*TuttiFrutti* Skrevet 14. desember 2008 #1 Skrevet 14. desember 2008 I termos, på vanlig plastflaske, på tåteflaske eller hva?! Holder på å bli tullete av alt man skal huske på i forbindelse med å blande til riktig temperatur g alt man skal holde sterilit.. Termosen til det varme vannet er jo geit: koke opp vannkokeren, helle i vann for å varme opp termosen, koke opp nytt vann som kan stå i termosen i ca 5 timer ved 70 grader (ja, jeg har tl og med målt temperaturen på vannet!). Men hva med det kalde kokte vannet? Hva har dere det i? En termos?? I kjøleskapet?? Er det jeg som "styrer" altfor mye nå, men jeg vil bare det beste.. Misunner de med masse melk i puppene! I går ble jeg så lei av alt styret at jeg forgjeves prøvde å pumpe meg i ett forsk på å få opp produksjonen for nte gang..og fikk ut stusselige 20ml.. Uff, leit altså.
Frøken Freken Skrevet 14. desember 2008 #2 Skrevet 14. desember 2008 Ja det er mye å tenke på med et mme-barn i hus. Jeg lurte også på hvordan jeg skulle gjøre det med det kalde vannet, ikke minst når jeg skulle ut på noe. Det viktigste er at beholderen er lett å rengjøre og lukk-bar. Jeg bestilte i forskjellige størrelser fra www.kleankanteen.com og de kom i posten kort tid etter. Flaskene kan kokes og holder ikke på varmen. Jeg har en liten søt rosa på 0.3 liter til å ta med rundt om kring og en stor som står i kjøleskapet. Vannet skal ikke stå i mer enn ett døgn før man koker nytt, men her slurver jeg litt. I begynnelsen brukte jeg en tutteflaske til å ha vannet på, men de er jo så små at du da må avkjøle vann mange ganger til dagen dersom du gir flere flasker. Skjønner at du kan bli litt motløs, jeg holdt også på med pumping i et par måneder før jeg ga opp. Nå er det slik at unger som suger rett visstnok får ut mye mer enn pumpa, så det er ikke sikkert du har så lite melk som du tror.
*TuttiFrutti* Skrevet 14. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. desember 2008 Takk for bra tips! De så veldig fine ut. Vært på nettsiden deres, men ser ikke hvor det står at de kan kokes? Gjør du dette mellom hver gang du bruker den, eller vasker du bare med varmt vann og zalo? Har også hørt at babyer får ut mer enn man selv kan pumpe, men med en gjennomsnittspumping på 60ml er det likevel ikke stort å skryte av eller holde snuppa mett! :-(
Frøken Freken Skrevet 14. desember 2008 #4 Skrevet 14. desember 2008 For å si det slik - jeg vet alt om hvordan det er å sitte med pumpa på puppen og se dråpene bli dratt ut - du har min fulle sympati:) Du trenger ikke koke vannflaskene altså, det er bare det som har vært mme i som må steriliseres etter hver bruk. Jeg vasker dem med zalo i varmt vann. De er forresten kokbare, bare så det er sagt. Jeg vasker dem ikke for hver gang jeg fyller på vann heller, jeg. Er vel grenser for hvor mye bakterier som kan oppstå i en flaske som kun brukes til å helle nykokt vann på, og som står lukket???? Vær obs på at vannet ikke skal være helt kokende når det helles på, og at flaskene blir varme utpå. (ikke som en termos mao). Jeg lar flaskene først stå i kaldt vannbad en stund før jeg setter den i kjøleskapet.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 14. desember 2008 #5 Skrevet 14. desember 2008 Har du prøvd nesepray på resept? Ammete? Jeg brukte nesespray og det funket som bare det.. Dersom du skal få opp produksjonen med pumping må du pumpe det opptil 10 ganger om dagen og 1 gang om natta.. Det fikk jeg beskjed om før jeg la hele amminga på hylla. Tips til bruk av mme,kjøp termos fra termos på jernia.Kok opp vann og ha det med deg på tur eller bruk det hjemme.Kok nytt hvert døgn.Den termosen får du i 2 størresler.En liten og en stor.Veldig praktiske og de holder vannet varmt i opptil 2 døgn. I begynneslen hadde jeg kokt kaldt vann i et svært desilitermål i kjøleskapet,men det syns jeg var bare stress. termos var for min del enklere i og med at jeg ikke kune bruke ferdig nan.(allergi) Hadde jg kunne brukt ferdig pakker hadde det vært greit. Etterhvert som guttungen ble større blandet jeg varmt vann fra Termosen med litt kaldt vann slik at det fikk en riktig temp da vi skulle ut. Termosen står hele tiden på kjøkkenbenken eller i stelleveska klar til bruk;)
Frøken Freken Skrevet 14. desember 2008 #6 Skrevet 14. desember 2008 Men hva hadde du det kalde vannet i da?
Lille`mor & lillebøll Skrevet 14. desember 2008 #7 Skrevet 14. desember 2008 fra springen,vi har veldig godt drikkevann her jeg bor... Jeg temperterte vannet på termosen før jeg stakk ut av huset så jeg viste at vis ungen ble sulten var det bare og blande flaska et par min før spisetid så kjølte den seg ned. Vis dere ikkehar godt drikkevann ville jg hatt kaldt vann i kjøleskapet som dere kan temperere det kokte vannet på termosen før dere går ut. Jeg kjøpte en sånn svært desilitermål på europris i begynnelsen...Etterhvert som han ble større tok jeg vann fra springen.
*TuttiFrutti* Skrevet 14. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 14. desember 2008 Takk for kjape svar Frøken Freken! Da jeg leste svaret ditt til meg innså jeg at jeg er i ferd med å bli over-hysterisk.. Klart det ikke blir bakterier i en flaske som har inneholdt kokt, kaldt vann.. Uff, pinlig. Kanskje jeg må begynne å høre på mannen min som sier "slapp av". Men neida, jeg durer i vei.. liker vel å ha kontroll på ting og ikke minst VITE! Og er det en ting jeg har lært av å få barn er at det er umulig å ha kontroll og kunne alt.. Lille`mor & lillebøll: har fullammet i 3 1/2 mnd og gitt tillegg på kvelden i 1 mnd. Ikke prøvd nesespray (litt skeptisk), men drukket ammete, vann i litervis, pumpet og jenta mi har spist (har selv gitt tegn på at hun er sulten) annenhver time. Dårlig samvittighet fordi det deilige med mme er at jeg SER hvor mye mat hun får OG at hun får i seg mat, samt at det jo gir frihet da pappaen også kan mate henne. Var ikke opphengt i amming før jeg fikk barn, men tenkte å amme til hun var godt i gang med å få annen føde. Men har altså ikke nok melk og det har nok minket siden fødselen. Begynte å legge på seg mindre og mindre. Gir henne pupp nå før hver flaske, men peser ikke med det slik jeg gjorde for inntil en uke siden. Får stikk av dårlig samvittighet likevel og lurer på om jeg bør forsøke en siste gang å få opp melkeproduksjonen? Kanskje jeg ikke pumper meg lenge nok? Hormonspray er jeg som sagt skeptisk til..
Lotta med novembergutt Skrevet 14. desember 2008 #9 Skrevet 14. desember 2008 Hvor lenge pumper du da? På apoteket sa de til meg at jeg skulle pumpe 20 minutter på hver pupp. Hadde sjelden tålmodighet til mer enn 10, men jeg har nå, i løpet av 6 uker, klart å øke produksjonen slik at jeg prøver meg på fullamming (siden onsdag) Har altså gått fra flaske til pupp, så det er aldri forsent Men jeg synes det er skummelt å aldri vite hvor mye han spiser, og slitsomt å amme så ofte!! Med mme så var det mat hver 4. time, nå skal han ha hver 2. Så det kan være veldig deilig å gå helt over på mme
Nattinatta Skrevet 14. desember 2008 #10 Skrevet 14. desember 2008 varmt vann: termos. Døgnet rundt! Så vel som hjemme som på tur! Kjempe kjekt. Kaldt vann: Nå som jeg må koke det har jeg kokt vann i riktig mengde på hver flaske i kjøleskapet. Har rundt 10 flasker, hehe... men det gjør jo at melken er ferdig på 10 sek da!!! Både på tur og hjemme!
husmus &2 Skrevet 14. desember 2008 #11 Skrevet 14. desember 2008 Tuttifrutti, du er ikke i ferd med å bli hysterisk. Jeg har ikke "orket" å prøve med pulver enda, nettopp av samme grunn pluss at jeg synes det er så mye å huske på og har noia for at han skal reagerer anderledes på pulveret enn på ferdig nan´en. MEN, jeg har kommet så langt at jeg har kjøpt termosen i hvert fall. Uansett, jeg pumper en ca 20 ml jeg også, 60 på det meste og det er på morgenen. MEN, jeg vet at når jeg ammer får han ut minst 45 ml, dette vet jeg etter å ha vekt-ammet, så jeg regner med han får ut i hvert fall mellom 40-60. Ikke nok, her spiser vi i snitt 125-150 ml hver gang og vi er bare 5 uker...Sukk. En annen stor bekymring jeg har, men nå sporer jeg av... Jeg har prøvd ALT, noen er bare ikke laga for å få opp produksjonen, men, har du prøvd afipran? Det funket ikke på meg, men skal i hovedsak virke.
Marius og mamma'n hans Skrevet 14. desember 2008 #12 Skrevet 14. desember 2008 Når jeg har vasket og kokt flaskene så fyller jeg på så mye koktvann på flaskene som jeg vet lillegutt drikker. Når vi er hjemme bare varmer jeg vannet i microen til passe tempratur og har oppi pulver etterpå. Når vi er borte har jeg ca 100 ml kaldt kokt vann på flaska og en termos med kokt vann som jeg fyller på flaska. Så har jeg en boks fra Avent med tre rom i som jeg har målt opp riktig mengde med pulver i. vVips så er melken ferdig. Jeg er så vant til dette at jeg synes ikke det er veldig tungvindt. Det er verre nå som han skal begynne å spise grøt synes jeg, det er tungvindt det!! Men det blir vel en vane etterhvert det også
Frøken Freken Skrevet 14. desember 2008 #13 Skrevet 14. desember 2008 Ikke noe pinlig med å være opptatt av bebbisen sitt ve og vel:) Jeg syns du har vært kjempeflink som har ammet så lenge. Selv avsluttet jeg amminga maaaange ganger, men fikk dårlig samvittighet og kjørte på igjen hver gang med nye forsøk. Det er nå 6 uker siden siste gang jeg ammet, og det tok nok noen uker før jeg klarte å se at jeg har tatt rett avgjørelse! Syns faktisk jenta mi ble roligere også når jeg klarte å stresse ned - men det kan være innbilt el tilfeldig. (Ikke for å påvirke deg til å synes at mitt valg er det rette for deg, altså.) Fikk god støtte fra legen på HS som sa at mm er bra, men ikke enormt viktig for at barnet skal være friskt og raskt!
Frøken Freken Skrevet 14. desember 2008 #14 Skrevet 14. desember 2008 Jeg grudde meg veldig til å styre med pulver og kokt vann og miksing og triksing, men for oss som ikke har micro går det dødsmye kjappere enn å varme ferdignan i vannbad.
*TuttiFrutti* Skrevet 14. desember 2008 Forfatter #15 Skrevet 14. desember 2008 husmus+lille prompen. hva er afipran? Og hvordan vekt-ammer man? Drar du på helsestasjonen og veier rett etter at du har ammet? Føler vel at jeg ikke har prøvd alt.. Pumpet meg f eks ikke i 20 minutter, men 5 på hver pupp.. Burde jeg forsøke en gang til, lurer jeg på?.. På en annen side tenker jeg at hun fortsatt får litt mm hver dag, så "fyller vi opp" med mme og hun skal snart begynne med grøt og annen fast føde.. Sliter virkelig med dette - mye frem og tilbake og veier for og imot hele tiden. Helt ærlig så synes jeg det er FRYKTELIG slitsomt å tenke på amming og jobbe for å få nok melk - er rett og slett lei. Men på en annen side får jeg så inni hampen dårlig samvittighet at jeg tenker sånn.. vil jo det beste for henne.
Frøken Freken Skrevet 15. desember 2008 #16 Skrevet 15. desember 2008 Tillater meg å svare selv om du spør husmus:) For å stimulere melkeproduksjonen bør du pumpe ca 20 min på hvert bryst - eller pumpe like etter du har ammet, da kan du pumpe litt kortere tid. Likevel sa min kontakt på ammehjelpen at det viktigste var hvor mange ganger du pumpet/ ammet i løpet av et døgn, ikke hvor lenge per gang. Afipran er et legemiddel som egentlig skrives ut mot kvalme, men hormoner i legemiddelet gjør at melkeproduksjon er en ganske vanlig bieffekt. Det er ikke forsket på hvor mange som opplever dette, men selv merket jeg stor forskjell etter å ha tatt Afipran i et par dager. Det hjalp imidlertid ikke så mye fordi jenta mi klarte kun å få i seg "det ytterste" i puppen, altså ikke tømme brystet og bli skikkelig mett. Vektamming betyr at du veier barnet både like før og like etter du ammer. Da jeg var på ammepoliklinikken tittet veilederen på at jeg ammet i en hel time, hun mente alt så bra ut og ble helt sjokka da jenta mi kun hadde fått i seg 18ml!!! Det var først da jeg ble trodd på at jeg hadde lite melk. Jeg forstår godt at du blir sliten og at det er vanskelig å bestemme seg for hva du vil gå for. Hvis du klarer å delamme, altså la henne ligge ved brystet noen ganger for dag i tillegg til å mette henne med flaske, får hun jo i seg antistoffer fra deg, hvilket er langt viktigere enn å fullamme. Dersom du trenger noen å snakke med om dette anbefaler jeg ammehjelpen, www.ammehjelpen.no - de har i alle fall peil på hva du kan gjøre for å øke produksjonen. Og så må du ta det valget som er best for deg! En utslitt mamma som ammer og pumper er ikke nødvendigvis så mye bedre enn en uthvilt mamma som delammer eller bare gir flaske!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå