Gå til innhold

Hjeeelp... Jeg skal steike en steik =P =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage søndagsmiddag til i ettermiddag... Tror det var skinkestek eller juleskinke jeg kjøpte.. Hvordan skal det stekes? I stekepose? med vann i? og noe annet? Og grader? og hvor lenge?? Aldri gjort dette før jeg..

Fortsetter under...

Skrevet

Mange måter å gjør dette på. Aldri laget skinkestek selv, men laget mye oksestek......

Da surrer jeg først steken i margarin slik at porene lukker seg. Gjør dette gjerne i en jerngryte. Deretter fyller jeg på med vann til ca litt under midten av steken, setter steketerm. i den tykkeste delen og legger på lokk.

"Og så steker steken, helt av seg selv, og jeg kan sette meg ned og gjøre iiiiiingenting..." he he (Hører litt på hakkebakkeskogen her vi skjønner du)

Ring gjerne noen besteforeldre eller foreldre hvis du er usikker, det bruker bestandig jeg å gjøre.....med det som resultat at de er glade for at jeg ringte, de er glade for å være til nytte, samt at maten min blir sånn tålelig god, hehe.

Skrevet

Takk=) noen flere? Har prøvd å ringe,men veldig typisk så får jeg ikke tak i noen når jeg trenger dem..

Skrevet

Det kommer jo veldig an på hva du faktisk har kjøpt!

Juleskinke kokes (i vann, i en kjele på komfyren).

Skinkesteik eller svinesteik (samme sak) stekes i ovnen. 125 grader til steketermometeret viser 76 grader står det i min kokebok. Rut svoren med en kniv og gni inn steika med salt og pepper, så kan du sette den rett i ovnen. Legg den i langpanne eller på rist over langpanne.

Har du ikke en kokebok?

Skrevet

Skinkestek:

legg steken på rist, med stekeform under (tilfelle det drypper)

Sett i steketermometer. Kjernetempen skal være 75 g.

stekes på 200 grader midt i ovnen i 1,5 - 2 timer. du ser på tempnåla når den er ferdig (nådd kjernetemp)

Husk å sett termometeret i den tykkeste delen.

Juleskinke:

Legges i stekeformen med vann i. Trekkes på 200 g. i ca 1 time. Bruk steketermometer, kjernetemp skal være 70 g.

Skrevet

Gni steken inn med all around krydder eller salt og pepper.

Annonse

Skrevet

Takk alle sammen =)

og nei, jeg hadde ikke noe kokebok for hånden =) har bare halve flyttelasset mitt her =p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...