe mer.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. desember 2008 #5 Skrevet 14. desember 2008 Hehe, kjenner meg litt igjen her ja..Begynner også å bli rimelig lei amminga.. Satt og amma jenta mi (9 uker gammel) i EN TIME idag, og etter bare en liten time var hun skrubb-sulten igjen..Da kan man jo begynne å lure litt på om d kommer nok ut der ja.. Så jeg har begynt å pumpe meg, og gi mm på flaske i tillegg. Så digg, mye mindre krøll og tull liksom=) Delammer kan man vel kalle d..
Tonen Skrevet 15. desember 2008 #6 Skrevet 15. desember 2008 Ville bare legge til at det er ikke noe unormalt i å amme et lite barn 3 ganger på 2 timer.. Min gutt spiste hver time på det verste de første ukene. Ellers har han jevnlig hatt økedøgn der han har spist hyppig. Han har vokst seg så stor, og er over ett kilo større enn gjennomsnittet ved 5 mnds alder. Man kan heller ikke se på melken at den er tynn og uten næring.
Isabella12 Skrevet 15. desember 2008 #7 Skrevet 15. desember 2008 Ja det er viktig å vite at barn på 9 uker kan spise 10-14 ganger i døgnet. Men det forandrer seg i løpet av noen måneder. Det har altså ingenting med næringsinnhold i melken å gjøre; spedbarn trenger rett og slett mm såpass ofte.
sena Skrevet 15. desember 2008 #8 Skrevet 15. desember 2008 jeg sluttet å amme når lillegutt var 6,5 uke. jeg fikk tbl. fra legen for å stoppe melkeproduskjonen. hadde så innmari spreng og de tbl. hjalp noe innmari. har forsatt litt melk, men ikke i nærheten av hva det var. når det gjelder hvor mye flasker, så finner du det ut etter hvert. lille gutt klarte ikke så mye melk i starten, men det har blitt mere i flasken nå og lengre tid mellom hver gang.har funnet et system som fungerer veldig bra for oss:) det som er godt med flaske er at jeg vet han er mett og hvor mye han har spist. har fungert kjempe bra for oss. lykke til:)
Mari80 Skrevet 15. desember 2008 #9 Skrevet 15. desember 2008 Du kan få tabletter på resept som stopper melkeproduksjonen. Jeg sier ikke dette for å være slem, men det høres ut som du ikke har LYST til å amme (noe som absolutt er lov!), og derfor prøver å finne forklaringer som gjør at du ikke må ta valget selv. Hvordan vet du at det er lite næring i melka? Har dattera di dårlig vektøkning? Det er ikke uvanlig å amme så ofte.
Lacey*har fått erta Skrevet 15. desember 2008 #10 Skrevet 15. desember 2008 Husk å putte litt malt i mme. Det hjelper mot treg mage som er lett å få av mme
Gjest Skrevet 15. desember 2008 #11 Skrevet 15. desember 2008 Som du har skrevet mye om på bloggen så har du silikon i brystene dine å jeg tror det hindrer mye av melken å komme ut... Du må også amme mer enn 10 min i gangen..For det tar 10 min for at den tykke melken først kommer...Jeg kan ligge fra 20.00-00.30 å amme i strekk for snuppa sovner for natta. Du burde pumpe deg flere ganger daglig for å stimulere melkeproduksjonen når du har innlegg i brystene... Jeg kan pumpe 4 dl på en pupp uten problemer mange ganger daglig... Om du pumper deg finner du også ut om du har nokk melk.
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 15. desember 2008 #12 Skrevet 15. desember 2008 Jeg må si meg enig med hun over, at det ikke virker som du har lyst å amme mer. For argumentene er noe tynne. Har sett innlegg tidligere der du sa du var lei ammingen, og med det ammepresset som er nå for tiden, så har du vel ikke samvittighet til å slutte bare av den grunn. Men valget er jo ditt. Men du kan jo også gi begge deler, bare trappe ned ammingen, for det er ikke til å komme fra at morsmelk er det desidert beste for babyer. -Men selvfølgelig er det noen tilfeller der det ikke går, og da er mme et greit alternativ.
Tante Gustava Skrevet 15. desember 2008 #13 Skrevet 15. desember 2008 For det første så er det helt normalt å amme så små babyer både lenge og ofte. De er mye eldre når de blir effektive sugere. Mini kunne ligge ved puppen 30-45 min, og ville gjerne ha etter kort tid igjen. 3 ganger på 2 timer høres helt normalt ut, og han ville aldri vært mett etter 15 min ved puppen i den alderen. Nå er han 7 mnd, og suger puppen tom på ca 2-3 min. Husk også at babyene har økedøgn, da henger de gjerne i puppen hele døgnet. For det andre så er det umulig å se om melka er næringsfattig. Den første melka er tynn og tørsteslukker, og senere i måltidet er den fetere og mer næringsrik. Mulig du tar henne fra brystet for tidlig så hun ikke får i seg noe særlig av den siste fete melka, da blir hun i alle fall fort sulten igjen. Det som avgjør er vektoppgangen til jenta, hvis hun legger normalt på seg er det nok næring i melka. For det tredje, hvis du ikke ønsker å amme lenger og alt bare føles som stress så slutter du med god samvittighet og starter med mme. Det er en god erstatning. Det er helt legitimt å ønske å gi flaske i stedet for å amme, men det er synd hvis du føler du må slutte hvis alt egentlig er sånn det kan og skal være. Jeg håper du ikke tar et forhastet valg fordi du er lei. Å fullamme er veldig tidkrevende i starten. Men det vil stort sett være verdt det pga alle fordelene for både mor og barn. Lykke til uansett hva du velger å gjøre!
babygullz <3 vilde Skrevet 15. desember 2008 Forfatter #14 Skrevet 15. desember 2008 Nå fyrer jeg meg opp altså, men dette er jo mitt valg!! Nå spurte jeg bare hvordan jeg skal gjøre dette med mme og flaske, trenger ikke høre om jeg burde slutte eller ikke, og om argumentene mine er tynne? Det er vel mitt valg om jeg VIL amme eller ikke? Trenger ikke være så forbanna gestapo på d.. jeg har ikke lyst å amme lenger, jeg har ammet i 8 uker, og for meg er d ikke noe særlig i det hele tatt. Det er mye bedre for både meg og babyen min at jeg gir flaske. Jeg har bestemt meg, jeg slutter å amme.. jeg trives ikke med det...Selv om amming er den naturligste ting i verden,så fungerer det ikke for alle. Og har man ikke lyst så har man ikke d..det er et godt nok argument for meg. jeg gjør ikke ting jeg ikke vil og ikke trives med.
poppa Skrevet 15. desember 2008 #15 Skrevet 15. desember 2008 Helt enig. Det er ditt valg om du vil amme eller ikke. Man skal ikke amme for en hver pris! Det viktigste er at man har d bra og gjør det man selv føler for. Har ikke mor d bra, har ikke nurket det bra. Har desverre ikke noen gode råd, men lykke til!!! :-)
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 15. desember 2008 #16 Skrevet 15. desember 2008 selvsagt skal babygullz få slutte å amme! Jeg hadde det også slik, så jeg byttet til mme og baby og jeg hadde det mye bedre etterpå! DET ER VIKTIGERE Å MAMME ENN Å AMME!! Og ang flakser babygullz: Vi har 10 250 ml flasker, og 3 små babyflasker som holder 125 ml. Vi brukte se små i starten da han drakk mindre enn 125 ml:) Når han var liten så gikk vi etter det som stod på mme pakka, men når han ble større drakk han ujevnt og var ofte ikke mett etter en flaske, så da lagde vi 200 ml og lot han drikke seg mett. Etterhvert så jevnet det seg ut og vi kunne begynne å gi 150 ml ca hver 3. time. Når han begynte med grøt holdt vi samme mengde og hyppighet av melk frem til han var oppe i 2 fulle måltider fikk han mindre melk med grøten, og samme mengde ellers. Babyen din vil finne rytmen sin etterhvert;) frem til han var 5 mnd vasket og kokte jeg flaskene etter hvert bruk, men nå som han snart er 6 mnd vasker jeg med flaskebørste, varmt vann og zalo antibaktriell etter bruk og koker ca hver 3. dag. Han har ikke fått noen problemer med magen pga det, jeg syns det er viktig at han tilvennes litt basselusker, det er jo ikke sterilt resten av livet;) Men dette er helt individuelt, og jeg vet mange anbefaller å koke falsker helt frem til barna slutter med mme pga faren for sykdommer i mage/tarm regionen av bakteriene som dannes i melka. Lykke til, og blås i ammepolitiet, du må selv gjøre det som passer deg og ditt barn:)
MammaTilToSmå Skrevet 15. desember 2008 #17 Skrevet 15. desember 2008 Det er ene og alene ditt valg å slutte å amme. Ingen skal komme og kreve noen unnskyldning fra deg for hvorfor du gjør det. Men Norge har "verdens beste" amme-statistikk og det er ikke lov å reklamere for MME. Gjør det du syns er best du! Det kan være et slit å amme, eller det kan være hyggelig. Det er opp til hver enkelt å avgjøre. Jeg har fullammet mine to barn, men vet nå at hvis vi skulle hatt en til så hadde jeg startet med flaske tidlig tror jeg. For sistemann skulle ha pupp annenhver time i 7 mnd. Jeg holdt på å bli gal. Lykke til. (jeg er selv vokst opp på MME og har verken allergier eller andre problemer! Det blir folk av flaskebarn også!) :-)
Gjest Skrevet 15. desember 2008 #18 Skrevet 15. desember 2008 Jeg vil bare si at jeg skjønner deg godt,og støtter ditt valg. Syns du fikk mye pepper her nå Det er ikke alle amminga går like greit for, og du gjør det som er best for dere. Har lest innlegg fra deg tidligere hvor du sleit med amming og var lei, og hvor lenge skal man prøve lissom? Jeg har en på 5uker og full ammer ikke, vi har sliti fra dag 1 og jeg blei lei og mista all tålmodighet. Både jeg og minsten har det mye bedre nå når han får mme. Lykke til:)
Gjest Skrevet 15. desember 2008 #19 Skrevet 15. desember 2008 Ja du kan få tabletter hos legen Hvis du ikke går den veien hadde jeg kuttet et og et måltid om gangen for å skåne de stakkars puppene dine, myk overgang for jenta di og for å unngå evt betennelse i puppene. Vi har klart oss med 6 flasker, for å slippe å vaske oss i hel. Etter de er tre mnd trenger du ikke å koke flaskene lengre. Lag rikelig første gangen og så ser du hvor mye hun drikker. Så lager du så mye + litt til neste gang. De bør helst ikke drikke flaska helt tom (svelger da luft) Gi når hun vil ha, så vil det med tiden regulere seg selv. Lykke til og vær stolt av innsatsen din.
Gjest Skrevet 15. desember 2008 #20 Skrevet 15. desember 2008 flaskeposten.no er også fin for foreldre som gir flaske.
NormaJean Skrevet 15. desember 2008 #21 Skrevet 15. desember 2008 litt sært hvordan enkelte skal argumentere med deg hvorfor du velger å slutte å amme, det er jo helt irrelevant. det var jo ikke spørsmålet. VIL ikke du amme så må du jo ikke det.... enkelt å greit. din kropp, din baby, ditt valg. uansett, nevøen min er flaske barn. hva svigerbroren min gjorde var å skrive opp mengde mme og klokkeslett han gav flaske over en ca ukes periode og tok det med på kontroll på helsestasjonen. for da ble han jo veid og man fikk sjekket at vektoppgangen var korrekt. så kanskje du kan holde en litt oversikt over hvor mye og ofte du gir, så er det jo bare å snakke med HS? her hvor jeg bor er det åpen helsestasjon 1 gang i uka, lett å stikke innom og veie.
Tonen Skrevet 15. desember 2008 #22 Skrevet 15. desember 2008 Dersom du vil slutte å amme så får du gjøre det og stå for det. Men ikke rot deg inn i allslags forklaringer som at det nok ikke er noe næring i melka di, og at du ammer så ofte uten at hun blir mett. For det er det ikke hold i å si.
Gjest Skrevet 15. desember 2008 #23 Skrevet 15. desember 2008 Babygullz....Var overhode ikke meningen å få deg sur...Jeg ville bare fram til at det kan være vanskelig å amme om du har silikoninnlegg... Det fins også mange metoder å få ut mer melk om du tror det kommer lite morsmelk, men for all del... Om lille Vilde får for lite mat så slutter du å amme... Føll morsinstinket ditt..
camosilla Skrevet 15. desember 2008 #24 Skrevet 15. desember 2008 Ja det er opp til deg! (da har jeg sagt det også Vil bare si at jeg også slet veldig med amming den første stunden. Såre bryster, brystbetennelse og at baby spiste så lenge så jeg følte han sugde all energie ut av meg. Han kunne die i 1,5 t, og så gikk det bare en liten stund så var han sulten igjenn. Sånn var det hele tiden. Blir sliten av det! Jeg mistet nesten motet, og følte det var mere mas enn kos til tider. Men.... plutselig så spiste han seg mett på 10 min, og sånn fortsatte det. Da var han vel 3 mnd tenker jeg, og vi fullammet til 6 mnd:) Er så glad jeg ikke ga opp. I tillegg til at det er bra for babyen, er det utrolig lettvint å ha med seg maten hvor enn man er, og ferdig oppvarmet. Ville bare fortelle deg det, at selvom det kan virke håpløst en stund, blir det mye bedre etterhvert. Uansett lykke til med det valget du tar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå