Gå til innhold

Da ente jeg her inne hos dere jeg og...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos gynokologen på fredag og hun bekreftet mistanken om PCOS, har ikke de vanlige symptomene bare manglende mens, men ingen ting annet. Startet opp med Primolut kur i dag for å få mens, så er det over på trippet Pergo kur etter det. Har allerede prøvd dobbel kur uten å få eggløsning, så er vel ikke helt overbevist om at det fungerer. Er redd for at jeg skal få mange bivirkninger og mannen min er redd for at det ikke blir noen hyggelig jul. Den første gynokologen jeg var hos mente at jeg ikke hadde PCOS og satte meg på dobbel pergo kur uten resultat. Nå har jeg vært hos en ny som mente det var PCOS og at det ikke er noe poeng å vente lenger på en mens som ikke har kommet på et år. Så da er det bare å sette i gang med hormoner. Noen med lignende historie? Noen som har fått det til? Er det mye bivirkninger med trippel pergo kur? Gruer meg litt kjenner jeg og redd for å bli overstimulert!

God førjulstid alle sammen! Håper noen har noen svar eller erfaringer å dele med meg!

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Maja Mim

Nå har det jo gått en stund siden du skrev dette innlegget men tenkte det var hyggelig å skrive litt tilbake. Lenge siden jeg har vært her inne. Jeg håper dere fikk en trivelig jul og at pergo-prosjektet har gått bra. Utrolig kjedelig å måtte styre med ulike leger, usikkerhet rundt diagnose og bruk av tabletter... Skulle ikke måtte være så komplisert dette her.

Jeg fikk diagnosen PCOS for to og et halvt år siden. Jeg hadde ingen andre symptomer enn manglende mens 1 år etter pilleslutt, men en UL av eggstokkene virket stemme og hormonverdier likeså. Syntes det var utrolig at det skulle feile meg noe og var redd det aldri skulle klaffe med graviditet.

Jeg tror jeg tok to pergorunder uten resultat. En av dem dobbel. Fikk noen store kviser som bivirkning. Så fikk jeg lapraskopi. Det var ca halvt år etter diagnose. Der ble det brent hull på cyster. Som forventet fikk jeg en normal syklus etter det. Hipp hurra! Nå har vi en liten datter. Hun er nå 8 mnd og til min store glede ser det ut som om jeg har igjen fått en normal syklus (bare hatt mens 2 ganger nå nylig så får se utover våren om det stemmer).

Håper det har gått bra, hvis ikke, ønsker jeg deg masse lykke til! Og en klem :-)

Skrevet

Hei Ada!

Jeg hadde det på samme måte som deg, ingen symptomer på PCOS annet en at jeg ikke fikk tilbake mensen etter p-pille slutt. Gynkologen fant cyster på eggstokkene og hormonprøvene var vel heller ikke helt bra.

Nå er jeg ferdig med en trippel Pergo kur som ikke har resultert i noe annet enn hetetokter og dårlig humør. Ingen eggløsning og foreløpig ingen mens heller. Planen er at jeg skal i gang med en ny pergo kur med en gang, men jeg er veldig i tvil om jeg orker mer. Dersom jeg ikke får mensen må jeg vel uansett i gang med en Primolut kur for å få den i gang. For et styr!!!!!!!!!!!!!!

Jeg blir så oppgitt over at ikke denne kroppen funker. Vi vil så veldig gjerne ha barn. Har du noen andre gode råd? Har lurt på om jeg burde ta en ny runde på p-piller, jeg fikk nemmelig en eggløsning og en mens rett etter at jeg sluttet på de. Har som sagt ikke sett noe mer til mensen etter det annet enn etter primolut kur. Fikk heller ikke mens etter forrige pergo kur som var dobbel.

Er skikkelig deppa om dagen og aner ikke hvordan dette skal ende...

Tusen takk for svar!

Klem tilbake til deg, det varmer med omtanken din!

Skrevet

Nei så kjipt at det ikke har skjedd noe enda....

Søsteren min som ikke har fått samme diagnose men som heller ikke fikk annet enn en sporadisk miniblødning her og der etter pilleslutt ble gravid på en trippelkur pergo, tror det var den tredje eller fjerde hun tok. Men kan kanskje ikke sammenlignes med oss med diagnose. Ikke vet jeg. Husker hun var rimelig oppgitt over bivirkningene.

Hva sier gynekologen din da? Kan jo spørre ang det med p-piller igjen om det har noe for seg. Har det vært noe snakk om lapraskopi? Jeg ble satt på venteliste ganske raskt da hadde fått diagnose. Hadde operasjonen på Ullevål halvt år etter første gyn.time. Hadde gruet meg veldig. Ikke selve inngrepet virket ille, men det å være under narkose for første gang. Men det gikk jo veldig fint det hele.

Jeg fikk forresten ikke primolut. Bare rett på pergo. Syntes det var veldig rart. Forvirrende etter å ha lest her og hørt med andre. Hadde tusen spørsmål og gyn. hadde en time i uka (eller var det to) der man kunne ringe for å spørre. Men da satt man jo bare i telefonkø i evigheter og holdt på å bli sprø.

Skjønner veldig godt at du blir deppa! Jeg var også det, syntes det var ille at kroppen min "sviktet". Men har ordnet seg. Og det kommer det til å gjøre for deg også! Ingen grunn til å gi opp iallefall!!

Skrevet

Jag fick provera för jag började med pergotime. Tog mange kurer, både enkel och dubbel utan resultat i nästan ett år då jag bytte lege och fick börja med metformin. Har din lege diskuterat att pröva metformin? Det fugerade med mej, blev gravid efter 2-3 månader. Aborterte första på metformin men det andra verkar vilja vara med :). Blev gravid igen efter 6 veckor.

Lycka till!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...